Koppeltvång på katt

C

Cheque

Hej, nu har min bostadsrättsförening bestämt att man måste hålla sin KATT kopplad i bostadsområdet (ligger i grönområde, alla har egen tomt och/eller balkong.)

Har bostadsrätten rätt att bestäma att katten måste vara kopplad? (styrelsen viste inte så de skulle kolla upp det men jag tänkte att nån av er vet hur det ligger till)

Om det nu är så skulle jag behöva lite tips på hur jag ska lösa problemet med min utekatt.

De här lösningarna har jag kommit på än så länge, och inget av dem känns någo vidare lätt eller bra.

- Hålla henne inne, hon har i hela sitt liv fått springa ut och in som det har behagat henne.
- Tror inte att vi skulle kunna få på henne koppel och enu svårare att få henne att trivas med det men jag måste väl ge det ett försök.
- Ta ett lån och köpa hus.
- Lämna bort henne till någon som har möjlighet att låta henne få leva ett naturligt utekatt liv :cry: :cry: :cry:

Jag älskar min katt så allt känns så hopplöst jävligt. Jag grät hela kvällen igår efter årsmötet.

Jag är verkligen jätte tacksam över all hjälp jag kan få.

Sv: Koppeltvång på katt

Personligen gillar jag det, och önskar att det samma gällde här.
Då skulle vi slippa problemet med överkörda katter, kattbajs i sandlådorna samt katter som sitter och jamar hjärtskärande utanför porten mitt i natten eller smällkalla vintern. Släpper man in dem bajsar de i trappuppgången.

Jag förväntas ha 100% koll på min hund, samma borde gälla katt. Särskilt i stan, där jag bor.

Då äntligen kanske folk börjar ta ansvar för sina katter.

*grinig*

jag håller med jättebra förlag :bow: alla som bor i tätbebyggt område borde hålla ordning på sin katt. Börja med att sätta på selen inomhus så att hen vänjer sig vid känslan, det kan ta ett tag, har hen låda som hen går på?

De har precis infört samma regler här. Jätteskönt tycker jag, som vill slippa höra frusna och hungriga katter sitta och skrika för att få komma in, känna pisslukten när de pinkar på folks utemöbler. Framförallt slipper jag oroa mig för att de katter som ränner här är hemlösa eftersom ingen gitter sätta på halsband eller id-märkning heller.

Det bör de ju ha rätt att göra. Bostadsrättsföreningen jag hade lägenhet hos tidigare hade samma regel. Det är ingenting ovanligt. Personligen tycker jag om sådana regler.

Prova att vänja henne vid sele och koppel, ibland går det förvånansvärt bra.

Jag tror att markägaren har rätt att bestämma över sin mark. Tycker det är ett jättebra förslag, det är dags att kattägarna inser att deras små älsklingar kanske ställer till det rejält för andra.

För det första, mycket bra beslut av din bostadsrättsförening! Det kommer mer och mer, jag hoppas fler följer exemplet!
Ge koppel och sele en chans, och har du balkong/uteplats så näta in den som ponte skrev. :)

Idioti anser jag. Man måste ta hänsyn till att alla katter inte mår bra av den typen av liv. Fast samtidigt kan jag tycke att man då får ha katt på andra platser i sverige. Men det är ju lite svårt om man redan äger en katt i detta område som inte mår bra av att vara kopplad/innekatt.

Nä, det var ett korkat beslut tycker jag. Och jag tvivlar på att det är tillåtet att göra så.

Varför skulle det inte vara tillåtet att göra så? Katter är ju inte undantagna Sveriges lagar ;)

Idioti anser jag. Man måste ta hänsyn till att alla katter inte mår bra av den typen av liv. Fast samtidigt kan jag tycke att man då får ha katt på andra platser i sverige. Men det är ju lite svårt om man redan äger en katt i detta område som inte mår bra av att vara kopplad/innekatt.

Nä, det var ett korkat beslut tycker jag. Och jag tvivlar på att det är tillåtet att göra så.

Om katten inte mår bra av att gå i koppel, vara inne och/eller vara i rastgård är det upp till ÄGAREN inte till BOSTADSRÄTTSFÖRENINGEN att lösa problemet.

Självklart har bostadsrättsföreningen rätt att bestämma hur djur ska hållas på deras mark. De lär inte tolerera lösgående hundar eller nötkreatur heller, så varför katter?

Vad man inte förstår är att katter inte funkar på samma sätt som våra hundar :mad:

Katter ska vara utekatter, som de alltid har gjort. Har katterna varit inne sedan dom föddes då är det en stor skillnad mot de som alltid varit utekatter.

Jag tycker att man ska anpassa efter katternas behov av att röra sig ute i det fria. Det är inte snällt mot katten att stänga in den bara för att dom tycker att reglerna ska införskaffas för JUST katter.

Det felet med kattlådan är att katter lärt sig att uträtta sina behov just i lådorna, o sen när dom ska ut o springa då gör dom det i sandlådorna. Samma underlag, ungefär.

Är också kattägare. Dom är utekatter, o kommer alltid vara det. Kommer bostadsrättsföreningen att införskaffa såna regler tar jag mitt pick o pack o flytta därifrån! Bara för att djuren ska ha ett liv som det alltid har levt.

Egentligen borde katterna få leva ute på landet, så att dom kan ströva runt fritt än i tätbebyggda bostadsområden.
Men vad gör man inte mot sina katter, som man älskar? ;)

Vad man inte förstår är att katter inte funkar på samma sätt som våra hundar :mad:

Katter ska vara utekatter, som de alltid har gjort. Har katterna varit inne sedan dom föddes då är det en stor skillnad mot de som alltid varit utekatter.

Jag tycker att man ska anpassa efter katternas behov av att röra sig ute i det fria. Det är inte snällt mot katten att stänga in den bara för att dom tycker att reglerna ska införskaffas för JUST katter.

Det felet med kattlådan är att katter lärt sig att uträtta sina behov just i lådorna, o sen när dom ska ut o springa då gör dom det i sandlådorna. Samma underlag, ungefär.

Är också kattägare. Dom är utekatter, o kommer alltid vara det. Kommer bostadsrättsföreningen att införskaffa såna regler tar jag mitt pick o pack o flytta därifrån! Bara för att djuren ska ha ett liv som det alltid har levt.

Egentligen borde katterna få leva ute på landet, så att dom kan ströva runt fritt än i tätbebyggda bostadsområden.
Men vad gör man inte mot sina katter, som man älskar? ;)

Om nu katter tvunget ska gå lösa ska de inte göra det i tätort utan ute på vischan så är man då fast besluten om att ha utekatt får man flytta ut på vischan helt enkelt.

Enl det strikta ägaransvaret är det inte tillåtet men att en bostadsrättsförening ska sätta lagar är jag tveksam till.

De kan säkert skapa rekommendationer men inte förbjuda.
Vad ska de utdöma för straff? böter??
nej jag tror inte det går men däremot kan de ju anmäla ägaren för överträdelse mot ägaransvaret.

Om nu katter tvunget ska gå lösa ska de inte göra det i tätort utan ute på vischan så är man då fast besluten om att ha utekatt får man flytta ut på vischan helt enkelt.

Amen! Flyttade till lägenhet för ett år sedan med min utekatt som då vackert fick nöja sig med balkongen som utevistelse efter flytten. Har inte varit något gnäll eller stök alls från kattens sida. Däremot blir jag galen på grannkatterna som gör sina behov överallt, ex i min rabatt eller områdets sandlåda. Sen skulle jag ALDRIG släppa ut min katt i tätort med tanke på trafik och störda människor, för några veckor sedan hittades en katt ihjälsparkad i mitt närområde. :(

Tack för alla svar.

Jag ska väl börja med att säga att jag verkligen förstår om katter skapar problem och att folk har rätt att störa sig på dem. Men jag känner att de överdriver problemet.

Det som de störde sig på var att katterna smiter in i deras lägenheter när de har altandörren öppen (som jag naturligtvis tycker att de ska kunna ha öppna) Det har hänt mig 3 gånger under de 3 åren som jag har bott i föreningen.
En lösningen på det problemet skulle vara att vi ("utekattägare") går ihop och ger alla en var sin vattenspruta som de kan använda på katter som kommer i närheten av deras altandörrar.

Nät över sandlådor och att utekatterna har lådor på "sin" tomt.
Jag jobbar på en förskola och gräver i sandlådor typ två gånger/dag och har ALDRIG hittat bajs eller kiss (kanske svårt att upptäcka kiss?) eller hört att någon annan har gjort någon upptäckt.

Att utemöbler blir ner pinkade har jag aldrig heller varit med om, endast att filtar som ligger på möblerna får sig en duch.

Jag är så ledsen för att resultatet av regeln blir så drastisk, antingen måste vi ta ett lån och köpa en villa (stockholm/söderort-jätte billigt :crazy: ) eller göra oss av med henne, för i sela skulle hon inte kunna bete sig naturligt (som det står i djurskyddslagen 534 §4 att de ska ha rätt att göra) och som jag har som krav på mig själv.

Hade jag vetat från början när jag flyttade hit att det fanns en sådan regel hade jag aldrig skaffat katt men det gjorde det inte.

Jag är otroligt ledsen och upprörd just nu och hoppas att ni har översikt med min stavning och gramatik.

Området är inte tätort utan runt 45 lägenheter på ett vad jag skulle kalla stort område, och ligger i anslutning till skog.

kryptisk Jag tror att det kan vara lättare om man flyttar då blir det en helt ny miljö för katten men jag tycker mig känna min katt så pass väl att kan påstå att hon skulle ta skada (fast man kan aldrig vara 100% säker!) Sen skulle jag aldrig aldrig vilja stänga in min Ninja.

Pontevecchio Vad tror du, om min katt inte ställer till problem för någon kan man ändå bli anmäld?
Vad ska de utdöma för straff? böter??
av vad jag har läst så kan man bli vräkt men jag tycker att det verkar lite väl hårt och har aldrig hört talas om att det har hänt.

Carolrita Jag tycker precis som du. Felet är kanske att jag tyckte/tycker att det här är grönområde och att katten då skulle kunna få gå ute om hon ville det och vara inne.

Hade det från början varit koppeltvång hade jag ALDRIG skaffat katt, jag tycker att det är fel att införa regeln så här i efterhand och att det inte är rätt mot katten.

Hör med bostadsrättsföreningen om du får bygga en rastgård eller nått kanske

Tyvär tror jag att det är rätt kört då de vill att alla hus ska se enhetliga ut (utomhus alltså)
Nej det blir nog till att skaffa två jobb och köpa ett hus.

Det är så tråkigt att de inte ens ville diskutera andra lösningar.
Vårat bostadsområde är ju inte inmurat så det kommer ju alltid att springa katter i området även om vi alla skötte oss.

Känns som att problemet inte löser sig tillräckligt bra för att jag med gott samvete ska tvinga min katt till att leva utan möjlighet till ett naturligt beteende.

Tack för att du försöker hjälpa mig, det var just den här typen av tips som jag vill ha :bow:

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 446
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 310
Senast: Otherside
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 774
Senast: AnneB
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 927
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama