Koppelträning

S

Sheepsheep

Hej!

Jag har en nyligen hemkommen storpudel valp på 8 veckor. Det här är andra dagen som jag har henne.
Hon är en underbar liten plutt på alla sätt och vis och har redan gjort sig någorlunda hemmastadd. Men, hon tycker INTE om att gå i koppel! Jag har tränat inomhus med henne i koppel och berömt henne med klapp och godis när hon går med. Jag drar inte i kopplet utan lockar med godis. När jag är ute och rastar henne så blir hon oerhört nervös och gnällig med kopplet, försöker slita sig, sätter sig ner och gnäller osv. Jag har ju bara haft henne i två dagar, men det känns inte som om jag kommer någon vart. Har varit ute med henne mycket med kopplet, men hur lång tid brukar det ta tills kopplet blir mindre läskigt så att säga? Gör jag på rätt sätt? Är det någon som haft liknande problem med sina valpar? Det blir rätt problematiskt när man ska rasta henne... :crazy:
Oerhört tacksam för råd!

Sv: Koppelträning

Jag hade nog väntat lite med koppelträning. Valpen har bara varit hos dig i två dagar :) tålamod :)Njut av varandra, lär känna varandra och se till att ha roligt ihop nu den första tiden. Utnyttja att valpen är beroende av dig, träna inkallning och njut av att kunna ha den lös.

Jag hade nog väntat lite med koppelträning. Valpen har bara varit hos dig i två dagar :) tålamod :)Njut av varandra, lär känna varandra och se till att ha roligt ihop nu den första tiden. Utnyttja att valpen är beroende av dig, träna inkallning och njut av att kunna ha den lös.

Hade henne lös första dagen och det har ju gått mycket bättre än med koppel. Hon har trippat efter mig som en liten tok. ;) Så att vara lös är ju inga problem - än.
Jag är dock orolig att det kommer vara svårare att lära henne gå i koppel senare? Eller är det tvärtom? Hur länge bör jag vänta då tills det är fram med kopplet igen? :confused:

Har man möjlighet så håller jag med om att det bästa är att vänta någon vecka eller 2 med koppel. Börja med att bara vänja valpen vid att ha halsbandet på korta stunder och gärna då när ni leker eller är ute på ngt spännande så halsbandet blir lätt att glömma. Sedan ha kopplet på ett litet tunnt som inte väger något och vara framför valpen och låta den springa med och leka och ha kopplet hänga efter sig och först därefter hade jag börjat hålla i det.
Detta är mest spånande då min egen valp aldrig var besvärlig med koppel på det viset. (Han är bara sjukt obrydd och har dragit som en bäng ända sedan dag 1 istället :/) Men framförallt tror jag man kan vara betjänt av att vänja valpen vid halsband först innan man börjar ha koppel.

Senast ändrad:

Jag håller med övriga. Det är en liten bäbis du har som nyss har lämnat sin mamma. Nu ska ni bara lära känna varandra och valpis ska känna sig trygg med dig. Det är för tidigt att börja ställa några krav. Valpar i den åldern behöver inte motioneras och ska inte gå på promenad, bara få vara ute och skutta runt i sin egen takt. Koppelträna först inomhus genom att valpen får dra kopplet efter sig. Kräv inte att valpen ska gå. När ni miljötränar, och det bör ni börja med ganska snart, så kanske valpen måste ha koppel för att det inte ska kunna bli farligt, men kräv som sagt inte att den ska GÅ i koppel. Bär den hellre, om den inte spontant följer dig. Om några veckor kan du börja träna med att gå korta sträckor (5 min eller så) i koppel.

Här är vad jag önskar att någon hade sagt till mig när vi skaffade valp: Det viktigaste är att skapa en relation med sin valp. Gosa och var nära varandra. Skapa trygghet och rutiner. Lek och ha kul med varandra. Det är lätt att man ställer en massa onödiga krav på sig själv i stället för att njuta av sin plutt. Det gynnar varken dig eller er relation. Om du och valpen blir bästa vänner så löser sig det mesta.

Håller med övriga, sedan tyckte nog jag att sele underlättade lite i början. Då hänger kopplet liksom inte mitt i ansiktet på valpen. :idea:

När min valp inte ville följa med/gå i kopplet släppte jag kopplet och gick därifrån. Han insåg rätt fort att det var ju bäst att hänga med, de är ju så beroende av att vara nära i början. Sen var det inte rädsla som låg bakom att min stannade dock.

Man har ju oftast ingen brådska när man är ute, de ska ju mest kissa och kanske miljöträna. Gå dit valpen vill kanske?

Det förutsätter ju såklart att det inte är nära trafik eller andra farligheter.

Tack så mycket för era råd! Jag ska ta det lugnare med henne och änsålänge har hon fått springa lös i gräset utan några problem. Då avvaktar jag med kopplet tillsvidare och fokuserar på att bara ha det roligt och tryggt med henne de närmsta veckorna! :)

Min corgi var inte heller förtjust i koppel och hennes bror var helt hopplös. Jag struntade i vad de tyckte. Satte bara på koppel och gick så fick de konstra bäst de ville. Ser ingen mening med att vänta med koppel heller för ju större de blir desto starkare blir de också. Bättre de lär sig acceptera kopplet från början och bor man som jag inne i en stad är det absolut nödvändigt.

Håller heller inte på och surrar med godis. Valparna får helt enkelt bara gilla läget. Jag varken korrigerar eller berömmer. Jag bara går, helt tyst.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 732
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 067
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 705
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 937
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka