Koppeltvång på katt

Sv: Koppeltvång på katt

Men egentligen, vad för andra lösningar?
De anser att lösgående katter är ett problem, vilket det är på VÄLDIGT många områden. De valde att göra något åt det.
Många katter trivs bra som innekatter även om de tidigare sprungit ute. En katt kan utöva alla sina naturliga drifter inomhus och trivas utmärkt med det. Det är värt ett försök innan man tar till drastiska åtgärder, tycker då jag.
Vill man promt ha utekatt får man som du säger, flytta till buschen. ;)
Utekatter i villaområden har jag själv 18 års erfarenhet av då vi ständigt hade problem med dessa, det är ingen hit! Nej, ut utanför stadsplanerat område med dig :angel: ;)

träna med sele, de flesta katter brukar klara av det :)
jag tycker det är bra med koppeltvånget....

Ninja skriker tills vi släpper ut henne.
Enligt de etologiska behov som en katt har tycker jag inte att en lyckad djurhållning sker i koppel eller som innekatt.

De kan tex inte genomsöka ett område, sick-sacka sig fram och stanna för att sedan anfalla sitt byte.

Många av de problem som en katt ställer till inomhus för sin ägare som tex urinering och kraffsande på möbler beror på att de inte får sitt beteendebehov tillgodosedda.

"Katter som alltid hålls inomhus löper stor risk att bli understimulerad. Deras stora behov av att få jaga och röra sig runt i reviret tillgodoses inte. Reviret blir inskränkt och litet och framför allt hanarna som kan börja urinera inomhus. Det är egentligen en doftmarkering som skulle ha placerats på träd och stenar.

Detsamma gäller vissa katters ovana att krafsa sönder möbler. Många tror att de vässar sina klor, men det handlar egentligen om doftmarkering - tassarna innehåller nämligen doftkörtlar.

Hundar och Katter är inget annat än lätt polerade vilddjur vi har i våra hem, med behov av att få utlföra de naturliga beteenaden som tillhör respektive art.
Först när man till fullo inser det och respekterar djuren för vad de är kan vi njuta den riktiga glädjen av att se djuren fungera så som deras natur bjuder." Per Jensen

Orkar inte ännu en ute vs inne tråd så vi avslutar här. Hoppas du hittar en lösning som passar er.

Det var inte meningen, jag är trött och uppgiven och ser tyvär ingen lösning på mitt problem. Tack för att du försökte i alla fall.

Jag tror ju förståss på "man ska aldrig säga aldrig". Testa, är mitt förslag. Vänj henne försiktigt försiktigt vid sele. Jag känner till många katter som konverterat till innekatter och mår alldels utmärkt. Emmelertid har jag även träffat ett fåtal katter som inte fungerar som innekatter men att försöka skadar inte.
Se till att hålla katten aktiverad och ge henne möjligheten att utöva sina naturliga drifter inne. :)

jag hoppas hur som helst att det löser sig för er.

Man kan ju tycka att det borde ligga i bostadsrättsförningens intresse att folk bygger rastgårdar till katterna men jag vet... det är inte alltid så lätt.

Jag försökte få tillstånd att näta in min uteplats i min tidigare lägenhet men fick avslag. Varför? "Katter ska hållas inomhus och inte gå lösa ute." :crazy: Go figure! Gissa varför jag ville näta in uteplatsen...:smirk:

föreningen hade väl inte bestämt sig än?
Försök få fram fakta och driv din sida av frågan, kanske fler i huset som inte vill ha förbud?

skitbra med såna regler det värsta som finns är ju lösspringande katter i bostadsområden..... jag må va kattälskare men skulle inte tveka att låna kommunens fällor och fånga in lösdrivare. Kattskit i barnens sandlådor, kattpiss på utemöblerna, rivmärken i billacken.... :devil:
vi ska näta in våran balkong så fort hyresvärden målat om den och trallat den som utlovat. Koppel vägrar mina damer! Dom gillar dock balkong och möjligheten sitta och spana och njuta i sommarvärmen.

min mammas katt har blivit POLISANMÄLD flera ggr för att han legat i folks rabatter :rofl:

jag antar föreningen måste rösta om frågan (årsmötet kanske?) sen om majoriteten vinner kan nog förbudet gå igenom. Många hyresvärdar/bolag tex tillåter inte husdjur.

Många hyresvärdar/bolag tex tillåter inte husdjur.

Det har de däremot inte rätt att göra, förbjuda deras hyresgäster att ha husdjur. Endast speciella boenden (gruppboenden, boenden anpassade speciellt för allergiker osv.) har rätt att helt sonika förbjuda sina hyresgäster från att ha husdjur.

Personligen gillar jag det, och önskar att det samma gällde här.
Då skulle vi slippa problemet med överkörda katter, kattbajs i sandlådorna samt katter som sitter och jamar hjärtskärande utanför porten mitt i natten eller smällkalla vintern. Släpper man in dem bajsar de i trappuppgången.

Jag förväntas ha 100% koll på min hund, samma borde gälla katt. Särskilt i stan, där jag bor.

Då äntligen kanske folk börjar ta ansvar för sina katter.

*grinig*
:bow: :bow:

Idioti anser jag. Man måste ta hänsyn till att alla katter inte mår bra av den typen av liv. Fast samtidigt kan jag tycke att man då får ha katt på andra platser i sverige. Men det är ju lite svårt om man redan äger en katt i detta område som inte mår bra av att vara kopplad/innekatt.

Nä, det var ett korkat beslut tycker jag. Och jag tvivlar på att det är tillåtet att göra så.
Alla hundar trivs inte heller i koppel.
Ska vi släppa dem lösa utan övervakning? :idea:

Nej då ska man minsann träääna.
Detsamma gäller katter!!!! :mad:

Ska man ha utekatt får man bo där det är möjligt.
Jag gillar katter men är inte trevlig mot de som följer med mig in.. :devil:

skitbra med såna regler det värsta som finns är ju lösspringande katter i bostadsområden..... jag må va kattälskare men skulle inte tveka att låna kommunens fällor och fånga in lösdrivare. Kattskit i barnens sandlådor, kattpiss på utemöblerna, rivmärken i billacken.... :devil:
vi ska näta in våran balkong så fort hyresvärden målat om den och trallat den som utlovat. Koppel vägrar mina damer! Dom gillar dock balkong och möjligheten sitta och spana och njuta i sommarvärmen.
:bow: :bow:

Där jag bodde innan fanns det massor av lösa katter, även helt vilda.
Men mest tama.
De kom in på VÅRAN tomt och klöste våra hundar, som inte ens skällde. Jag tänker inte ens skriva här vad jag kastade på de katterna.

De följde efter in och rotade, det gick inte att ha öppet.
De skiter, river och stör. Bråkade på nätterna så man hörde skrik och tjut.

Jag har fångat en del och tagit in till avlivning hos kommunen.
De hade inga halsband och vissa va svultna.
Man får ha koll på sina djur.

Jag älskar alla djur men vad skulle folk tycka om alla hade sina hundar lösa ute utan övervakning? :smirk:

Det har de däremot inte rätt att göra, förbjuda deras hyresgäster att ha husdjur. Endast speciella boenden (gruppboenden, boenden anpassade speciellt för allergiker osv.) har rätt att helt sonika förbjuda sina hyresgäster från att ha husdjur.

Är du säker på det? Vi blev nämligen nekade en lägenhet för att vi hade katt, jag sa inte emot för jag förstår om folk inte vill ha sina lägenheter förstörda, men jag visste inte att dom inte fick göra så.

Är du säker på det? Vi blev nämligen nekade en lägenhet för att vi hade katt, jag sa inte emot för jag förstår om folk inte vill ha sina lägenheter förstörda, men jag visste inte att dom inte fick göra så.

Senast jag pratade med Hyresgästföreningen var det så.

Det som de störde sig på var att katterna smiter in i deras lägenheter när de har altandörren öppen (som jag naturligtvis tycker att de ska kunna ha öppna) Det har hänt mig 3 gånger under de 3 åren som jag har bott i föreningen.
En lösningen på det problemet skulle vara att vi ("utekattägare") går ihop och ger alla en var sin vattenspruta som de kan använda på katter som kommer i närheten av deras altandörrar.

[klipp]
Att utemöbler blir ner pinkade har jag aldrig heller varit med om, endast att filtar som ligger på möblerna får sig en duch.

Men ärligt talat, inte ska väl folk behöva sitta och lurpassa på andras katter?? Det räcker väl att man ska uppfostra sina egna djur...

Och det spelar väl ingen roll om det är filten eller möblerna som blir nerpinkade??

Tycker som flera andra - du kan väl åtminstonde försöka med sele?

Där jag bodde innan fanns det massor av lösa katter, även helt vilda.
Men mest tama.
De kom in på VÅRAN tomt och klöste våra hundar, som inte ens skällde. Jag tänker inte ens skriva här vad jag kastade på de katterna.

Konfrontera ägarna till de tama katterna och kasta saker på dem istället när ni har årsmöten. Du gör nog väldigt klokt i att inte skriva vad du kastade på dem här...

Alla hundar trivs inte heller i koppel.
Ska vi släppa dem lösa utan övervakning?

Nej då ska man minsann träääna.
Detsamma gäller katter!!!!

Ska man ha utekatt får man bo där det är möjligt.
Jag gillar katter men är inte trevlig mot de som följer med mig in..

Det är två helt olika arter som har olika etologiska behov.

Så snälla sluta jämföra katter med hunder.

Men ärligt talat, inte ska väl folk behöva sitta och lurpassa på andras katter?? Det räcker väl att man ska uppfostra sina egna djur...

Och det spelar väl ingen roll om det är filten eller möblerna som blir nerpinkade??

Tycker som flera andra - du kan väl åtminstonde försöka med sele?

Nej, men då kommer ju problemet att kvarstå eftersom att det finns flera katter i grannområdet som inte har sina katter kopplade. Går ju inte att ha en 10m hög mur runt området.

Det spelar väl stor roll om det är möblerna eller en filt. En filt är väldigt lätt att tvätta.
Jag har aldrig fått mina utemöbler ner pinkade under de 3 åren vi har bott här, inte heller när jag bodde med mina föräldrar i radhus (21år) fick vi någonsin våra möbler ner kissade.

Varför har inte vi haft ALLA dessa problem som folk beskriver??? har vi haft tur eller överdriver folk?

Det är två helt olika arter som har olika etologiska behov.

Så snälla sluta jämföra katter med hunder.
Varför är katter de enda djur som anses ska springa fritt vind för våg?
Att hållas i koppel m.m är ju från början inte naturligt heller, men i många länder anser man att hundar ska springa fritt ocksåoch där är problemen med lösspringande hundar stort. Inga anddra djur såsom kaniner, marsvin etc släpps fria utan uppsikt.
Jag håller inte alls med dig i alla fall. Mina katter har varit inne i hela sina liv och vill inte gå ut.
Att katter är gratis, släps ut vid för våg, skiter i rabatter, repar bilar etc är sådant som motverkar höjandet av kattens status. Personligen förstår jag inte hur man vågar låta sin katt springa fritt. Skulle vara livrädd att något skulle hända dem.

Fast jag borde väl lägga ner det här. Detta har ju ältats så många gånger förr.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 446
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 310
Senast: Otherside
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 774
Senast: AnneB
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 927
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama