Kör upp huvudet

D

dolphinsmile

Min häst kör gärna upp huvudet. Han är en travhäst och har bara blivit riden ordentligt i ett halvår.
Vad föreslår ni att jag ska använda för hjälptyglar får att hindra honom att köra upp huvudet och för att hjälpa honom att söka sig nedåt?
Jag vill inte ha något som vi blir beroende av utan något som man kan ha ett tag för att hjälpa honom, helst av allt vill jag rida med så lite utrustning som möjligt.
 
Sv: Kör upp huvudet

på min travare hjälpte det med att lägga till benen och hålla emot när han gör så, just för att det ska kännas obehagligt, inte så att det gör ont men hmm ja du förstår...men kolla först så att han/hon inte har ont ngn stans...typ sadel osv...de kan ha en stor del i beteendet
 
Sv: Kör upp huvudet

på min travare hjälpte det med att lägga till benen och hålla emot när han gör så, just för att det ska kännas obehagligt, inte så att det gör ont men hmm ja du förstår...men kolla först så att han/hon inte har ont ngn stans...typ sadel osv...de kan ha en stor del i beteendet

Nej det är inget sånt.. det är ganska generellt travarbeteende.. han tävlar fortfarande så han är van att gå uppcheckad.. Vilket är en läderrem som håller upp huvudet. Jag vill få honom att söka sig nedåt och genom det slappna av mer
 
Sv: Kör upp huvudet

ok, då hade jag gjort som jag gjorde med min de första månaderna, longera inspånnd ganska lågt/tömkör med linorna i de ringarna som är längst ner, alltid lättare om hästen lär sig det från marken innan man sitter upp, för när du rider påverkar du hästen med så mkt annat.
 
Sv: Kör upp huvudet

Jag har haft många fd travare, och har aldrig använt någon hjälptygel. Ut i skogen med hästen och gå över stock och sten, låt hästen böja sig runt träd och hitta sin egen balans - då kommer huvudet att åka ner och han kommer söka sig framåt nedåt.
 
Sv: Kör upp huvudet

okej, det där låter som något vettigt.. jag har aldrig gillar hjälptyglar. men jag gick för instruktör igår och hon frågade om jag brukade använda några och det fick mig att fundera.. Jag vill inte ha det för att tvinga ner honom utan för att hjälpa honom att slappna av.. han är ofta påväg att söka sig nedåt med så kastar han upp huvudet, antagligen bara stressat beteende, därför ville jag hjälpa honom på traven..
 
Sv: Kör upp huvudet

Chambon är det enda vettiga, men det är synd om hästen när den ena gången spänns upp o den andra ner.
Ser en del travare som är VÄL högt uppkäkade. Hur blir hållbarheten?
 
Sv: Kör upp huvudet

Chambon är det enda vettiga, men det är synd om hästen när den ena gången spänns upp o den andra ner.
Ser en del travare som är VÄL högt uppkäkade. Hur blir hållbarheten?

Det kan hända att det finns.. men min behöver knappt vara uppkäkad, men det är bra att han är det när han blir trött och behöver stödet. det är inte meningen att jag ska "spänna ner" honom så som många gör.. utan jag vill bara att det ska vara som ett hjälp medel för honom, söka sig nedåt måste han göra själv
 
Sv: Kör upp huvudet

Som andra har sagt, jag skulle jobbat med longering/tömkörning blandat med ridningen, och då använda chambon eller inspänningstyglar för att ge hästen ett stöd. Vid tömkörningen så kan du ju fästa tömmarna så han får lättare att söka sig fram och ner.
 
Sv: Kör upp huvudet

Jag tycker först att du ska ta reda på varför din häst drar upp huvudet. Har den ont? Rycker du i tygeln? Har du hård hand? Passar inte bettet som det ska? osv.

Sen kan du lägga till hjälptyglar, om du vet att hästen inte har ont eller att du rider "fel". ta gärna hjälp av en duktig tränare som kan hjälpa dig att korrigera detta i så fall.

Annars hade jag nog satsat på martingal, då mycket annat hindrar hästen från att gå i korrekt form.
 
Sv: Kör upp huvudet

Jag tror på att skippa det där med hjälptyglar helt och hållet, och byta bett istället. Ett rakt bett, så känner han att nu är det inte travet, utan nu är det en annan grej som gäller. Nu vet jag ju inte vad du hade för bett, kanske har du redan bytt, men jag tror inte det, för då hade det väl påpekats. Han kan säkert förtsätta med beteendet i viss mån även om man nu byter bett, men jag tror att det kan underlätta och påbörja en beteendeförändring i det där avseendet succesivt.
 
Sv: Kör upp huvudet

mina travare som nu är omskolade ridhästar hade väldigt korta muskler i ryggen och baklåren . tömkörning,stretchning och ett rakt eggbett är en lyckad kombination i derasfall. om de varit snubbbliga så mycket skogsridning med uppmuntran att se på marken var de ska sätta fötterna.
 
Sv: Kör upp huvudet

Min häst kör gärna upp huvudet. Han är en travhäst och har bara blivit riden ordentligt i ett halvår.
Vad föreslår ni att jag ska använda för hjälptyglar får att hindra honom att köra upp huvudet och för att hjälpa honom att söka sig nedåt?
Jag vill inte ha något som vi blir beroende av utan något som man kan ha ett tag för att hjälpa honom, helst av allt vill jag rida med så lite utrustning som möjligt.

Jag har också en fd travare. Du behöver nödvändigtvis inte ha några hjälptyglar, det är en träningsfråga som behöver tid. Ett tips är att rida på volter och ha hästen innåtställd, börja i skritt och arbeta upp hästens förmåga innan du börjar med att trava. Lycka till!
 

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 361
Senast: Sesca
·
Kropp & Själ Min orkeslöshet är total och nu i helgen hade jag jobbigt med mående och allt känns så meningslöst. Men ändå vill jag inbilla mig att...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 940
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
826
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 277

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp