Koppelpromenad med vuxen...."hund"

Haukur

Trådstartare
Min ena misse är lite understimulerad av att bara vara inne och skulle passa perfekt som "hund", få följa med när matte är ute å promenerar eller picknickar och dyl. Han är 2 år och inte van att gå i sele men knatar på rätt bra i lägenheten när han har sele på. Men hur "gör" man eg när man går ut å går med en katt? Han är ju ovan och därför mycket osäker när han får följa med ut, men samtidigt upplever jag inte att han är direkt rädd utan nyfiken och som sagt, osäker.
Hittills har det väl bara blivit 3-4 promenader på 10-15 min vardera men nu tänkte jag börja träna ordentligt så jag har en "hund" till sommaren;)

Frågan är väl helt enkelt:
HUR tränar man en kisse att gå i koppel?
Hur länge är man ute i början?
Va är lämpligast att gå? Alltså typ runt huset, upp i lillskogen eller efter gångvägarna (inte trafikerat)?
Vaad gör man ute? (Det är ju inte riktigt så att jag kan ställa ner honom på backen å han knallar efter..)

Hitills har han tagit plats på mattes axlar/huvud och möjligtvis den lilla "hylla" jag har kunnat erbjuda;) Där har han setat och spanat, verkar känna sig trygg där. Stannar jag och sätter mig i nån liten glänta så kliver han ner på backen men står mest still och stirrar eller, på sommaren, äter gräs. Hur går man "vidare"? Ska jag helt enkelt kånka runt på katten tills han blir så van och trygg att han vill gå själv? Hur gör jag när han börjar åma sig å försöker hoppa ner (kommer han väl ner sitter han ju bara och stirrar iaf..)?
Och slutligen, var får jag tag på en BRA sele som sitter bra och säkert?

Sv: Koppelpromenad med vuxen...."hund"

HUR tränar man en kisse att gå i koppel?
Jag tränade min kisse att gå i selen inne till och börja med så den vänjer sig med att ha det på sig.

Hur länge är man ute i början?
Brukade vara ute en liten stund ca 5-15 minuter, berode på hur han verkade
Va är lämpligast att gå? Alltså typ runt huset, upp i lillskogen eller efter gångvägarna (inte trafikerat)?
Skulle nog rekomendera först att vara där det inte är så många andra människor så att han får vänja sig med selet och att vara utomhus.

Vaad gör man ute? (Det är ju inte riktigt så att jag kan ställa ner honom på backen å han knallar efter..)
Jag följer efter katten så den får bestämma vart det bär av.

Lycka till!

Att gå ut med en katt är inte detsamma som att gå ut med en hund... ;) Allt blir ju på kattens villkor.
Går man ut med en katt i koppel så sätter man ner katten, och sen ser man vad katten vill göra. Om den vill gå åt något håll som verkar olämpligt (typ ut på vägen) så får man förstås stoppa, men annars är det ju bara att hänga med katten.
Vad gör man? Man följer efter katten och ser vad den gör... ;)

Kan bara hålla med där. Ingen ide att ens försöka styra var de ska. :D Min verkar dock vara en überfegis av värsta mått, vi har fortfarande inte tagit oss mer än 10-15 meter utanför ytterdörren. Hon vill absolut inte att jag ska bära runt henne, utan hon ska prompt gå själv. Så jag räknar kallt med att snart kunna känna igen varenda sten på vår parkering. :D

loveponies skrev:
Att gå ut med en katt är inte detsamma som att gå ut med en hund... ;) Allt blir ju på kattens villkor.
Hmm... men d e lite d som är grejen med min "katt". Det är en devon och är alltså inte som en vanlig katt, han skulle kunna lära sig att bli hund i koppel. Det är lixom d jag vill, annars har jag inget större intresse av att vara ute å knalla efter katten, idén är att han ska följa m när jag e ute å knallar.

Han gör iaf framsteg, oftast så sitter han bara på axlarna när jag går å så spanar han på skator. Men ibland så går han själv å då springer han på brevid mej, går "fot" med undantaget att han inte sätter sig när jag stannar;)

Jag kan gå ut och gå med min hona, det är klart att det går betydligt långsammare än vad det gör om jag går själv men framåt går det. ;) Men jag har t.o.m. haft henne med på långpromenad en gång ner till sjön vid vår sommarstuga, det är en sträcka som tar ca 15-20 min ena vägen så hon var väldigt duktig! Jag tror dock katten föredrar att få gå som de själv vill och såna här promenader är bara undantag.

bengibollen vet jag brukade gå ut och gå med sin bengal har jag sett bilder på här på forumet, han kanske gick "riktiga promenader"..?

/Erica

Cheeserica skrev:
bengibollen vet jag brukade gå ut och gå med sin bengal har jag sett bilder på här på forumet, han kanske gick "riktiga promenader"..?
Hehe, ja han går nog riktiga promenader, lite därifrån jag fått min ide att träna upp ena missen.. :D

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 202
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
4 179
Senast: Takire
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 426
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 384
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar