Vilket projekt ni har framför er!
Som mamma förstår jag att det måste vara en plåga att stå och "vänta på olyckan"
. Helt ärligt så hade jag inte klarat av det men du och din familj är nog de som bäst kan bedömma den saken.
Du har fått många olika råd och tankar i tråden och rent spontant tycker jag att det låter som en bra grej med lite flockliv osv. Men, håller nog också med Mackan. Det är inte riskfritt för de andra hästarna i flocken heller att släppa in en sån här individ. En av mina bekanta köpte en gång en häst från Holland som var lite speciell. Kan väl räknas som en light-variant av er kanske. Den hästen var inte van med att gå ute eller att gå med andra hästar. När den då släpptes ihop med ett annat ranghögt sto så slog det helt slint. Hästen jagade stoet som en galning (stor och bra hage) och det var inte det lättaste att få det hela avstyrt. Jag tror inte att det handlade om rang eller nåt sånt utan hästen var helt livrädd och i panik inför sin nya "kompis" och skulle med all makt kämpa för sitt liv
. Nåja, i det fallet så lärde sig de båda hästarna att gå i samma hage med tiden efter att ha varit åtskillda en tid men just vid hopsläppet kunde det verkligen ha gått hur som helst, helt ofattbart att ingen skadades..
Summan av det hela då. Knepig sits ni sitter i, skulle behövas en kristallkula så man kunde säga vad som vore det bästa. Om ni väljer att släppa ihop med avelsstona så är iaf mitt råd att verkligen se till att den andra hästägaren vet vad han/hon ger sig in på ifall om det blir skador på de andra hästarna (jag vet ju inte, det kan ju hända att ni redan pratat noggrant och att han/hon är väl upplyst). Lycka till i alla fall! Hoppas att allt löser sig till det bästa!