Köpt för svår häst till dottern?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

du skrev detta:




Om du menade ngt helt annat, med en helt isolerad islandshäst som aldrig ngnsin gått i flock, så framgick det inte på ngt sätt av ditt inlägg. Just islandshästar utöver det, brukar typ aldrig ngnsin, inte ha gått i flock. så du får ursäkta om du upplever att kommentaren du fått från mig inte var relevant i sammanhanget utifrån ditt inlägg. ;) sorry också om jag missade att det inte handlade om hästägare som öht var ovilliga att låta sin häst gå med andra.


Fast nu tar du det ur sitt sammanhang ;) Det där var som svar på hur hästar allmänt beter sig när de släpps ihop.
Jag fattade inte det sista, gissar att jag är för dum för att fatta (;)), men hemma hade vi isolerad flock i ett par år. Första ihopsläppen var lite bråkiga, men de flesta (iaf våra 10) vänjer sig vid att kompisar kommer och går om man bara utsätter dem för det.

Ang. den ensamma hästen så var det ett annat inlägg. Jag trodde det var det inlägget som du (också) reagerade på.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

nej jag tar det inte ur ngt sammanhang det var precis det jag svarade på, vad det har att göra i detta TS sammanhang. det känns konstigt utifrån TS situation och TS häst och jag tycker inte jag på ngt sätt missförstått eftersom du postat det i TS tråd som råd?

vad du menar /svarar på ang. isolerad flock förstår jag inte öht i sammanhanget? jag har inte skrivit om några isolerade flockar öht? förstår nog inte riktigt heller varför du klippt ur det vesäntliga i mitt svar till dig, när du väljer att citera citatet jag skrev?
 
Senast ändrad:
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Nu har vi ställt welsharna bredvid henne i både hage och box så att hon får vänja sig vid dessa små blodtörstiga bestar. Till en början stod hon tryckt mot väggen och "drakblåste", men när vi var ute och kvällade dem stod hon faktiskt helt lugnt i boxen och åt, dock med ett vaksamt öga vilande på småpojkarna. De tycker å sin sida att hon är skitspännande.

I morgon ska de ut i hagarna bredvid varandra, vi får se hur det funkar! I dag hoppade hon ut (har inte hunnit ordna med staketet ännu) och fick springa lös i ridhuset i två omgångar i stället. Det är ju helt tydligt att hon har en hel del överskottsenergi...

Såg att någon frågat om skrittmaskin. I nuläget har vi ingen, men det är beställt och snart har vi en. Förhoppningsvis är det en bra syssla för henne, då hon trots allt gått i skrittmaskin i större delen av sitt liv.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Vi hade en häst som ville kunna gå in i boxen och vila emellanåt och vi gjorde helt enkelt så att vi ordnade en led mellan box och hage så hästen själv kunde gå in och ut när den ville, som ett slags mellanting mellan lösdrift och box.
Det kanske skulle kunna vara ett alternativ?
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Det här låter säkert korkat men fick en liten idé på praktisk lösning. Det finns ju vissa begränsningar på hur högt staket man kan bygga men ni kan inte sänka hagen istället? Gräv ut ett rasthagestort område och lägg i lite vettigt fyll. 30 centmeter på djupet gör ju 30 cm på höjden med.

Om man nu har pengar/tillgång till maskiner etc etc
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

nej jag tar det inte ur ngt sammanhang det var precis det jag svarade på, vad det har att göra i detta TS sammanhang. det känns konstigt utifrån TS situation och TS häst och jag tycker inte jag på ngt sätt missförstått eftersom du postat det i TS tråd som råd?

vad du menar /svarar på ang. isolerad flock förstår jag inte öht i sammanhanget? jag har inte skrivit om några isolerade flockar öht? förstår nog inte riktigt heller varför du klippt ur det vesäntliga i mitt svar till dig, när du väljer att citera citatet jag skrev?


Mitt svar som du citerade i inlägg #199 var som svar på fios inlägg
Men det är väl inte jättekonstigt? En ny flockmedlem accepteras ju inte bara sådär rakt av vanligtvis.. Det blir nog bra till slut (om hon stannar inne i hagen).
Och nej, du har inte skrivit något om isolerad flock, men jag försökte förklara hur jag tänkte i de tidigare inläggen. Att du väljer att tolka min inlägg på konstigaste möjliga sätt och inte orkar läsa det jag faktiskt skrivit ger bara en konstig situation.

Jag kommer inte att svara på eventuella svar på det här inlägget, tråden har redan kapats tillräckligt.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Nu har vi ställt welsharna bredvid henne i både hage och box så att hon får vänja sig vid dessa små blodtörstiga bestar. Till en början stod hon tryckt mot väggen och "drakblåste", men när vi var ute och kvällade dem stod hon faktiskt helt lugnt i boxen och åt, dock med ett vaksamt öga vilande på småpojkarna. De tycker å sin sida att hon är skitspännande.

I morgon ska de ut i hagarna bredvid varandra, vi får se hur det funkar! I dag hoppade hon ut (har inte hunnit ordna med staketet ännu) och fick springa lös i ridhuset i två omgångar i stället. Det är ju helt tydligt att hon har en hel del överskottsenergi...

Såg att någon frågat om skrittmaskin. I nuläget har vi ingen, men det är beställt och snart har vi en. Förhoppningsvis är det en bra syssla för henne, då hon trots allt gått i skrittmaskin i större delen av sitt liv.

Kul att hon verkar vänja sig med Welsh-grabbarna. Vi får hoppas att hon funkar i skrittmaskinen när den dyker upp. Det kanske gör det lättare att sakta men säkert få henne att acceptera att vara ute. Förhoppningsvis håller hon sig kvar i hagen idag. Vad gör hon när hon hoppat ut?
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Jag köpte för många år sedan en tävlingshäst som skulle pensioneras.

Efter 1.5 timme hoppade hon ur hagen och ställde sej framför stalldörren.

Vi löste det enkelt genom att ha stalldörren öppen.
Då gick hon in och efter drygt 2 timmar gick hon ut igen och efter 1.5 timme gick hon in igen.

Vi löste det enkelt genom att dra om staketet så stalldörren kom innanför så hon kunde gå in som hon ville.
Och hon gjorde det trots att hon hade sällskap i hagen och den andra hästen gick enbart in dagtid på sommaren när det var extremt mycket insekter, annars gick hon aldrig in i förtid.

När hon sen bytte stall återgick hon till att hoppa ut från hagen och ställa sej framför stalldörren/boxdörren om dom var stängda annars gick hon in i boxen och efter 2 timmar gick hon ut till hagen igen.

Och det fortsatte hon med tills hon gick bort 24 år gammal. ....
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Kul att hon verkar vänja sig med Welsh-grabbarna. Vi får hoppas att hon funkar i skrittmaskinen när den dyker upp. Det kanske gör det lättare att sakta men säkert få henne att acceptera att vara ute. Förhoppningsvis håller hon sig kvar i hagen idag. Vad gör hon när hon hoppat ut?

Hon går alltid raka vägen till sin box. Hur lugn som helst, kollar sig lite omkring men aldrig en tendens till att gå någon annanstans.

Vi har två gamla uteboxar som jag funderar på om de inte kunde vara någonting för henne. De ligger hyfsat nära hennes hage, så man skulle kunna öppna dem dagtid så att hon alltid har möjligheten att gå in om hon skulle vilja det. Welsharna stod i dem förr, så de är ju vana om det nu skulle vara så att de kan börja gå ihop. Nu delar de box sedan ett halvår tillbaka, så det ska ju inte vara något problem där heller.

Uppdatering från dagen är att hon höll sig i sin hage till 14 (de går ut vid ~8) innan hon hoppade in. Låg till och med och slappade i solen en stund, även om de läskiga småkillarna gick i hagen bredvid. De är å sin sida helt betagna i henne, så nog är hon en stjärna alltid ;)

Har haft att göra med väldigt många olika hästar i mitt liv, men aldrig varit med om någon som är i närheten av så märklig som henne. Nu har hon ändå lugnat ner sig avsevärt sedan hon kom, men hon har så mycket grejer för sig hela tiden. När dottern stod och borstade på henne i spolspiltan la hon sig ner en gång, medan hon en annan gång bara stod på två ben och fäktade med frambenen. Hon öppnar dörrar, hoppar ut ur hagen och i hagen lever hon antingen rövare eller som i dag, sover. När vi släpper henne lös i ridhuset hittar hon alltid dörrar (hinderbod & läktare) att försöka öppna, ibland lyckas hon. Märklig polle, och jag kan inte sticka under stol med att hon är lätt att fästa sig vid!
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Det verkar vara en intelligent och påhittig dam, om det inte fungerar att rida henne så kan hon säkert underhålla er på annat vis.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

De är å sin sida helt betagna i henne, så nog är hon en stjärna alltid ;)

Sa ju hon behövde ett entourage :p och en egen blogg förstås :idea:

Kanske en häst man kan träna trick med för att använda hjärnan?

Eller så är hon en konstnärssjäl, finns det inte hästar i USA som målar tavlor som säljs relativt dyrt ;)

Skämt åsido hon verkar ju finna sig till rätta och jag hoppas allt går väl med er och hästen nu :)
 
Senast ändrad:
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Verkar ju absolut vara en unik dam det där :D

Det kan nog vara en bra idé att göra någon form av halvlösdrift så att hon kan välja lite grann om hon vill vara ute eller inne.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Har följt tråden i tystnad och tycker att det är både intressant och spännande. Jag hoppas att det går vägen för er! :)

Att lära en häst dess eget språk kan inte vara en lätt uppgift för en människa. Det är nog en uppgift för någon som är erkänt duktig på att läsa av och kommunicera med hästar. Försök få hembesök av en tränare som kan lära henne förstå er och indirekt även sin egen sort. A la Ceasar Milan liksom. :D

Hur reagerar hon på ert kroppsspråk idag? Vad förstår hon och vad kan ni bygga vidare på? I vilka lägen har hon fokus på dig (eller dottern)? När brister det i kommunikationen? Analysera allt ni gör och hur hon reagerar, sedan börjar ni göra annorlunda för att försöka få fram "rätt" reaktion. Ni får lov att styra henne mot rätt beteende. Jobba med positiv förstärkning och få henne att känna sig DUKTIG. Kanske skulle till och med en klicker vara behjälplig?
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Har följt tråden i tystnad och tycker att det är både intressant och spännande. Jag hoppas att det går vägen för er! :)

Att lära en häst dess eget språk kan inte vara en lätt uppgift för en människa. Det är nog en uppgift för någon som är erkänt duktig på att läsa av och kommunicera med hästar. Försök få hembesök av en tränare som kan lära henne förstå er och indirekt även sin egen sort. A la Ceasar Milan liksom. :D

Hur reagerar hon på ert kroppsspråk idag? Vad förstår hon och vad kan ni bygga vidare på? I vilka lägen har hon fokus på dig (eller dottern)? När brister det i kommunikationen? Analysera allt ni gör och hur hon reagerar, sedan börjar ni göra annorlunda för att försöka få fram "rätt" reaktion. Ni får lov att styra henne mot rätt beteende. Jobba med positiv förstärkning och få henne att känna sig DUKTIG. Kanske skulle till och med en klicker vara behjälplig?

Låter klokt! Dottern lyssnar hon hyfsat på numera. Till en början ställde hon sig rakt upp om hon bara tog i grimskaftet, det gör hon fortfarande med oss andra ibland. Hon är väldigt känslig för stora gester och yviga rörelser, så man måste vara väldigt lugn med henne. Bröstar man upp sig mot henne blir hon förbannad, så hon har ingen vidare respekt för varken människor eller andra hästar. Tycker dock ändå att dottern gjort stora framsteg med henne å kort tid även om de bara "arbetar" i box och uppbindningsspilta i nuläget.

Nu känns det som att den här tråden spårat ur en aning från sin ursprungliga riktning, men jag måste ändå få berätta detta... Äldsta dottern har varit och hopptränat med nya valacken i kväll och vi kommer hem står hon i sadelkammaren och putsar när dörren som står på glänt öppnas varpå ett stort skimmelhuvud kikar in. Både jag och mannen höll på att skratta ihjäl oss åt beskrivningen av händelsen! Så kan det gå när man glömmer att sätta för kedjan på Fröken Egens box ;) Aldrig varit med om liknande!
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Skojar du? En människa kan aldrig lära en häst hästspråk, hur skulle det gå till? Det kan bara andra hästar.

Däremot brukat hästar vara väldigt bra på att läsa av människor. Människor kan lära sig läsa av hästar också, om de anstränger sig.;)
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Fel ordval kanske. Lära hästen hur en häst får bete sig mot en människa, är väl snarare vad jag menar. Självklart kan inte en människa ersätta exakt den uppfostran som ett sto ger sitt föl den första tiden i livet. Så vad gör man när det handlar om en flaskuppfödning som har svårt att interagera med sin egen sort? Svårt att studera kompisarnas dynamik och lära sig veta hut av ranghöge Ragnar om man hoppar ut ur hagen och ställer sig i boxen gång på gång. På något vis måste man ju som människa försöka nå fram till hästen.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Nu känns det som att den här tråden spårat ur en aning från sin ursprungliga riktning, men jag måste ändå få berätta detta... Äldsta dottern har varit och hopptränat med nya valacken i kväll och vi kommer hem står hon i sadelkammaren och putsar när dörren som står på glänt öppnas varpå ett stort skimmelhuvud kikar in. Både jag och mannen höll på att skratta ihjäl oss åt beskrivningen av händelsen! Så kan det gå när man glömmer att sätta för kedjan på Fröken Egens box ;) Aldrig varit med om liknande!

"Vart tog du vägen matte? Och vad är det som är så roligt här inne egentligen?"

Ha ha, jag fattar varför ni gillar den här hästen. :)
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Jag måste säga att hästen nog inte kunde haft mer tur som hamnat hos er som trots allt verkar göra allt för att försöka lösa det, även om det är fullt befogat som din tråd egentligen handlar om, att ifrågasätta säkerheten ryttarmässigt för din dotter osv med en sån häst. Tror den hade varit kött för länge sen hos de flesta andra.

Det låter ändå som hästen har en hel del i sig som glimtar om att den faktiskt i grunden är vänligt sinnad och knyter an till er.

Måste också fråga då jag har missat det: ÄR det konstaterat att hästen är flaskuppfödd? eller är det antaganden jag och flera andra gjort och diskussionens snurrat iväg utifrån de antagandena/gissningarna?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 619
Senast: AbCdE
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 803
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 934
Ekonomi & Juridik Hej! Jag kommer inom snar framtid att lägga ut min häst på försäljning. Det blir första gången jag ska sälja en häst och jag har några...
Svar
9
· Visningar
2 747

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp