N

Naggur

Finns de några koppel som är typ 2 m långa men har flera "handtag" än ett? typ 50 cm från knäppet så man har bättre grepp vid hundmöten eller i folksamlingar så man slipper vira kopplet runt handen för att hålla hunden kort.

(typ som en montétygel) fast inte lika många "handtag"?

Inga svar som "träna hunden att gå fot istället" osv tack!

Vet att de finns koppel man kan länga å korta men de tar ju sin lilla tid att knäppa loss och korta osv.

Och att det finns korta koppel. men vil gärna att hunden ska kunna vara lite fri när det inte kommer andra hundar osv.
 
Sv: koppel

Jag gjorde så här när jag tränade bussåkandet med min Rottweiler att jag köpte ett Kortkoppel och satte i halsbandet. Sen hade jag även det långa med så bytte jag bara handtag o hålla i när jag klev ombord på bussen och gick med han där. Det störs ju inte att det hänger på halsen.
01-0032%20stor.jpg


Men nu har jag gjort eget koppel med ett handtag längst ner absolut bästa kopplet jag nånsin haft.
 
Sv: koppel

Sen ska jag väl säga att jag tycker du tar omväg kring ett problem om du inte kan styra upp han för han är bråkig vid möten.

Jag hade mitt koppel på han bara för han inte skulle fram till allt o alla på bussen.
 
Sv: koppel

hunden är 50 cm hög och ett koppel som ska räcka upp till min hand lär störa ganska ordentligt när jag inte håller i det.

Går inga omvägar, har sökt hjälp för detta problem.

du har ingen bild på ditt egengjorda koppel?
 
Sv: koppel

vet ej ska söka senare om jag har nån bild, det är egenbeställt av en Sadelmakare som gjort efter min beskrivning.
 
Sv: koppel

hittar du nån bild? annars får du gärna försöka förklara eller rita å lägga in=)
 
Sv: koppel

DSC01039.jpg


Där har du en bild på hur kopplet ser ut.
har inte kopplet hemma ligger i bilen annars hade jag kunnat fotat bara kopplet.
 
Sv: koppel

Okej! Det var inget illa ment! Det hoppas jag du förstod! :)

Har dem ngn speciell funktion? är inte alls insatt!
 
Sv: koppel

jag har ett koppel med en ring i handtaget och där har jag satt i en enkel hake. går snabbt och lätt att fästa i halsbandet eller koppelförlängaren. mkt praktiskt när man åker buss.
 
Sv: koppel

Dom är till för att skydda mot hundens klor vid skyddet. Har väl inget direkt skydd mot ev bett men då används en annan typ av byxor istället som är tjockare.
 
Sv: koppel

men då blir de ju ändå typ en meter långt. skulle va om man satte en hake mitt på kopplet ungefär...

Nä jag gillar pirus koppel=) mycket smart och smidigt=)
 
Sv: koppel

nej du fäster haken i halsbandet/koppelförlängaren och då hamnar också handtaget vid halsbandet/koppelförlängaren :idea:
 
Sv: koppel

Dom är till för att skydda mot hundens klor vid skyddet. Har väl inget direkt skydd mot ev bett men då används en annan typ av byxor istället som är tjockare.

Mina byxor skyddar bra även mot bett. dessutom har man suspensoar i dom så inte hunden sätter tassen på tasken :idea:
Sen vid bett skyddar suspensoraret också. Det är kevlar trådar i mina byxor som gör att det skyddar bättre mot bett ungefär som motorsågsbyxor.

Kan berätta en rätt så otäck händelse som blev för 1,5år sen. Vi körde en väktar hund som var åt det farligare hållet han kommer in för bevakning men istället för o bevaka bet han mig rakt över det herliga. Jag vart först rädd o förbannad så jag klappa skyddsärmen i huvudet på o vråla åt han men han brydde sig inte så mycket. så komm hundföraren fram o kopplade hunden. Men så kände jag fan va vått kring benen jag blev, jag skratta o sa undra om jag blev så rädd att jag pissa på mig när jag fick av mig byxorna var ena benet alldeles rött på mig av blod o kalsongerna likadant. Då hade de två övre framtänderna träffat suspensosret , men dom nedre hörntänderna hade tagit mig i ljumsken så jag fick 2 punkter hål där sen en pung som var kolblå, men allt verkar ändå funka som det ska ändå :banana:
 
Sv: koppel

Fy fan!! :eek: Kan tänka att du vart lite öm sen va...?? Tur du hade suspensoar iallafall!

Finns det olika varianter på dom byxorna? Vår figurant säger att hans byxor bara skyddar mot klorna och mot "mindre" bett. Ett full-bett skyddar dom inte mot.
 

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 525
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 586
Senast: fixi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 173
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: cassina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp