Köpt för svår häst till dottern?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Ligger hingsthagen för sig själv eller bredvid andra hagar? Hon kanske behöver gå själv bredvid andra hästar en period. Och jag skulle nog låta henne gå bredvid ditt eget sto eller ponnyn med förhoppningen att kunna släppa ihop men inte än på flera veckor.

Hur ser det ut i stallet, vem står hon bredvid där?
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

*knapp*
Vilken spännande häst! Vet inte var ni bor någonstans men det kanske vore värt att kolla upp om ni har någon duktig westernryttare i närheten som kan komma med tips råd och nya infallsvinklar?
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Ligger hingsthagen för sig själv eller bredvid andra hagar? Hon kanske behöver gå själv bredvid andra hästar en period. Och jag skulle nog låta henne gå bredvid ditt eget sto eller ponnyn med förhoppningen att kunna släppa ihop men inte än på flera veckor.

Hur ser det ut i stallet, vem står hon bredvid där?

Det ligger hagar bredvid, men vi har inga andra hästar där. I nuläget ser hon de andra, men de går en bit bort. Till en början hade vi den andra nya hästen bredvid henne, men det funkade inte.

Eftersom hon inte kan gå ihop med andra för närvarande men samtidigt hoppar ut är min enda tanke på att bygga på staketet på hingsthagen ytterligare. Det ligger på 180 nu och det hoppar hon med lätthet, men bygger man på en bit till stannar hon förhoppningsvis kvar. För närvarande har hon ingen boxgranne men det blir nog att vi ställer dit antingen mitt sto eller någon av småponnyerna så att hon får lära känna dem. Till slut kanske hon även kan gå med någon av dem i hagen, men det får tiden utvisa helt enkelt.

Lilla damen har lärt sig att öppna boxdörren också, hon går inte ut men vill tydligen inte att vi ska bestämma vart hon ska vara... ;) Så nu har vi kedja på dörren.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Det är svårt att på förhand säga vilka hästar som passar ihop tycker jag, man får prova och vara observant på hur det går. Jag tror inte det är säkert att en ranglåg är bättre som sällskap än en mera självsäker häst.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Ja ställ dit ditt sto eller ponnyn så kanske hon börjar vänja sig.

Hur långt ligger hingsthagen från stallet då? Kanske hon skulle gå i närmsta möjliga hage från stallet sett? Inte oövervakad i början men nu när det är fint väder kan man ju sitta bredvid hagen och fika eller smörja träns eller nåt ;) Då kanske hon stannar kvar?
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Hon kom intravandes på gården när dottern var ute i stallet alldeles nyss... Så nu står hon i sin box igen. Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till, hästen vill ju helt tydligt inte vara ute.

Det enda positiva jag kan känna är att hon trots allt verkar känna sig någorlunda hemma hos oss eftersom det är sin box hon springer till varje gång hon rymmer. Denna gång hade hon dessutom en bit att springa. Är väldigt tacksam över att hon inte försvinner när hon hoppar ut i alla fall :(

Tja...om det inte funkar med ridningen så kan ni alltid ha henne som brevduva;)

Egentligen är detta ett framsteg för nu vet du vad som inte funkar, nu är det ju bara att göra tvärtom. Ihopsläpp med en stabil häst som hon kan knyta kontakten med verkar ju vara receptet. Ibland får man använda uteslutningsmetoden.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

vad menar du med det här inlägget? På vilket sätt är ensambarn med ensamstående förälder socialt avvikande och vad baserar du det på?
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Hoppas verkligen det löser sig för er! Tror hon behöver lugn och ro och tid - precis det ni är inne på :)
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Haha, jag reagerade också starkt på det inlägget, men det var så urbota korkat och ogenomtänkt uttalande så jag valde att inte kommentera :crazy:
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Håller med om att det var lite opedagogiskt men det ligger lite i vad som skrevs. Det är långt ifrån ovanligt att exempelvis grabbar som växer upp utan far söker substitut som ibland inte är så lyckat som t.ex. olika gäng. Det behövs en far som kan sätta upp normer för hur man beter sig. Det är inte lätt för en ensam mamma att hantera en ung man som söker sin identitet som vuxen man.
Men nu är vi långt ifrån trådens ämne ;)

Rolle
IpL
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Bland våra islandshästar brukar det aldrig vara något som helst problem att släppa in nya hästar. Den nya kanske är utanför ett litet tag, men det är sällan riktiga bråk. Jag tror bestämt att det är ägarna som har problem med att släppa ihop hästar, så de kan vänja sig vid hur man beter sig.

Kolla på ensambarn (med ensamstående förälder) och jämför med de som har "hel familj". I alla fall har de flesta (absolut inte alla!!!) jag träffat som vuxit upp med en förälder varit lite speciella. Exempelvis känner jag en kille som brukar kramas med allt och alla, i förrgår tog han strypgrepp på mig helt oprovocerat. :eek:

Jag är ingen psykolog och jag har inte särskilt stort urval, men jag tycker ändå mig se trenden.

Lite OT, men jag tror för få hästar får vara hästar och känna sig trygga i det.

TS: Hoppas hon fungerar bra i flocken! Är de så många så kommer hon säkert hitta någon kompis, förr eller senare :)

Detta var det absolut dummaste och mest fördomsfulla inlägg jag någonsin läst på buke :banghead:

Så totalt genomsyrat av skitsnack som det bara går när det gäller allt.

Eller det är bara så dumt så man inte skulle kommenterat det ens.. Blir bara ledsen av det eg!
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Håller med om att det var lite opedagogiskt men det ligger lite i vad som skrevs. Det är långt ifrån ovanligt att exempelvis grabbar som växer upp utan far söker substitut som ibland inte är så lyckat som t.ex. olika gäng. Det behövs en far som kan sätta upp normer för hur man beter sig. Det är inte lätt för en ensam mamma att hantera en ung man som söker sin identitet som vuxen man.
Men nu är vi långt ifrån trådens ämne ;)

Rolle
IpL

Fast att vara ensambarn betyder ju verkligen inte att det inte finns två föräldrar inblandade..
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Tycker att det låter kanon att ställa en (förhoppningsvis) blivande kompis i boxen bredvid. Beroende på hur stor hingsthagen är så skulle jag temporärt dela av den så att de kan gå bredvid varandra ute också under ett tag.

Har ni skrittmaskin och stannar hon i den? Kanske någon form av berikning i box och hagen som hon kan leka med om hon inte redan har det.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

och till Cherarriduracell:

"Kolla på ensambarn (med ensamstående förälder) och jämför med de som har "hel familj". I alla fall har de flesta (absolut inte alla!!!) jag träffat som vuxit upp med en förälder varit lite speciella. Exempelvis känner jag en kille som brukar kramas med allt och alla, i förrgår tog han strypgrepp på mig helt oprovocerat. "

Fetmarkerar det jag vill poängtera.

Jag säger absolut inte att alla är så, men min poäng var det som Rolle förtydligade.

Förlåt för att jag trampar på era fötter, men min erfarenhet säger det jag skrev ovan. Jag säger absolut inte att världen är svart eller vit...
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

jag ignorerade helt den delen av ditt inlägg som handlade om människor, och addresserade bara din parallell till islandshästar och flockar och det du skrev om att folk var rädda för att ha sina hästar tillsammans.

utifrån det så svarade jag och svarar detsamma fortfarande: din parallell till islandshästar i flock är som att jämföra äpplen med lärkträd i TS sammanhang.

din parallell till människobarn blir ungefär lika malplacerad i denna tråd.....
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Jag förstår inte varför en islandshäst som aldrig gått med hästar är helt malplacerad i den här tråden...

Men det är väl inte mycket jag förstår ;)
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

du skrev detta:

Bland våra islandshästar brukar det aldrig vara något som helst problem att släppa in nya hästar. Den nya kanske är utanför ett litet tag, men det är sällan riktiga bråk. Jag tror bestämt att det är ägarna som har problem med att släppa ihop hästar, så de kan vänja sig vid hur man beter sig.

Lite OT, men jag tror för få hästar får vara hästar och känna sig trygga i det.

TS: Hoppas hon fungerar bra i flocken! Är de så många så kommer hon säkert hitta någon kompis, förr eller senare :)


Om du menade ngt helt annat, med en helt isolerad islandshäst som aldrig ngnsin gått i flock, så framgick det inte på ngt sätt av ditt inlägg. Just islandshästar utöver det, brukar typ aldrig ngnsin, inte ha gått i flock. så du får ursäkta om du upplever att kommentaren du fått från mig inte var relevant i sammanhanget utifrån ditt inlägg. ;) sorry också om jag missade att det inte handlade om hästägare som öht var ovilliga att låta sin häst gå med andra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 619
Senast: AbCdE
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 805
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 934
Ekonomi & Juridik Hej! Jag kommer inom snar framtid att lägga ut min häst på försäljning. Det blir första gången jag ska sälja en häst och jag har några...
Svar
9
· Visningar
2 747

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Parfym
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp