Köra hästtransport

Sv: Köra hästtransport

Jag hade en pappa som tvingade mig att köra med släp redan under övningstiden...........vi hade släpet på en av familjens bilar och tog en runda i princip varje kväll.

Han tvingade mig att backa och efter ett par veckor kunde jag backa runt hörn och tom in i ridhuset mellan smala dörrar.

Jag kommer ihåg att jag var arg och ibland grät av ilska men han bara gnatade på att : - Du får inte köra häst om du inte kan klara dig ur alla situationer inklusive backning helt själv!

Nu är jag honom evigt tacksam.Jag brukar hjälpa andra som kommer till ridhuset att backa eller hjälper andra på tävlingar att backa med transporten.

TACK PAPPA!

Vilken kanonpappa!
Har tänkt att göra så även när mina barn tar kort,för jag vet själv hur feg och låst jag var! Till slut tröttnade min dåvarande man,så han lärde mig att köra! Man behöver ju inte köra med transport första gångerna,en vanlig kärra och sen fortsätta med större släp!
Min yngsta dotter kör med traktor och släp i skolan,så hon har ju iaf liiite vana! Men den äldsta,henne ska jag köra hårt med!

:) Det kommer att gå bra! Låna en transport kör tom de första gångerna. Låtsas att du har hela ekipaget fullt med lösa ägg... Kör mycket sakta = krypkörning i start, stopp, korsningar och rondeller sakta farten även i skarapa svängar. Ha fram förhållning titta fram och för sök läsa trafiken framför dig. Kör inte på krypfilen om du är det minsta tveksam. Man har inga rättigheter där utan bara skyldigheter. Dvs ingen har skyldig att att släppa in dig om du får hinder i din väg. Hållfastiheten av vägen är inte garanterad utan för sidomarkeringarna på vägen m.m. Öva på någon parkering till varhus eler så när de har stängt. Backa lär man sig efter övning men ha med någon som kan i början så du kan lära dig utan hästen i. Om du tycker att det är svårt att se i backspeglarna sätt på husvagns speglar så du ser hela ekipaget. Jag jobbar som tradar chaffis och även jag får backa två tre gånger i bland:rofl:

Men visst är det väl viktigt, och visst hade väl pappa rätt?!

Att ge sig ut utan att kunna hantera ekipaget man kör är ju vansinnigt - tänk om vägen du färdas på är blockerad eller att du måste backa och ta en annan väg och faktiskt inte kan?

Javisst!

jag är evigt tacksam......även om jag svor då.....

Vilken kanonpappa!
Har tänkt att göra så även när mina barn tar kort,för jag vet själv hur feg och låst jag var! Till slut tröttnade min dåvarande man,så han lärde mig att köra! Man behöver ju inte köra med transport första gångerna,en vanlig kärra och sen fortsätta med större släp!
Min yngsta dotter kör med traktor och släp i skolan,så hon har ju iaf liiite vana! Men den äldsta,henne ska jag köra hårt med!

Ja jag har verkligen världens bästa pappa.

Tänk....när man blir lite äldre så uppskattar man dem så mycket mer....och när man får egna barn då går det inte bara upp ETT ljus:p

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 913
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 680
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 710
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 161
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar