Sv: Köpt för svår häst till dottern?
Satu Liukkonen bor i Gualöv nära Bromölla i nordöstra Skåne. Men jag tror knappt att hon tar sig an en sådan häst nuförtiden. Hon är väldigt duktig men vad jag vet är det inte många toppryttare som vill riskera sin hälsa på en så pass besvärlig häst. Att de kan rida dagligen är ju deras levebröd och händer en olycka så är kanske den dagliga inkomsten borta.
A
Tack för all input!
Har rådgjort mycket med båda dotterns tränare, andra kunniga personer och ryttare inom olika skrån men blir inte klokare. Tänkte därför att Buke kunde vara en ytterligare kanal att söka hjälp inom.
Vad jag har förstått har hästen flyttat runt väldigt mycket. Inte mer än några månader i varje stall, så det är ju inte konstigt om hon är stressad, stackarn. Har försökt att få kontakt med uppfödaren för att se om han minns henne och har något att säga om hur hon var som föl. Vill inte tro att en häst föds så här, men samtidigt har hon en väldigt skarp stam (ena tränaren sa att "det inte är konstigt att de blir lite knäppa med den där stammen").
Pengar och tid finns, dottern går förvisso första året på gymnasiet men hon är otroligt ambitiös och har egentligen alltid varit fast besluten att nå sitt mål om att bli en professionell ryttare. Hon lägger 100% av sin fritid på hästarna, de är hennes enda intresse.
Att skicka iväg hästen till en mer kunnig och rutinerad person är någonting vi överväger, dottern är inte lika glad över det ("hon ska inte behöva flytta igen") men jag ser det som en bra idé. Eamon Hickey har vi blivit tipsade om flera gånger men Satu Liukkonen var ny, vart håller hon hus?
Allra helst hade jag önskat att vi aldrig fått med oss hästen hem, men när hon väl är här och dottern har fäst sig så vid henne är det svårt att släppa henne. Min dotter har själv en ganska jobbig uppväxt med väldigt många flyttar och skolbyten då hennes pappa flyttat både inrikes och utrikes med sitt jobb. Hon har aldrig haft så många vänner (utöver de i stallet) och har på vissa ställen varit utfryst i skolan. Jag tror att hon ser sig själv i den här hästen, och det är väl därför hon är fast besluten att ge den all tid den behöver.
Satu Liukkonen bor i Gualöv nära Bromölla i nordöstra Skåne. Men jag tror knappt att hon tar sig an en sådan häst nuförtiden. Hon är väldigt duktig men vad jag vet är det inte många toppryttare som vill riskera sin hälsa på en så pass besvärlig häst. Att de kan rida dagligen är ju deras levebröd och händer en olycka så är kanske den dagliga inkomsten borta.
A