Köra hästtransport

Sv: Köra hästtransport

Hejhej!

Jag kände precis som du, vågade inte köra själv utan det blev mina vänner, pojkvän och föräldrar som fick ställa upp. Men så köpte jag min egen transport, då tog jag och lastade hästen och körde 13 mil själv, till mitt nya stall/hem. Och det kändes så bra! Inte alls svårt.

Jag har alltid stört mig på de andras sätt att köra, alltid lite för hårda inbromsningar etc... Nu bestämmer jag helt själv, och det är inte alls svårt, transporten sticker ju egentligen bara ut en bit på sidorna och följer bilen perfekt. Samtidigt känns det bättre att börja köra min egen transport också.

Nu lastar jag hästen helt själv och behöver inte ha någon med alls om jag vill ut och åka. Smidigt och självständigt!

Så änk inte så mycket på vad som KAN hända, ut och åk! Kan man köra bil så kan man köra med transport. Bara att man kör lugnare helt enkelt!

Lycka till! :bump: :bump: :bump:

Det tog inte så lång tid efter att jag fått mitt körkort innan jag körde med släp. Som i mitt fall så kände jag att jag behövde lära mej det då man ibland kan få åka iväg med häst på dagen till tex klinik och inte kan få med någon, sedan kände jag att jag inte vill vara beroende av att någon måste följa med hela tiden, för jag har ju trots allt körkort. Jag tycker att det har gått bra att köra med släp, det jag tycker vart svårast i början är backningen så sambon och jag övade på just det och när man väl har kört endel så tyckte jag att det inte vart så svårt, det viktigaste är ju att man ta det lugnt och inte stressa. Så mitt tips är att be någon med vana att köra med släp hjälpa dej och följa med i början när du kör, vill man så kan man ju givetvis köra utan häst i transporten först, öva på stora ytor för att sedan ge sej in på mindre osv.

Lycka till, det går nog bra, men viktigt att man är lugn och inte stressa, bromsa lugnt i kurvorna, vid stopp osv och som andra säger har planen i huvudet på hur man ska köra..

Körde släp ett par veckor efter jag tog körkortet, inte hästtransport dock. Ett halvår efter jag tog kortet började jag och pappa på BE-kurs så då övningskörde vi ju där en gång i veckan i några veckor.
Transport med häst i tog det väl lite mer än ett halvår innan jag körde första gången, tycker inte det är särskilt svårt (tänker dock mkt mer på att köra, svänga och bromsa mjukt och inte ligga för nära framförvarande bil än utan). Försöker alltid planera så att jag inte behöver backa med släpet, om jag inte har något val och måste backa brukar det faktiskt gå helt ok så länge man tar det lugnt och tänker efter åt vilket håll släpet kommer gå om man styr bilen åt ena/andra hållet.

Innan jag körde häst första gången åkte jag med i transporten själv och fy tusan, jag förstår verkligen de hästar som inte gillar att åka :eek:. Man ser ju inte vart man är på väg och måste balansera för att inte ramla. Fick ringa in till mamma i bilen (som är van att köra släp och kör lugnt och fint - om man sitter i bilen) och fråga:

- "Hur fort kör du egentligen?!"
- "Jaa, jag håller 30 km/h ungefär"

Känns som att det var en rätt bra erfarenhet... :D

Hej!
Nu har jag iof inte körkort, men ska snart (1år:angel:) börja övningsköra med släp, & då ska jag börja med ett litet släp, sånt man brukar köra brädor på ... sen fortsätta med tom hästtransport ... & jag lär väl inte lasta in hästen där fråns jag fått körkortet :D!!

Jag bara gjorde det. Bestämde mig för att titta på en häst som skulle slaktad några dagar senare. 1 vecka efter jag hade fått körkortet. Första gången någonsin med släp. Tomt släp dit, med häst i hem. Jag var nervös som bara den och mådde skit vissa bitar, det var jobbigt och man blev trött efter den dagen. 90 mil blev det också, fram och tillbaka. En heldag.

Därefter har jag köpt ytterligare två hästar, hämtat på ungefär samma sätt. Har ingen vana med släp och har aldrig tränat. Jag tycker inte skillnaden är så stor, bara sämre acceleration - vilket man måste tänka på om man är van vid att ha en stark bil.

//En som fortfarande inte kan backa med släp ;)

*kl*

hade haft mitt körkort i ca 2 veckor när jag åkte iväg för att hämta min häst från en ridskola och köra henne till en annan. Vägen till den första ridskolan är slingrig och ganska smal, men det var ju jättebra övning eftersom släpet då var tomt. Mötte en timmerbil i den värsta kurvan, men stannade bara så fick den ta sig förbi mig.:angel:
Mellan ridskolorna sen (när jag hade hästen i släpet) var/är det jättefin väg, bred och rak, så då var det inga problem (kan tillägga att hästen älskade att åka transport, lättlastad och stod som ett ljus bara hon fick åka brett). Efter ca ½år var jag nästan mer van att köra med släp än utan, och backningen gick ganska fort och lätt att lära sig, eftersom jag alltid var tvungen att backa in släpet hemma vid stallet. Är nu (10 år senare.....) på väg att ta BE-kort. Körprovet är jag inte ett dugg orolig för, det är teoriprovet jag bävar inför...

Kör mjukt och planera din körning. Och....ett lastat släp beter sig bättre bakom bilen än ett tomt (dvs om hästen inte lever rövare), men det är aldrig fel att träna med tomt släp först...

Jag bor där det är smala och krokiga vägar så när jag kör med släpet vinklar jag ner yttre backspegeln så pass att jag ser var ytterhjulet på transporten befinner sig i förhållande till asfaltskanten. :idea: Annars är det bara att köra för att öva sig, bra om du har möjligheter att få stöd av ngn van i början och träna på hur du ska backa mm. Se upp i korsningar och vid refuger så du inte tar dem för snålt och kör på med släpet. :crazy: Kör med tomt släp i början.

Jag bor där det är smala och krokiga vägar så när jag kör med släpet vinklar jag ner yttre backspegeln så pass att jag ser var ytterhjulet på transporten befinner sig i förhållande till asfaltskanten. :idea:

Det där är ett jättebra tips faktiskt, så har jag också gjort i alla år!

Så gör jag med, känns viktigare att ha pejl på det än det lilla man ser bakom.

Jag har inte tagit mitt körkort ännu utan har precis börjat men så snart jag har kortet kommer jag att börja köra med släp. Mina föräldrar har mkt stor vana och kör MKT med hästar så de kommer ju att vara till stor hjälp. Första fyra-fem gångerna står där nog ingen häst i när jag kör för säkerhets skull men sedan räknar jag med att kunna lasta på och köra iväg. Viktigast är nog att du har i åtanke att bromsa mjukt, köra lugnt och hålla ut svängarna. Som ngn tidigare sa kan det vara nyttigt att åka en runda i släpet för att känna hur det känns att stå där. Annars tror jag att det kommer att gå jättebra för dig att lära dig köra med släp. Bättre att vara väl försiktig än att vara dumdristig och ta onödiga risker!

Lycka till!

när jag hade haft mitt körkort i två månader tränade jag med tom trnasport först med pappa och sen med mamma då vi var och lämnade hästen på klinik 15mil bort så körde jag sträckorna då släpet var tomt (vintertid och taskigt väglag), när vintern var över och våren kom jag hadehaftkörkortet i 6månader så körde jag regelbundet 3-4ggr i veckan själv med hästen.

- Du får inte köra häst om du inte kan klara dig ur alla situationer inklusive backning helt själv!

Nu är jag honom evigt tacksam.Jag brukar hjälpa andra som kommer till ridhuset att backa eller hjälper andra på tävlingar att backa med transporten.

TACK PAPPA!

Men visst är det väl viktigt, och visst hade väl pappa rätt?!

Att ge sig ut utan att kunna hantera ekipaget man kör är ju vansinnigt - tänk om vägen du färdas på är blockerad eller att du måste backa och ta en annan väg och faktiskt inte kan?

Jag tog körkort i juni i år, har kört släp några ggr, ingen gång ensam utan mamma har varit med och sagt hur jag ska göra.
Först körde jag utan häst ett par ggr, sedan körde jag halm och jag har kört häst 1 gång, en mycket lättkörd häst och körde bara en kort bit. Nu var det ett tag sedan men jag planerar för att ta E-kort till våren så jag tänker försöka öva mer nu framöver.

Att ge sig ut utan att kunna hantera ekipaget man kör är ju vansinnigt - tänk om vägen du färdas på är blockerad eller att du måste backa och ta en annan väg och faktiskt inte kan?

Håller med!Min körlärare för BE-kort sa ofta: tänk om du på smalare väg får möte och ni båda inte kan backa, vad ska ni göra då? Jag är så glad att min tunga häst tvingade mig att ta BE-kort, för då fick jag verkligen ta tag i att bli duktigare på att backa. Övning ger färdighet;)

Även om man inte vill ta BE så kan jag verkligen rekommendera ett stycke asfaltsplan och några koner och backa, backa och åter backa:p

Jag hade haft körkort i två veckor första gången jag körde med hästsläp (med häst i) :p

Jag började med att ta ut mellanväggen och ställa en cykel i. Stod den fortfarande upp på stödet hade jag kört bra, hade den ramlat (hade man rutorna nere hörde man när den ramlade och då visste jag hur jag skulle ändra). Sen var det bara att träna. Sen fick jag lära mig den hårda vägen genom att köra min fuxmärr som aldrig står stilla och det är som hela havet stormar... Efter det är allt väldigt lätt att köra. ;)

Backa kunde jag inte i början, men det är en övningssak. Nu gör jag det halvdant. Jag reder ut det om jag måste, men kan jag slippa backa så gör jag helst det.

Man ska öva på att backa i backe också (uppför mår inte bilen så bra av, lätt att bränna kopplingen), det är apsvårt :crazy:

(Har inga som helst problem att backa med släp men just nedförsbackar är svårt, släpet gör lite som det vill själv, förmodligen lättare om man har krängningsdämpare på släpet).

Roligast är att fickparkera hyrsläp på macken, alla gubbarna glor så dant (själva parkera de släpen medelst handkraft).

Bra tips!

Sista biten till stallet är en krokig grusväg och där brukar jag försöka passa på att backa lite om släpet är tomt, det tycker jag är svårt! Måste bli bättre på att backa:cool:

Som många redan har sagt, ta ett tomt släp och öva.

Annars så finns det ju många körskolor där man kan ta BE, du kanske ska ta ett par lektioner? Även om du inte tar körkortet (som visserligen är kanon att ha om man ska köra häst) så får du hjälp att lära dig att köra med släp efter bilen.

Börja köra transport när jag var 18:d...dagen efter jag fick mitt körkort.

Det är inte alla svårt, kör mjukt och lugnt så är det lugnt:)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 913
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 680
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 710
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 161
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar