Köpt för svår häst till dottern?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Tycker att tränaren var lite konstig här. Ni hade väl med en tränare för stöd och inte för att försöka packa på er en massa hästar?

Har ni köpt någon häst från Tyskland förut?
Är inte direkt vanligt att hästar får gå i hagen Tyskland så där måste man börja försiktigt.
Allt handlar egentligen om tid. En månad är ingen tid alls.
Mitt ena sto från Tyskland köpte jag som 6 åring med låg ridbarhet. Hon hoppar fantastiskt men var knappt hanterbar på marken.
Nu tre år senare är hon en helt annan häst som är mycket lugnare och med ett bättre självförtroende.
Bra ridbarhet och går bra i 140 hoppningar, i början gick det knappt att komma över 1 m fast hon tävlat innan.

Så tid och tålamod är det som gäller. Desto mer hästen får se och uppleva desto mer kommer den växa.
Det var ju ingen överraskning hur hästen var när ni köpte den så ni lär ju inte ha trott att allt skulle vara perfekt efter en månad.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

mynta köptes för en relativt låg summa, men inte för att det var en problemhäst utan snarare var hon avsedd att bli ridskolehäst...

Ja det var ju något helt annat än en svår häst, snarare tvärtom isåfall.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Mynta var ju lite exceptionell också, hon gjorde inte bra resultat som unghäst, och har inte mycket prestation på mödernet, såvitt jag vet. Det ska bli intressant att se hur bra hennes avkommor blir.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

I går pratade jag med uppfödaren och mycket av det jag förmodat stämde. Mamman dog vid fölningen och vår tjej är flaskuppfödd. Ska ha varit världens raraste lilla fölunge men blev allt mer odräglig ju längre tiden gick (aldrig elak dock, men väldigt bestämd med vad hon ville). Hon såldes som ettåring och gud vet hur många hem hon haft sedan dess. Uppfödaren var överraskad att hon över huvud taget var i livet.

Nu åker vi och släpper ihop henne med travarna. Håll tummarna för att det går bra!
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Jag menade kanske inte riktigt problemhäst av samma typ som den här i tråden men jag har för mig att Lundbäcks köpte hästen Mynta för några tusen bara och även att Baryard köpte en häst i Holland som ingen annan ville ha och det finns flera andra som lär ha varit riktigt besvärliga i början.

Vad är det för häst från holland då? Aldrig hört talas om.. så det kunde ju inte slutat väl ;)
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Nä, det är inget exceptionellt konstigt med Myntas framgångar. Hennes mamma gick svår fälttävlan med placering. Mynta själv gick kvalitets med siffrorna 777977 på gångarterna så det var helt ok siffror. I hoppningen hade hon en dålig dag (5/4) men det var liksom en dag i hennes liv.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Jag hörde det i en intervju för länge sedan så kanske jag minns fel?
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Nu är vi hemma igen efter att ha släppt ihop hästarna, och vilken pärs det blev... Vi släppte in vår tjej i hagen och det första hon gjorde när hon fick syn på de andra hästarna var att hoppa ut. Det fantastiska i det läget var att hon faktiskt gick fram till dottern som kunde fånga henne, kändes egentligen inte alls roligt att ha den hästen lös på ett nytt ställe.

Släppte in henne med de andra en ytterligare gång och till skillnad från vid möten med andra hästar tidigare var hon inte alls intresserad av att hälsa utan stod och tryckte vid utgången tills de andra hästarna kom fram. De blev lite skrik och bråk men vår häst höll sig faktiskt väldigt snäll, tills hon blev jagad runt hela den stora hagen av ett par av de andra hästarna (de andra hängde så klart på, men det var ett par ston som gick väldigt hårt åt henne). Vår lilla dam sprang för sitt liv innan hon vände om och gick till motattack i stället... Blev lite tumult men till sist verkade hon i alla fall någorlunda accepterad även om hon höll sig på sitt hörn.

Det märks tydligt att hon inte är någon flockhäst i alla fall, för när de andra strök omkring i den stora hagen stod hon mest vid ingången och gnäggade. Har svårt att säga om hon hamnade på utkanten för att hon är som hon är eller på grund av sin färg, men som tur är jagade de inte bort henne i alla fall. Hon höll sig så klart lite på avstånd men förhoppningsvis kommer hon att med lite tid bli en i gänget.

Jag är mest glad över att ihopsläppningen gick över förväntan. Hade förväntat mig både det ena och det andra... Kändes väldigt skönt att se henne titta sig omkring i hagen, äta ville hon inte göra men det hade jag inte förväntat mig heller (hon är väldigt petig med maten och lämnar mycket, särskilt när hon var ny hos oss, men här har de fri tillgång på hö så förhoppningsvis går hon upp lite nu).
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Men det är väl inte jättekonstigt? En ny flockmedlem accepteras ju inte bara sådär rakt av vanligtvis.. Det blir nog bra till slut (om hon stannar inne i hagen).
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Det brukar nog ta runt 1-2 veckor innan dom kommer in helt i flocken. Så det kommer nog bli bra!
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Bland våra islandshästar brukar det aldrig vara något som helst problem att släppa in nya hästar. Den nya kanske är utanför ett litet tag, men det är sällan riktiga bråk. Jag tror bestämt att det är ägarna som har problem med att släppa ihop hästar, så de kan vänja sig vid hur man beter sig.

Kolla på ensambarn (med ensamstående förälder) och jämför med de som har "hel familj". I alla fall har de flesta (absolut inte alla!!!) jag träffat som vuxit upp med en förälder varit lite speciella. Exempelvis känner jag en kille som brukar kramas med allt och alla, i förrgår tog han strypgrepp på mig helt oprovocerat. :eek:

Jag är ingen psykolog och jag har inte särskilt stort urval, men jag tycker ändå mig se trenden.

Lite OT, men jag tror för få hästar får vara hästar och känna sig trygga i det.

TS: Hoppas hon fungerar bra i flocken! Är de så många så kommer hon säkert hitta någon kompis, förr eller senare :)
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Håller tummarna att hon finner sin plats i flocken snart.
Och vad gulligt av henne att söka stöd hos din dotter. Hoppas ni får ordning på hästen, även om det tar tid. Det låter ju som dottern kommer ha en otrolig vän i henne i så fall.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Men det är väl inte jättekonstigt? En ny flockmedlem accepteras ju inte bara sådär rakt av vanligtvis.. Det blir nog bra till slut (om hon stannar inne i hagen).

Hon kom intravandes på gården när dottern var ute i stallet alldeles nyss... Så nu står hon i sin box igen. Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till, hästen vill ju helt tydligt inte vara ute.

Det enda positiva jag kan känna är att hon trots allt verkar känna sig någorlunda hemma hos oss eftersom det är sin box hon springer till varje gång hon rymmer. Denna gång hade hon dessutom en bit att springa. Är väldigt tacksam över att hon inte försvinner när hon hoppar ut i alla fall :(
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Tycker att tränaren var lite konstig här. Ni hade väl med en tränare för stöd och inte för att försöka packa på er en massa hästar?

Har ni köpt någon häst från Tyskland förut?
Är inte direkt vanligt att hästar får gå i hagen Tyskland så där måste man börja försiktigt.
Allt handlar egentligen om tid. En månad är ingen tid alls.
Mitt ena sto från Tyskland köpte jag som 6 åring med låg ridbarhet. Hon hoppar fantastiskt men var knappt hanterbar på marken.
Nu tre år senare är hon en helt annan häst som är mycket lugnare och med ett bättre självförtroende.
Bra ridbarhet och går bra i 140 hoppningar, i början gick det knappt att komma över 1 m fast hon tävlat innan.

Så tid och tålamod är det som gäller. Desto mer hästen får se och uppleva desto mer kommer den växa.
Det var ju ingen överraskning hur hästen var när ni köpte den så ni lär ju inte ha trott att allt skulle vara perfekt efter en månad.

För det första så har jag aldrig trott att hon skulle vara "botad" efter en månad ;) Problemet har mest varit att en månad av galenskap har varit lite för mycket för mammahjärtat.

Vi har sedan tidigare haft en tysk ponny som vi köpte av samma säljare. Fantastisk ponny som det aldrig varit några problem med. Han hade inte gått mycket i hage men gick underbart bra ihop med vår andra, svenska c-ponny! Även dotterns andra nya storhäst har hagkompis och det har inte varit några problem.

Kul att det gått bra med din häst, hoppas att vi får samma tur med vår tjej!
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Måste säga att jag började skratta när jag läste att hon först hoppade ut till er, och sedan kom "hem". Lyssna på er häst, hon vill uppenbarligen bo hos er ;).
Jag tror hon är en missförstådd dam sedan långt tillbaka och det kan säkert ta ett tag som de flesta redan sagt att få henne att riva alla skyddsmurar. Hästar är så otroligt mycket mer än bara ett dumma flyktdjur, de uttrycker sig så gott de kan för att vi ska förstå dem sen är det upp till oss att anstränga oss.

Ge det tid, och gör inget ni inte är redo för, självklart ska ingen komma till skada. Tror det kommer bli hur bra som helst!
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Bland våra islandshästar brukar det aldrig vara något som helst problem att släppa in nya hästar. Den nya kanske är utanför ett litet tag, men det är sällan riktiga bråk
.

Hur många av dem var flaskuppfödda?

Jag tror mycket av den här hästens problem kommer av att den är flaskuppfödd. "Uppnappade" djurungar blir ofta väldigt "egna".
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Jag vill inte vara den som är den, men om det enda hon känner till är sin box, så är det klart att hon vill tillbaka dit. Hästar är vanedjur. Ni har inte möjlighet att fixa så hon har sällskap av någon riktigt snäll häst i hagen? Hon verkar ju inte vara någon som är ute efter att slå sönder andra, snarare verkar hon inte riktigt veta vem hon själv är.

oupps, fel knapp :o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 619
Senast: AbCdE
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 805
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 934
Ekonomi & Juridik Hej! Jag kommer inom snar framtid att lägga ut min häst på försäljning. Det blir första gången jag ska sälja en häst och jag har några...
Svar
9
· Visningar
2 747

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp