Koppeltvång på katt

Sv: Koppeltvång på katt

Konfrontera ägarna till de tama katterna och kasta saker på dem istället när ni har årsmöten. Du gör nog väldigt klokt i att inte skriva vad du kastade på dem här...
Jag kastade inget ont på katterna.
Bara mjuka tennisbollar, såna i fluff typ, alt vattengevär. För bort ska dem.
De klöste min kompis hund som va på besök, över ögat!

vill du veta det finns det svar på det i tidigare trådar.
Tack men jag vet vad folk skulle tycka om det.

En filt är väldigt lätt att tvätta.
Men ska jag som inte har någon lös katt behöva göra det hela tiden?
Då tycker jag allt de som har utekatter ska bekosta tvätt, lagning, veterinär för bla kompisens hund som blev klöste på ögat (vi såg vad som hände, katten hoppade in i trädgården och klöste, hunden låg och vilade, mycket kattvan och icke aggresiv), osv osv.

Jag tycker lösa katter ska fångas in.
Vill ägarna ha dem, varsågod att hämta dem.
Om ingen visar intresse (pga tex vildkatt) får man hitta nytt hem alt avlivning.

Ninja skriker tills vi släpper ut henne.

Hur länge har ni väntat?
När jag hade innekatter och började gå koppelpromenader med dem blev de väldigt "tjatiga" varje dag och ville gå ut. Sen kom vintern och jag slutade gå ut (hade rexar) och då slutade de tjata. Det tar några dagar eller kanske veckor, men de slutar.

Mina katter var innekatter i ca 10 år (med koppelpromenader periodvis) sen fick de bli utekatter några år då jag bodde lååångt ute på landet som sista hus vid vägen. Sen fick två (de som fanns i livet) bli innekatter i lägenhet igen. Och det gick bra.

Har även en kompis vars katter växlat mellan inne- och utekattliv. Det har gått utan några större problem.

Det spelar väl stor roll om det är möblerna eller en filt. En filt är väldigt lätt att tvätta.
-----
Varför har inte vi haft ALLA dessa problem som folk beskriver??? har vi haft tur eller överdriver folk?

Två bra sätt att slippa problem med andras utekatter är att antingen ha egen katt som håller dem borta från sitt revir eller att ha hund (samma effekt).

Jag tycker själv OM katter och pratar gärna med katter jag ser ute. MEN; jag håller faktiskt med många härinne om att det borde inte vara okej att låta katter springa lösa ute. Jag har tex blivit ihop med en kattallergiker och kommer därför aldrig mer att kunna ha katt själv. Om/när vi flyttar till hus så vill jag inte ha grannars katthår i våra utemöbler eller deras kiss på våra filtar eller möbler. Det är inte MIN SAK att tvätta efter andras djur! Jag vill inte behöva ha stängd dörr för att det kanske springer in andras katter i vårt hus. Om jag väljer att inte ha djur så ska jag inte behöva vare sig tvätta filtar, schasa ut eller schasa bort andras djur från min tomt, uteplats eller mitt vardagsrum!

Även om problemet bara skulle uppstå ett par gånger per år så är det för ofta.

Som någon skrev: i andra länder släpper man ut hunden på morgonen så att den får springa runt lös hela dagen. Hundarna tycker nog det är jättebra: de har flocken omkring sig hela dagen och frihet. Ägaren slipper motionera sin hund själv och den är lugn och tyst inomhus. Men i Sverige skulle det bli RAMASKRI om samma sak gjordes (med all rätt). Fast när det gäller just katter ska man få göra det?

Jag har tre skäl till att jag valde ha innekatt istället för utekatt:
1. Av hänsyn till andra
2. För att slippa få en påkörd katt
3. För att slippa få hem en katt vars tassar bränts, som fått olja hälld i pälsen, klor bortryckta eller annat trist som en del dårar ägnar sig åt.

Tack för alla svar.

Jag ska väl börja med att säga att jag verkligen förstår om katter skapar problem och att folk har rätt att störa sig på dem. Men jag känner att de överdriver problemet.

Det som de störde sig på var att katterna smiter in i deras lägenheter när de har altandörren öppen (som jag naturligtvis tycker att de ska kunna ha öppna) Det har hänt mig 3 gånger under de 3 åren som jag har bott i föreningen.
En lösningen på det problemet skulle vara att vi ("utekattägare") går ihop och ger alla en var sin vattenspruta som de kan använda på katter som kommer i närheten av deras altandörrar.

Nät över sandlådor och att utekatterna har lådor på "sin" tomt.
Jag jobbar på en förskola och gräver i sandlådor typ två gånger/dag och har ALDRIG hittat bajs eller kiss (kanske svårt att upptäcka kiss?) eller hört att någon annan har gjort någon upptäckt.

Att utemöbler blir ner pinkade har jag aldrig heller varit med om, endast att filtar som ligger på möblerna får sig en duch.

jag tycker isf att DU ska gå efter din katt med en vattenspruta och spruta på din katt när den gör något den inte får, folk som inte har katt ska inte behöva vakta sina öppna dörrar och fönster..
och så kanske DU bör skaffa nät till sandlådorna och se till att de hålls på plats och hålls helt så att det kan användas hela tiden..
lycka till här utanför mig säger jag, sandlådan är väl på 40 kvm med rutchbana, gungställning, bänk och bord.. hur tänkte du näta in det för att skydda från katterna?

om en allergiker väljer att inte ha katt så ska denne inte heller behöva tvätta filtar med katthår och kattkiss på..

sätt upp en rastgård åt din katt.. din katt ska du hålla på ditt område eller (som) i koppel..

jag tycker isf att DU ska gå efter din katt med en vattenspruta och spruta på din katt när den gör något den inte får, folk som inte har katt ska inte behöva vakta sina öppna dörrar och fönster..
och så kanske DU bör skaffa nät till sandlådorna och se till att de hålls på plats och hålls helt så att det kan användas hela tiden..
lycka till här utanför mig säger jag, sandlådan är väl på 40 kvm med rutchbana, gungställning, bänk och bord.. hur tänkte du näta in det för att skydda från katterna?

om en allergiker väljer att inte ha katt så ska denne inte heller behöva tvätta filtar med katthår och kattkiss på..

sätt upp en rastgård åt din katt.. din katt ska du hålla på ditt område eller (som) i koppel..

:bow: :bow:

föressten tycker jag att det är ganska snälla regler, andra ska ju som sagt inte behöva lida för att jag har valt att skaffa djur. Men jag tycker min förening är onödigt hårda. Jag får inte rasta mina katter ute i koppel ens, trots att jag går med och ser till så att de inte gräver i rabatter eller tuggar på växter, de skulle ju inte heller kissa eller bajsa och det är en ras som fäller lite :(

För jävligt ftycker jag. Själv bor jag i vill och min kisse springer ut och in hur/när han vill. Skulle jag sätta på honom ett sele så skulle han bli paralyserad av oförståelse. Han skulle inte ens fatta att han faktiskt kan röra sig med det på. Och jag tror inte för en sekund att han någonsin skulle vänja sig vid det. Känner verkligen med dig. Skitkasst läge.. :(

Det är ju helt absurt! Tror inte ens att det är lagligt att ha sådana regler, får inte hundar promeneras där heller då och vad är skillnaden på dem isåfall? Tycker du ska protestera. :devil:

Fast nu handlar det garanterat om katter som springer lösa utan uppsikt. Inte katter som går i koppel.

Nu är ju inte denne Per Jensen den enda experten på katter, eller hur? Det finns ingen direkt sanning på detta område. Vissa katter trivs bäst ute och går inte att hålla inne, då är man som ägare också ansvarig att bosätta sig så att katten inte stör andra. Vissa katter vill vara inne eller klarar innelivet hur bra som helst, en ansvarsfull innekattsägare ger katten alternativ till deras "instinktsbehov" och man märker fort om katten inte funkar att ha inne. Jag lovar. Katter är inte dumma, dom säger vad dom vill.

Så visst, ha katterna ute. Men bosätt er då så dom kan gå ute utan att riskera att bli överkörda, plågade av andra människor (vanligare än man tror) och verkligen kan leva det kattliv ni argumenterar för. För ett bostadsområde är långt ifrån naturligt för en katt. Och att som kattägare använda som argument att det är naturligt för katten att vara ute för att slippa ta ansvar för att den kanske förstör saker för tusentals kronor för grannarna runt om eller kanske t.o.m tvingar folk att flytta... Det är ju patetiskt. Det är inte andra som ska anpassa sig efter vad du anser vara kattens natur. Det är du som kattägare som ska anpassa dina bostadsförhållanden efter vad du anser vara kattens natur.

Jag svarade Tant Gredelin på det här:

Jag får inte rasta mina katter ute i koppel ens, trots att jag går med och ser till så att de inte gräver i rabatter eller tuggar på växter, de skulle ju inte heller kissa eller bajsa och det är en ras som fäller lite

nä man får inte ha hundar där heller, men hundar kan man ju gå iväg med, mina katter är jätterädda för bilar och jag bor mitt i stan så jag vill inte släpa iväg med dem. Jag är så trött på denna föreningen, det finns sånt som heter för välskött, jag brukar mumla något om nästan låter som "fashister":angel: efter att ha sprungit in i någon ur styrelsen, alltiid skall de stoppa en för ett litet förhör :mad:

Min katt var utekatt innan han kom till oss.
Men nu har vi alltid koppel på han innan han får gå ut... och det har han lärt sig.

Inget koppel - Ingen utgång.

Så fort man tar fram selen ur lådan så kommer han springades och sätter sig så fint på kökstolen så man kan knäppa fast selen.

Sen får han gå ut, och han verkar inte störas för fem öre av selen.

Så det går att lära kissen att använda koppel, med lite tid och tålamod.

Herregud. Kan man göra så? Om det inte är något speciellt ställe för allergiker heller. :crazy:
Aldrig hört talas om maken, förstår ju att många inte vill ha lösspringande katter och hundar men..
Får barn vistas utomhus där också? Skulle tro att de förstör mer än dina kopplade katter. :devil:

ja jag är förvånad att det inte ingår tvångssterilisering när man flyttar in här hehe, nä seriöst jag skulle kunna skapa en mycket lång tråd om hur mycket jag hatar min förening, så det är bäst att släppa det :D

och jag anser att bosätter man sig bland andra människor får man räkna med att det finns både gnällspikar, barn och djur.

vill man leva ensam har jag hört att norrland är rätt tomt.

saken är den att om man är allergiker ska man inte behöva vidta sådana åtgärder för att slippa andras katter.. man ska kunna bo i ett vanligt bostadsområde i förorten..

har man djur ska man HA DJUR och då har man dom nära sig och har 100% ansvar för dem 100% av tiden.. man har inte djur om man aldrig ser dem.. dvs att de är ute å strövar och går in hos andra människor.. då har man inget djur..

aldrig ser de? jag ser mina massor, även när de är ute på gräsmattan.

Mina kissar inte på nåns dynor eller springer in till någon eftersom vi bor i lägenhet och inte finns några uteplatser på markplan.

Att vara allergiker är svårt, man reagerar troligen lika mycket på hundarna som idag tillåts vara på alla offentliga platser, inkl uteserveringar, restauranger, bussar osv osv.

nej, katter är mer allegena än hundar..

katter får vara ute, men ska hållas kopplade precis som hundar.. (som inte är tillåtna inne på restauranger heller)

jag pratar inte speciefikt om din katt heller.. utan katter i allmänhet.. även om dina katter bara sitter på din gräsmatta, aldrig nuddar marken utanför din tomt så gör 99% av alla andra sveriges utekatter det..

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 446
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 310
Senast: Otherside
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 774
Senast: AnneB
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 927
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama