Kor dog efter knottangrepp – håll koll på hästhagen

Under våren har flera kor dött i Östergötland. De som obducerats har troligtvis avlidit på grund av massiva knottangrepp, som orsakat akut chocktillstånd. SVA tittar nu på att ta fram informationsmaterial, som även gäller för hästar.

Jag är fascinerad av att djurägare inte vet detta. Och även om dom inte dör så är det ju fruktansvärt att behöva bli biten av knott. Djuren måste ha tillgång till blåsiga knottfria ytor om dom går vid sjöar och eller våtmarker.

Det har jag, i Norrland, men inte här nere hos oss i Östergötland har jag inte hört om det tidigare, otäckt 😢
Jag är fascinerad av att djurägare inte vet detta. Och även om dom inte dör så är det ju fruktansvärt att behöva bli biten av knott. Djuren måste ha tillgång till blåsiga knottfria ytor om dom går vid sjöar och eller våtmarker.
Vi har nästan ingen knott alls så kanske därför. Det störigaste vi har är såna stora flygande saker som flyger långsamt och liksom inte ger upp. Kommer inte på vad de heter just nu men hästarna fullkomligt hatar dem.

Beror väl på vart man bor och om det är normalt eller inte att ha så mkt knott? Jag bor i östergötland och iår är det verkligen extremt mkt insekter.

Stackars kor, vilket fruktansvärt sätt att dö på. Förstår inte hur någon som har djur har kunnat missa hur besvärade dom måste ha varit och inte gjort något åt det..antar att dom ändå haft tillsyn varje dag.
Den dog ju över natten bara, den nya kon så vet inte om det hade hjälpt. Hum var läste jag det? inte i den där artikeln. Men ett exempel var två kvigor precis utsläppta på bete, den ena dog oförklarligt så bonden släppte ut en ko som sällskap till den kvarvarande, som hade dött nästa morgon eller ngt sådant, kon alltså.

De som låter mycket och vill sätta sig och bita på ryggen?
Låter mycket gör dom men flyger både runt benen och ja överallt på hästarna. Det är inte ollonborrar heller. Stör mig orimligt mkt på att jag inte kommer på vad dom heter. De brukar komma lite senare i sommar, typ i juli!

Låter mycket gör dom men flyger både runt benen och ja överallt på hästarna. Det är inte ollonborrar heller. Stör mig orimligt mkt på att jag inte kommer på vad dom heter. De brukar komma lite senare i sommar, typ i juli!
Bromsar? De är stora och bruna, bits och suger blod. Sen finns det mindre bromsar som har glansiga vingar.

Hästbroms (finns säkert andra namn). T.ex vet jag att de på vissa ställen bara kallas broms och de mindre, grå kallas blinningar.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 198
Senast: MML
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 085
  • Artikel Artikel
Dagbok Vet inte om jag bara haft otur eller om det är något annat tok. De senaste 5 åren har jag varit på 5 olika arbetsplatser. 2018 var jag...
Svar
4
· Visningar
1 826
Senast: Gotthard
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 639
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama