Köpt för svår häst till dottern?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Nej, även jag tror de flesta tackar nej till att skaffa en sån för egen del.
Att ha hemma på träning och få betalt är något annat. Det kan nog båda Hickeys göra tex.
Mina tränare tar oftast inte längre emot såna hästar. De gjorde sånt mycket förr.
Många av de som tackats nej till här hamnar hos någon Hickey.

Som tränare blir man erbjuden så mycket hästar. Och även att ha betalt hos sig.
Då kan man välja trevligare individer.
Just för att man är beroende av sin kropp och hälsa.
Jag har inte råd att åka av och slå mig.
Så då vet jag att tar jag emot hästar likt den i tråden är det en massa avsuttet jobb innan man vill rida på den. Just för att man inte sätter sig på en som exploderar.

Man vet också vad det mentalt krävs av en häst att gå högre klasser. De kan ha vilken jävla fysik som helst. Men vill de inte klarar de iaf inte det.
Och att omvända en 8-åring till att vilja är ju mer jobb än med en 4-åring med dito prob.

TS:
Jag hade aldrig i livet satt upp en 16-årig elev på en sån häst. Jag hade talat om att risken att flickan dör med förälder.
Även om din dotter är jätteduktig är hon 16 år. Man har inte nog erfarenhet för såna hästar då.
Jag förstår helt din dotter IOM att jag själv varit(och lite grann är) så.
Men nu dubbelt så gammal och med det här som jobb har jag sett för mycket gör att tycka att flickor ska göra såna jobb.
Ska ni fortsätta med hästen: lämna den till någon duktig efter lösdriften. Funkar lösdriften hade jag haft den där ett par månader. Sen iväg till typ Hickey och vara där flera månader.
Hoppas det löser sig för er.

IOM att jag ägt och äger såna hästar så vet jag vilket ansvar det är.
Tänk om din dotter åker av och dör under en lektion. Det vet jag tränare som gått under av.
Det är alltså inte bara ni i familjen som drabbas av det.
Eller hur mycket hovslagaren riskerar, både i skador och slitage på kroppen om den lever rövare.

Får man inte till hanteringen på marken finns bra problemlösare där. Vissa är duktiga nog att ta ridningen med.

Jag håller med, jag tycker jag har sett ett antal duktiga hästmänniskor med allvarliga ryggproblem, ibland såpass att de måste sluta jobba med hästar när de blir 30+ och egentligen skulle få riktig snurr på ryttakarriären, för att de som tonåringar eller unga vuxna varit övermodiga, ridit just såna hästar som TS dotters, och till slut åkt av såpass illa att ryggen aldrig riktigt återhämtar sig. Jag skulle inte säga att man som tuff och ambitiös sextonåring nödvändigtvis har det omdömet, att man gör de rätta valen med vilka hästar man rider. Särskilt om man vill jobba med hästar, som Ts dotter verkar vilja, så är man helt beroende av kroppen, att kroppen håller och funkar. Då får man inte skada sig alltför illa, och ett sätt att skaffa sig såna skador är ju att rida farliga hästar.

I TS skor skulle jag lägga in veto, även om dottern gillar hästen, så är ingen häst värd att skada sig allvarligt på. Om femton år är hästen, om den så visar sig vara en diamant som hoppar 1,60, död, men TS dotter kommer ha kvar en eventuell trasig rygg resten av livet, och som trettioåring kommer en sån skada kanske sätta stopp för karriären, så att hon inte heller kan hoppa de höjderna längre.

TS, tänk dig att det var hästen det handlade om istället: säg att ni hade en riktigt fin unghäst, med rätt kapacitet, inställning, och fysik, allt som krävdes för att gå hela vägen och bli en mästerskapshäst. Skulle du låta den ridas av en farlig ryttare, som varje dag riskerade att skada hästen såpass att den aldrig kunde tävla mer? Självklart inte, en sån talang är man naturligtvis rädd om. Så varför vill du riskera det med dottern, är inte hennes begåvning lika mycket värd som hästens?
 
Senast ändrad:
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

De får väl inte så mycket mer betalt för att rida en svår häst än om de tar sig an en mera normal? Några tusen i månaden är inte särskilt mycket för den risk de tar, jämfört med vad värdeökningen blir på hästen om de får rätt på den och den verkligen har kapacitet för "mästerskap"? Dessutom kostar det inte mycket att hålla en häst om man har egen anläggning. Du kanske har rätt, men jag tycker det verkar ologiskt.

Vi har haft ett par med lite mera egen vilja (underdrift) som såldes till tävlingsryttare och de var inte svårsålda. De var förstås inte lika hästen som beskrivs i tråden eftersom de inte hade problem med andra hästar och kunde hanteras av oss men lätta var de inte. De såldes dock som oinridna unghästar, med en bra uppväxt i flock och på stora beten och det är klart att en åttaårig import som diverse experter försökt sig på är mindre attraktiv.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Jag funderade lite och har inte flera av Sveriges topphästar börjat sin karriär som riktiga problemhästar? Jag har absolut för mig att jag har läst det.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Vilken hemsk historia!

Förundras ibland hur vettiga människor låter sina barn/ tonåringar göra livsfarliga saker och liksom se det med rosa flickboksglasögon. Jag förstår ts dotter- så tänker man i den åldern när hästar är livet.
Men som mamma vet jag att ingen häst är värd ett människoliv. Allra minst mitt barns.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

I TS skor skulle jag lägga in veto, även om dottern gillar hästen, så är ingen häst värd att skada sig allvarligt på. Om femton år är hästen, om den så visar sig vara en diamant som hoppar 1,60, död, men TS dotter kommer ha kvar en eventuell trasig rygg resten av livet, och som trettioåring kommer en sån skada kanske sätta stopp för karriären, så att hon inte heller kan hoppa de höjderna längre.

Det tycker jag också, den typen av hästar bör ridas och hanteras av proffs. De är inget för amatörer och inridningen av den ena hästen jag skrev om ovan resulterade också i en längre sjukhusvistelse för ägaren trots att han var erfaren ryttare.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

TS, tänk dig att det var hästen det handlade om istället: säg att ni hade en riktigt fin unghäst, med rätt kapacitet, inställning, och fysik, allt som krävdes för att gå hela vägen och bli en mästerskapshäst. Skulle du låta den ridas av en farlig ryttare, som varje dag riskerade att skada hästen såpass att den aldrig kunde tävla mer? Självklart inte, en sån talang är man naturligtvis rädd om. Så varför vill du riskera det med dottern, är inte hennes begåvning lika mycket värd som hästens?

För mig framstår det närmast som att man spelar rysk roulett med dotterns säkerhet här, därför att man är så imponerad av hästens talang. Jag begriper inte hur en talang hos en häst kan vara så viktig.

Som förälder skulle jag inte släppa upp min dotter på den hästen, som tränare hoppas jag att jag inte skulle göra det (om jag vore tränare).

Och jag håller med om att olika ryggskador verkar vara klart överrepresenterade bland hästmänniskor och (fd) duktiga ryttare. Ett sätt att få ryggskador, är naturligtvis genom att den första riktigt talangfulla hästen man får möjlighet att rida, också är svår. Och det är därför man fick tillgång till den, precis som i TS dotters fall.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Nej det tror jag inte.. det finns massa hästar med bra kapacitet som är trevliga att hantera och rida, eller iallafall nått av de. Jag vet nog ingen etablerad ryttare som är villig att ta sig an en sådan häst. Dom lever på att tävla och då kan man inte utmana ödet med en sådan häst, det vore katastrof för den egna verksamheten, risker utsätter man sig för iallafall. Sen att ha en skarp häst är en sak, detta verkar vara en helt annan sak.

Varför tror du den rids av en 16 årig flicka egentligen? Det har nog funnits möjlighet för andra etablerade att köpa om dom hade velat...

Det sista är lätt att att svara på: jag tror helt enkelt inte den har förutsättningar att bli en mästerskapshäst för en sådan skänker man inte bort hur som helst.

Hur hästen är vet vi ju inte, om den är bara är skarp eller om den är "galen" och oberäknelig. Oavsett tycker inte jag det låter som en häst för en amatör.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

TS, tänk dig att det var hästen det handlade om istället: säg att ni hade en riktigt fin unghäst, med rätt kapacitet, inställning, och fysik, allt som krävdes för att gå hela vägen och bli en mästerskapshäst. Skulle du låta den ridas av en farlig ryttare, som varje dag riskerade att skada hästen såpass att den aldrig kunde tävla mer? Självklart inte, en sån talang är man naturligtvis rädd om. Så varför vill du riskera det med dottern, är inte hennes begåvning lika mycket värd som hästens?

Det där var riktigt klok skrivet. Så har jag inte tänkt på det! :bow:
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Först och främst kan jag säga att jag hade aldrig i livet låtit min dotter sitta på eller ens vara nära en sådan häst oavsett ålder och definitivt inte när hon var 16 år. Nu är det ju ändå som det är och är travtränaren villig att riskera sina hästar så kan det ju vara en lösning att släppa henne ihop med dem. Se bara till att ha skriftligt på att hen inser riskerna så att du inte blir stående med stora skadeståndskrav mot dig senare.

Det jag funderar på är hur hon ligger till med mineralerna? På en sådan häst hade jag öst på med magnesium just eftersom magnesium kan lugna ett hetsigt temperament oavsett om det uttrycker sig som i ert fall eller som tittighet eller annat. Det kan ju vara så att hon har flyttat så ofta och fått så mycket negativa intryck ifrån människor att hon helt enkelt är deprimerad och har lärt sig att slå och hugga först och fråga sedan och mot depression hjälper magnesium också. Så, kolla alltså mineralstatusen och ös på med magnesium. Givetvis måste ju övriga mineraler justeras i motsvarande grad för att få rätt balans men att lägga henne på iallafall minst 100% mer magnesium än behovet hade varit det första jag hade gjort. Hör av dig om du vill ha adressen dit du kan köpa enskilda mineraler för en rimlig peng.

Intressant! Hon äter bara magnesium så att det täcker behovet i dag, men det kan ju definitivt tålas att titta på.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Kl

Jag kan berätta en historia som kan ge perspektiv.

När min ena tränare gick på Strömsholm hade hon en lärare som inte direkt var blyg med att skicka upp elever på hästar. Om de levde rövare blev man inte så upprörd direkt.
Denna tränare åkte iväg för att ha lektion för just en 16-årig flicka. En väldigt duktig och lovande talang. De hade köpt en häst som hade världscup-rörelser och var sååå flott.
Men den var fullkomligt oridbar. Livsfarlig!
Till slut sa man åt flickan att kliva av, sälja/slakta hästen och att man ville inte träna dem.
Det verkade som om mamman var med på det.

3 dagar senare fick man veta att flickan ridit hästen och skadat sig så illa att hon dog.
Det här var en tuff jäkla tränare. Men allt denne kunde säga under flera h var: "vilken jävla tur att det inte var jag som sa åt henne att rida, vilken jävla tur att det inte var jag som sa åt henne att rida, vilken..".
Tränaren tog det så hårt och var så berörd.
Tänk att ha det på sitt samvete. Att man inte satt stopp gör något sånt.

Jag har också behövt säga till elever att "det här är livsfarligt".
Men är de myndiga och trots att man fått dem att förstå riskerna väljer att fortsätta får man väl köpa det.
Däremot hade jag aldrig kunnat låta någon omyndig fortsätta.

:cry:

Planen i nuläget är alltså lösdrift fram till sommaren (beroende på hur det funkar), kanske fram till hösten. Sedan är jag fullt inställd på att skicka henne till någon kunnig som är villig att ta emot henne, i första hand Eamon. För att över huvud taget ser om hon går att "lösa", och är det inte så, ja, då är det nog tyvärr bäst att låta henne vandra vidare. Men det tar vi i så fall då, för jag tycker att hon är värd en rejäl chans först.

För övrigt handlar det inte så mycket om kapaciteten i det här fallet, det är inte den i huvudsak vi vill åt. Den andra hästen vi köpte till dottern är förvisso ingen häst som någonsin kommer att gå de allra största klasserna, men han är tolv har har egna meriter från 150, så det är ingen dålig häst. Dottern tycker bara om stoet väldigt mycket, om hon sedan kan gå VM eller aldrig tävla är inte det väsentliga. Jag tror att om du är tillräckligt duktig så får du fina hästar i slutändan, men i det här fallet handlar det bara om att dottern känner för hästen.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Jag håller med, jag tycker jag har sett ett antal duktiga hästmänniskor med allvarliga ryggproblem, ibland såpass att de måste sluta jobba med hästar när de blir 30+ och egentligen skulle få riktig snurr på ryttakarriären, för att de som tonåringar eller unga vuxna varit övermodiga, ridit just såna hästar som TS dotters, och till slut åkt av såpass illa att ryggen aldrig riktigt återhämtar sig. Jag skulle inte säga att man som tuff och ambitiös sextonåring nödvändigtvis har det omdömet, att man gör de rätta valen med vilka hästar man rider. Särskilt om man vill jobba med hästar, som Ts dotter verkar vilja, så är man helt beroende av kroppen, att kroppen håller och funkar. Då får man inte skada sig alltför illa, och ett sätt att skaffa sig såna skador är ju att rida farliga hästar.

I TS skor skulle jag lägga in veto, även om dottern gillar hästen, så är ingen häst värd att skada sig allvarligt på. Om femton år är hästen, om den så visar sig vara en diamant som hoppar 1,60, död, men TS dotter kommer ha kvar en eventuell trasig rygg resten av livet, och som trettioåring kommer en sån skada kanske sätta stopp för karriären, så att hon inte heller kan hoppa de höjderna längre.

TS, tänk dig att det var hästen det handlade om istället: säg att ni hade en riktigt fin unghäst, med rätt kapacitet, inställning, och fysik, allt som krävdes för att gå hela vägen och bli en mästerskapshäst. Skulle du låta den ridas av en farlig ryttare, som varje dag riskerade att skada hästen såpass att den aldrig kunde tävla mer? Självklart inte, en sån talang är man naturligtvis rädd om. Så varför vill du riskera det med dottern, är inte hennes begåvning lika mycket värd som hästens?

Intressant synvinkel och självklart nej. Jag vet i dag inte hur länge vi kommer att ha kvar "Nessie", men tanken är väl att ge henne två år (tills dottern är 18) innan hon får chansen att ta sig an henne på riktigt (om det ens blir så). Sedan vet man ju aldrig, mirakel kan ske och kanske står hon som ett ljus i stallet om ett halvår. Knappast troligt, men de är oberäkneliga åt många håll de där hästarna.

Har förresten fått tag på uppfödaren! Han skulle ringa upp senare :)
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Jag funderade lite och har inte flera av Sveriges topphästar börjat sin karriär som riktiga problemhästar? Jag har absolut för mig att jag har läst det.

Jag tror inte dom börjat sin karriär som problemhästar, jag tror dom har börjat hos någon som gjort dom till problemhästar.
Har man en riktigt fin, lovande unghäst så är det en konst i sig att kunna vänta på den och inte stressa upp den i klasserna.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Jag funderade lite och har inte flera av Sveriges topphästar börjat sin karriär som riktiga problemhästar? Jag har absolut för mig att jag har läst det.

Inte på nivån att de blivit bortskänkta till sextonåringar, det tror jag inte. Däremot är det ju flera som enligt uppfödarna varit rejält krävande som unghästar, haft massor av energi och vilja, och därför inte varit helt lätta att hitta ryttare till, Lunatic och Toy Story, t ex. Men jag vet ingen som faktiskt skänkts bort, det har mer varit en fråga om att hitta den rätta matchningen. Och det skulle varit en så pass spektakulär historia att berätta, att jag tror att man hade hört talas om det ifall det hade hänt. "Sagan om hästen som ansågs så farlig att den skänktes bort, och sen blev en mästerskapshäst!"
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Jag tycker inte heller att man blir så himla imponerad av den här säljaren, som med berått mod dumpar en extremt svår häst på en sextonårig tjej.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Intressant! Hon äter bara magnesium så att det täcker behovet i dag, men det kan ju definitivt tålas att titta på.
Nu har jag inte läst hela tråden men jag har en häst med problembeteende liknande er, inte alls dock lika mycket i ridning och hon måste få i sig i alla fall minst 10g magnesium helst 15 för att fungera normalt. Det är en enorm skillnad på henne om jag slutar med det i en period och sen börjar. Hon gick från att attackera till att komma och möta i hagen. Precis som människor har hästar väldigt individuella behov.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Men ush vad hemskt! :(

ja verkligen det var det på alla sätt.
hör ju som sagt inte till vanligheterna men det händer faktiskt och just att folk ofta känner sig så trygga med att släppa ihop hästar just för att ngt aldrig hänt osv, så ska man ändå vara medveten om att faktiskt kan det alltid hända väldigt konstiga saker vid hopsläpp även utan extremfall, det måste man förstå för det händer. jag har sett ganska många såna hända även utan prognos ens att ngt konstigt ens fanns på tapeten och ändå kan det gå jättefel även om alla förutsättningar finns i fråga om vettiga hästar enl erfarenhet, stora ytor, alla förutsättningar för bästa resultat tillgängliga osv.

det ska givetvis inte på ngt sätt stoppa en eller leda till att folk inte ska släppa ihop hästar! det är precis som folk skrivit om, parenteser i sammanhanget, till 90 procent om man slår ihop alla hopsläpp av hästar så går det ypperligt bra med de motiveringar och förutsättningar folk alltid redovisar, det är helt korrekt!
min reflektion i sammanhanget var menat som att det trots allt går fel ibland, även i sk. normala hopsläpp enl hästägarnas tolkning. det kan man aldrig bortse från att risk finns även om den är liten.

ang. hästar som inte öht gått med andra hästar och förstår vare sig vanlig hantering i sig, eller andra hästar eller hästspråk så säger jag som jag redan sagt, att jag aldrig skulle vilja släppa ihop mina hästar med såna pga ovan redovisning hur allt faktiskt kan gå fel ibland även mellan vanliga hästar i vanliga hopsläpp osv. aldrig att jag hade riskerat det. priset kan vara väldigt högt för alla involverade, tyvärr. samtidigt så finns det hästägare som vill ta det risktagandet och går det bra, vilket det ju även verkligen kan göra, så är det ju jättebra för den hästen det berör, som släpps in och behöver lära sig att gå med andra hästar. funkar det så lär det vara verkligen ngt som berikar hästens fortsatta liv och fungerande allmänt.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Jag funderade lite och har inte flera av Sveriges topphästar börjat sin karriär som riktiga problemhästar? Jag har absolut för mig att jag har läst det.

problemhäst är nog relativt rent term-mässigt hos ngn elitryttare i sig......
jag tror dessa ryttare inte bedömer ridbarheten som ngt problem om de ser kvaliteter nog i sig och bedömer att hästen snabbt under kunnig ridning kan korrigeras så att säga.

att däremot som elit ryttare tycka att en extremt outbildad och dessutom beteendemässigt allmänt, störd häst är ngt som sticker ut i mängden att satsa på, har jag svårt att se. det är för mycket jobb och för outsägbart resultat för såna ryttare att öht spendera tid på i sig, det tar för mycket tid med det tveksamma resultatet utifrån omständigheterna runt en sådan häst i sig. Så det gör de inte i regel utifrån såna scenarion. det finns så många kvalitetshästar som inte behöver modelleras om på den grundnivån så att säga, som gör att en sån häst går bort direkt i sammanhanget.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Jag menade kanske inte riktigt problemhäst av samma typ som den här i tråden men jag har för mig att Lundbäcks köpte hästen Mynta för några tusen bara och även att Baryard köpte en häst i Holland som ingen annan ville ha och det finns flera andra som lär ha varit riktigt besvärliga i början.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

mynta köptes för en relativt låg summa, men inte för att det var en problemhäst utan snarare var hon avsedd att bli ridskolehäst...
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Jag menade kanske inte riktigt problemhäst av samma typ som den här i tråden men jag har för mig att Lundbäcks köpte hästen Mynta för några tusen bara och även att Baryard köpte en häst i Holland som ingen annan ville ha och det finns flera andra som lär ha varit riktigt besvärliga i början.

fast återigen så är besvärlig i en elitryttares term en sak för sig. det var det jag försökte illustrera i tidigare inlägg.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 619
Senast: AbCdE
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 803
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 934
Ekonomi & Juridik Hej! Jag kommer inom snar framtid att lägga ut min häst på försäljning. Det blir första gången jag ska sälja en häst och jag har några...
Svar
9
· Visningar
2 747

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp