Köpt för svår häst till dottern?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

.

Hur många av dem var flaskuppfödda?

Jag tror mycket av den här hästens problem kommer av att den är flaskuppfödd. "Uppnappade" djurungar blir ofta väldigt "egna".

Det var som svar på fios
"Men det är väl inte jättekonstigt? En ny flockmedlem accepteras ju inte bara sådär rakt av vanligtvis.. Det blir nog bra till slut (om hon stannar inne i hagen)."

Vilket jag tolkade som generellt för hästar. Det är ju inte så särskilt många som är flaskuppfödda alls.
Är TS häst flaskuppfödd? Jag har missat det i så fall..
 
Senast ändrad:
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Jo, i inlägg #144 står det.

I går pratade jag med uppfödaren och mycket av det jag förmodat stämde. Mamman dog vid fölningen och vår tjej är flaskuppfödd. Ska ha varit världens raraste lilla fölunge men blev allt mer odräglig ju längre tiden gick (aldrig elak dock, men väldigt bestämd med vad hon ville). Hon såldes som ettåring och gud vet hur många hem hon haft sedan dess. Uppfödaren var överraskad att hon över huvud taget var i livet.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Hon kom intravandes på gården när dottern var ute i stallet alldeles nyss... Så nu står hon i sin box igen. Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till, hästen vill ju helt tydligt inte vara ute.

Det enda positiva jag kan känna är att hon trots allt verkar känna sig någorlunda hemma hos oss eftersom det är sin box hon springer till varje gång hon rymmer. Denna gång hade hon dessutom en bit att springa. Är väldigt tacksam över att hon inte försvinner när hon hoppar ut i alla fall :(


Misstänkte det...hade en häst från tyskland på utbildning, han hoppade oxå ut..spelade ingen roll vad man gjorde..han var ingen problemhäst på något sätt. Men kunde bara vara i hagen i max en timme.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Jag vill inte vara den som är den, men om det enda hon känner till är sin box, så är det klart att hon vill tillbaka dit. Hästar är vanedjur. Ni har inte möjlighet att fixa så hon har sällskap av någon riktigt snäll häst i hagen? Hon verkar ju inte vara någon som är ute efter att slå sönder andra, snarare verkar hon inte riktigt veta vem hon själv är.

oupps, fel knapp :o

Mitt sto och äldsta dotterns båda ponnyer är ganska elaka, yngsta dotterns ponny har hagkompis som vi inte kan ta bort honom från. Enda alternativet är egentligen hästen hon går med, men jag vet tyvärr inte om jag vågar släppa henne med honom då hon hoppat på honom ett par gånger i ridhuset, och han är dessutom hyfsat värdefull.

Vi har ett gäng inackorderade, men jag tror inte att någon av dem är sugen på att släppa ihop sina med henne då de över lag är rädda för henne... :(
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Där jag hade häst fick en ny häst först bli boxgranne med en stabil, högrangad häst. Därefter fick de två gå tillsammans i en hage ett par dagar och bonda lite. Först därefter släpptes de in till den flock där de skulle gå.

På det viset hade nykomlingen en kompis att hålla sig till om det började blåsa, och flocken såg att en av de högrangade hästarna accepterade nykomlingen. Funkade oftast utmärkt.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Mitt sto och äldsta dotterns båda ponnyer är ganska elaka, yngsta dotterns ponny har hagkompis som vi inte kan ta bort honom från. Enda alternativet är egentligen hästen hon går med, men jag vet tyvärr inte om jag vågar släppa henne med honom då hon hoppat på honom ett par gånger i ridhuset, och han är dessutom hyfsat värdefull.

Vi har ett gäng inackorderade, men jag tror inte att någon av dem är sugen på att släppa ihop sina med henne då de över lag är rädda för henne... :(

Ffa lär det vara rätt klokt att inte blanda in ngn inackordering öht i det även om ngn skulle nappa. Har du själv hästar du bedömer vara för värdefulla för att riskera hopsläpp med nämnda häst så säger det en del även ur andras perspektiv oavsett vad deras hästar ev är värderade eller icke värderade till i sig.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Jämförelsen med erf av islandshästar och denna häst blir ungefär som att jämföra äpplen med lärkträd.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

En riktigt stadig gammal morsa hade varit perfekt. Tänkte också flaskbarn när jag läste första inlägget.
Jag har faktiskt fått ett treårigt flaskbarn att bli häst - hon var dock inte aggressiv utan paniskt rädd.
Hon fick gå med en märr som "adopterade" henne och det var fantastiskt att se hur hon fick lära sig. Men hon kunde ju inte hoppa ut.
Eller, det var ju inte jag som fixade det hela - det var ju den goa märren.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Hon kom intravandes på gården när dottern var ute i stallet alldeles nyss... Så nu står hon i sin box igen. Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till, hästen vill ju helt tydligt inte vara ute.

Det enda positiva jag kan känna är att hon trots allt verkar känna sig någorlunda hemma hos oss eftersom det är sin box hon springer till varje gång hon rymmer. Denna gång hade hon dessutom en bit att springa. Är väldigt tacksam över att hon inte försvinner när hon hoppar ut i alla fall :(

Tja det är nog bäst du behåller henne hemma och om du inte har någon lämplig hagkompis får du väl överväga att skaffa en liten sällskapsponny till henne :p Stora stjärnor behöver ett entourage som följer med vet du väl ;)
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Släppte ni in hästen direkt i flocken bara sådär? Klart som bövelen att hon drog hem. I flocken finns ingen kompis, ingen trygghet. Ta en häst ur flocken och låt den gå med er häst ett tag, så er häst kan känna sig trygg. Sedan släpper man in hästarna i flocken. Med tanke på hur osäker er häst är gör man ju inte det lättare för henne när man bara skickar ut henne sådär.

Att hästen inte vill vara ute tror jag inte på. Hon vet bara inte hur man gör.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Att hästen inte vill vara ute tror jag inte på. Hon vet bara inte hur man gör.

Håller med. FINNS det överhuvudtaget hästar som föredrar att stå på box hela tiden? Jag har aldrig träffat någon i alla fall. Om inte annat så när det börjar växa ordentligt med gräs så måste väl ändå pålle föredra att vara ute och beta?
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Där jag hade häst fick en ny häst först bli boxgranne med en stabil, högrangad häst. Därefter fick de två gå tillsammans i en hage ett par dagar och bonda lite. Först därefter släpptes de in till den flock där de skulle gå.

På det viset hade nykomlingen en kompis att hålla sig till om det började blåsa, och flocken såg att en av de högrangade hästarna accepterade nykomlingen. Funkade oftast utmärkt.

Så gör vi också alltid, för att minska skaderisken. Lite beroende på, släpper vi sedan ihop den nya med de andra lite pö om pö-

Vi skulle aldrig släppa en ny häst rakt ut i flocken så där bara, oavsett om det var en enkel häst eller en problematisk.

Förutom att jag tycker att det här låter lite brutalt mot TS häst, som så tydligt har visat att den inte är i balans, dessutom, så blir ju skaderisken högre för alla om man orsakar tumult i flocken.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Att hästen inte vill vara ute tror jag inte på. Hon vet bara inte hur man gör.

Jag tänker likadant. Hpn sprang inte till boxen för att hon ville vara inne, hon sprang till boxen för att det är den enda trygga plats hon har tillgång till.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Så gör vi också alltid, för att minska skaderisken. Lite beroende på, släpper vi sedan ihop den nya med de andra lite pö om pö-

Vi skulle aldrig släppa en ny häst rakt ut i flocken så där bara, oavsett om det var en enkel häst eller en problematisk.

Jag trodde lite naivt att alla gjorde så men fick klart för mig för bara ett par år sedan att jag trott fel.

Jag skulle aldrig våga släppa en ny häst rätt in i en flock - eller ha min häst i en flock där nykomlingar hanterades på det viset.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Ang att släppa ut henne i flocken direkt var det travhästägarens idé. Jag trodde att hon skulle få gå i en hage bredvid till en början, men han tyckte att man skulle ta tjuren vid hornen direkt. Detta är en av de kunnigaste hästkarlarna jag vet, så jag litade helt enkelt på hans ord.

I dag har lilla damen hoppat ut ur hingsthagen här hemma x2, så vi släppte henne i ridhuset i några timmar i stället. Där levde hon rövare och verkade ha extremt roligt i alla fall.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Nej, hon stod bara inne.

Vilket trist liv... :( Inte konstigt att hon beter sig underligt på alla håll och kanter... :( Mina hästar har vid sjukdom fått stå på länge boxvilor, och visst accepterar de det och anpassar sig väl, men att ha en frisk häst ständigt på box det skulle ju kännas rätt hemskt. Hoppas verkligen att hon kan vänja sig vid att vara i hage och uppskatta friheten :)! Ni får väl bygga staket så höga att hon inte KAN hoppa ut...
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Tja det är nog bäst du behåller henne hemma och om du inte har någon lämplig hagkompis får du väl överväga att skaffa en liten sällskapsponny till henne :p Stora stjärnor behöver ett entourage som följer med vet du väl ;)

Haha! Funderar på att släppa ihop henne med yngsta dotterns b-ponny med sällskap. Hon är förvisso rädd för dem, men med lite tid borde hon inse att små welshar inte äter stora oldenburgare. Om inte detta så att, som någon skrev i tråden, ställa henne bredvid mitt sto (väldigt ranghög, haft ett par bebisar hos tidigare ägare) och sedan kanske släppa ihop.

Kanske funkar hon inte i flock/med andra hästar, och då faller lite idén om att ställa av henne tills sommaren/efter sommaren.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Jag tror att det hon behöver är tid, tid och så mera tid. Det är nog rätt tänkt med welsharna, men ta det lugnt och ta små steg i taget.

Min granne hade en flaskuppfödd ponny, och det var en av de svåraste hästar jag träffat, för han förstod inte hästspråk. Han kunde aldrig gå i en större flock, men efter en ganska lång inlärningsperiod började han fungera ihop med ett kallblod.

Jag hjälpte dem med denna ponnyn i två års tid. Han blev bättre men aldrig någon "vanlig" häst.

Om ni har massor med tid och tålamod tror jag att detta kan gå bra till slut, men som sagt, ge hästen en långtidsplan och starta om från noll.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 619
Senast: AbCdE
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 805
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 934
Ekonomi & Juridik Hej! Jag kommer inom snar framtid att lägga ut min häst på försäljning. Det blir första gången jag ska sälja en häst och jag har några...
Svar
9
· Visningar
2 747

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp