Köpt hus, måste renoveras!

Ava22

Trådstartare
Eller imorgon skriver vi kontrakt iaf:) Huset vi har köpt har det perfekta läget, men själva huset är inte jättekul. Det är inte riktigt vad vi var ute efter, men vi resonerade att läget är rätt och huset kan man alltid fixa till. Huset är byggt i början på 80-talet och knappt renoverat. Jag och sambon gillar äldre sekelskiftesvillor och kommer att försöka förvandla huset till vårt drömhus. Men jag behöver lite input! Vad kan vi göra som inte kostar multum? Kök måste göras om, likaså badrummen, främst det på våning två. På andra våningen finns ett tv-rum som inte behövs. 3 sovrum är bra på övervåning, 1 räcker på första våningen. Vi tänkte slå ut väggen mellan vardagsrum och kök. Spröjs på alla fönster. Måla vitt runt fönster, högre golvlister, bröstpanel i hall och trapp...

Så skriv ner era tanka och funderingar på vad vi kan göra, alltid kul att höra andra synpunkter!:) Så likt en gammal sekelskiftesvilla som det går utan att det ser helt galet ut eller kostar miljoner...!

image

image

image

image

image

image

andra våningen

image
image

image

image

image

image

Fler bilder ,men jag vet inte hur länge de finns kvar där.

Om det inte ska se galet ut så ska ni renovera MED huset och inte MOT det.
Att ta in för mycket sekelskifte kommer att se lika fult ut som när mörka människor blonderar sig, det blir bara fel.
Däremot kan en touch av sekelskifte och lite lantlig stil vara fint.

Spontant skulle jag gissa att väggen mellan vardagsrum och kök är bärande så där måste ni fundera på hur det ska funka.

Om det inte ska se galet ut så ska ni renovera MED huset och inte MOT det.
Att ta in för mycket sekelskifte kommer att se lika fult ut som när mörka människor blonderar sig, det blir bara fel.
Däremot kan en touch av sekelskifte och lite lantlig stil vara fint.

Ja, jag håller med, det får absolut inte vara överdrivet, då får man ju börja bygga om tak och liknande, och det gör vi inte!

Åh, vilket härligt hus, kan inte bli problem med platsbrist där :)

Jag säger som tidigare talare, renovera med huset, inte mot det. Sedan finns det massor man kan göra för att få typvillan -80 att se mindre prefrab ut.

Jag skulle i första hand satsa på att slita ut plastmattorna och lägga in nya golv, måla fönsterkarmarna (slitigt). Allt i lite lantlig stil. Köket skulle jag undersöka om det går att återanvända, har sett många furukök få nytt liv efter en vända hos industrilacken och en kanna vit färg och nästan gratis jämfört med att köpa nytt. Nya knoppar,nytt kakel och ny bänkskiva senare så är köket nytt och fräscht till en bråkdel av helrenoveringspriset och pengar finns över till annat. Behövs mer skåp skulle jag satsa på något fint vitrinskåp.

Trappen, byta ut räcket med mer korslagda bräder i ram i stället för standard -77.

Uterummet såg, förlåt mig hemskt ut. Men jag skulle gärna ha ett själv. Där skulle jag slita bort det fula staketet (glaset verkar ändå gå rätt ned?). Vita skira gardiner fixar avskärmning samt ger lite mer ombonad känsla. På sommaren massor av pelargonier för att få fram lite känsla av sekelskifte.

Vilken rymlig och härlig kåk!! Du kan få byta med mig, mitt hus är byggd -48 vilket gör det lite närmare sekelskiftet (för jag antar att du menar sekelskifte 1800/1900, inte 1900/2000 ;))

Det estetiska är jag urdålig på men rådet att ta det lite lungt och bo där en stund innan du drar kofoten i närmsta vägg kan jag ge dig. Bo in dig, börja med renovera det som står och faller och känn in det andra. Det tar tid att få det så där perfekt, så fundera och njut först

Lycka till och grattis!! (och sätt nått staket runt poolen! Maqurell = hönsmammma)

Wow, vilket hus!! :love:
Nu håller jag med om att det kanske är lite tråkigt, men så fantastiskt praktiskt! Vilken bra planlösning! Jag hade gärna flyttat in i det huset! Och även att jag egentligen tycker att 80-tals trähus är så tråkiga då jag bott i ett sånt hela min uppväxt. Så hade jag lätt kunnat ändra mig.
Lär er tycka om huset innan ni gör för mycket!
Var försiktig med er renovering! Det är så fruktansvärt tråkigt med alla hus som sönderrenoveras! Bo där ett tag innan ni gör för stora förändringar!

Grattis till husköpet! (är ganska mkt avundsjuk :D!)

Åh, vilket härligt hus, kan inte bli problem med platsbrist där :)

Jag säger som tidigare talare, renovera med huset, inte mot det. Sedan finns det massor man kan göra för att få typvillan -80 att se mindre prefrab ut.

Jag skulle i första hand satsa på att slita ut plastmattorna och lägga in nya golv, måla fönsterkarmarna (slitigt). Allt i lite lantlig stil. Köket skulle jag undersöka om det går att återanvända, har sett många furukök få nytt liv efter en vända hos industrilacken och en kanna vit färg och nästan gratis jämfört med att köpa nytt. Nya knoppar,nytt kakel och ny bänkskiva senare så är köket nytt och fräscht till en bråkdel av helrenoveringspriset och pengar finns över till annat. Behövs mer skåp skulle jag satsa på något fint vitrinskåp.

Trappen, byta ut räcket med mer korslagda bräder i ram i stället för standard -77.

Uterummet såg, förlåt mig hemskt ut. Men jag skulle gärna ha ett själv. Där skulle jag slita bort det fula staketet (glaset verkar ändå gå rätt ned?). Vita skira gardiner fixar avskärmning samt ger lite mer ombonad känsla. På sommaren massor av pelargonier för att få fram lite känsla av sekelskifte.

Oh, massa bra tips!!

Plastmattor ska UT! Vi ska fråga säljaren ikväll om det är trägolv under, det är fiskbensparkett i vardagsrummet som vi gillar och troligtvis ska ha kvar. Annars blir det nya gedigna trägolv i hela huset :)

Köket ska vi byta ut, göra om hela planlösningen med en köksö (som vi tänkt nu iaf, det beror på senare när vi flyttat in om det funkar eller inte), samt bygga ett skafferi.

Bra med trappen! Den är jättetrist i dagsläget!

Japp, uterummet är ingen höjdare, men det ska självklart behållas :) Fönster går hela vägen ner och staketet ska bort, samt nytt golv med (plastmatta). Möbler där inne kan bli svårt... Vad tycker du?

Vilken rymlig och härlig kåk!! Du kan få byta med mig, mitt hus är byggd -48 vilket gör det lite närmare sekelskiftet (för jag antar att du menar sekelskifte 1800/1900, inte 1900/2000 ;))

Det estetiska är jag urdålig på men rådet att ta det lite lungt och bo där en stund innan du drar kofoten i närmsta vägg kan jag ge dig. Bo in dig, börja med renovera det som står och faller och känn in det andra. Det tar tid att få det så där perfekt, så fundera och njut först

Lycka till och grattis!! (och sätt nått staket runt poolen! Maqurell = hönsmammma)

TACK! Japp, rätt sekelskifte:)

Vi kommer ta det lugnt med renovering, fundera igenom vad som funkar, färger och allt. Det får ta den tiden det tar helt enkelt, men gärna inte 10 år ;)

Poolen, det finns ett skydd till den, ett tak som man drar över, det finns en dörr in, men det är nyckel som gäller. Sambons mamma har redan börjat nojja om det, haha :)

Senast ändrad:
Wow, vilket hus!! :love:
Nu håller jag med om att det kanske är lite tråkigt, men så fantastiskt praktiskt! Vilken bra planlösning! Jag hade gärna flyttat in i det huset! Och även att jag egentligen tycker att 80-tals trähus är så tråkiga då jag bott i ett sånt hela min uppväxt. Så hade jag lätt kunnat ändra mig.
Lär er tycka om huset innan ni gör för mycket!
Var försiktig med er renovering! Det är så fruktansvärt tråkigt med alla hus som sönderrenoveras! Bo där ett tag innan ni gör för stora förändringar!

Grattis till husköpet! (är ganska mkt avundsjuk :D!)

Ingen sönderrenovering, bara renovering till det bättre och kunna nyttja huset ännu mer än idag, kanske göra ngt åt vinden på övervången och få takhöjd upp till nocken :) Sambons lilla dröm iaf :)

Jag har fortfarande inte fattat att vi faktikst fick det! Och att vi fick det trots att vi inte vann budgivning, vi la det näst högsta budet men säljaren gillar oss och valde oss över de andra :)

Oh, massa bra tips!!

Plastmattor ska UT! Vi ska fråga säljaren ikväll om det är trägolv under, det är fiskbensparkett i vardagsrummet som vi gillar och troligtvis ska ha kvar. Annars blir det nya gedigna trägolv i hela huset :)

Köket ska vi byta ut, göra om hela planlösningen med en köksö (som vi tänkt nu iaf, det beror på senare när vi flyttat in om det funkar eller inte), samt bygga ett skafferi.

Bra med trappen! Den är jättetrist i dagsläget!

Japp, uterummet är ingen höjdare, men det ska självklart behållas :) Fönster går hela vägen ner och staketet ska bort, samt nytt golv med (plastmatta). Möbler där inne kan bli svårt... Vad tycker du?

Hehe gillar du inte den där plastmattan i köket? :D
Vi hade likadant golv i huset vi hade när jag var liten :wtf:
Men då var det modernt.....

Trägolv låter fint :)
Å nytt kök med bättre planlösning låter som en himla bra idé! För den var inte så vacker som den var nu..

Byta golv och ta bort staketet vid uterummet låter också som en bra plan :up:
Varför skulle det vara svårt med möbler i uterummet?

Jag tycker huset ser ut som nytt! Jag hade inte gjort någonting med det alls, däremot hade jag planterat träd och buskar.

Jag tycker huset ser ut som nytt! Jag hade inte gjort någonting med det alls, däremot hade jag planterat träd och buskar.

Oj smaken är som baken, delad :D

Jag tycker det ser hiskeligt omodernt ut :o
Träd och buskar? Då blir det ju jobbigare att klippa gräsmattan, å så måste man ju släpa ut trimmern....

Hehe gillar du inte den där plastmattan i köket? :D
Vi hade likadant golv i huset vi hade när jag var liten :wtf:
Men då var det modernt.....

Trägolv låter fint :)
Å nytt kök med bättre planlösning låter som en himla bra idé! För den var inte så vacker som den var nu..

Byta golv och ta bort staketet vid uterummet låter också som en bra plan :up:
Varför skulle det vara svårt med möbler i uterummet?

Vill man ha typ köksmöbler, eller soffmöbler...? :)

Ni har köpt en jättebra bas att renovera! Däremot säger jag som andra, huset är tvärt emot sekelskifte, stora breda fönster, raka linjer, bra planlösning, mer rektangulärt än de flesta sekelskifteshus och ej "format" som ett.

MEN!
Jag har en släkting som har renoverat sitt 80-talshus i klassisk sekelkifts-anda och det är så vackert idag!

Ni har redan tänkt på golven. Ett tips från mig är att i kök och badrum (vilket man än renoverar) är det svårt att snåla på budget och få det vackert såvida man inte är bygg-talang själv och kan göra allting själv. I resten av huset kan man genom att ha gott detaljöga och vara lite kreativ göra rent fantastiska saker med liten budget. Restaurera möbler, gå på auktion och hitta saker osv.
Det svåraste skulle jag säga är att få huset att kännas klassiskt med de fönstren. Det är ju ingen billig historia att byta fönster, så vill man inte göra det får man nog leta en del idéer istället.

Hur som helst, lycka till med huset! :)

Liknande trådar

Hemmet Vet väl inte om någon är intresserad av att följa renoveringen av "mitt" hus (mamma och hennes man köper det, jag hyr), men jag känner...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
29 706
Senast: Trott
·
Hemmet Hej alla Har nyligen köpt hus med myyyyyycket att fixa innan det går att flytta in. Tänkte att det är säkert fler än jag som gjort...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
56 116
Senast: Diabetikern
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 500
Senast: cherie
·
Hemmet OK, nu kommer typ en bekännelse om hur okunnig och totalt o-vuxen jag är gällande dessa saker, och att jag kanske borde vända mig till...
Svar
11
· Visningar
8 628
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka