Koppel i lydnadsklass 1

Milosari

Trådstartare
Min lille känslige hund gillar inte linförigheten och pendlar i position när kopplet slår mot mina byxben. Jag har provat ett mjukt retrieverkoppel istället och då går det mycket bättre. Är det ok att använda på tävling om det är tillräckligt långt? Hittar ingenting i reglerna om vilka koppel som är tillåtna.

Sv: Koppel i lydnadsklass 1

Jag vet flera som tävlat i retriverkoppel så det ska troligtvis inte vara några problem med det :).

Tack för svar! Det känns om 100 år sedan jag tävlade i lydnadsettan så det är ju lätt hänt att man glömmer sånt som om bara vissa koppel är tillåtna :). Fick dessutom höra att det inte skulle vara tillåtet så då blev jag lite osäker.

Jag har frågat lydnadsdomare som säger att det är helt ok men att man ska tänka på längden då man direkt får avdrag om kopplet blir spänt. Kort koppel = mindre buffert.

Precis, många retrieverkoppel blir ganska korta men det jag har fått låna är precis lagom om jag håller i handtaget :). Förhoppningsvis blir det bara lydnadsettan en enda gång. I brukset funkar det lite sämre tycker jag, vill inte gärna ha stryp i framförgåendet. Men några poängs avdrag i linförigheten där gör ju inte så mycket skillnad som i lydnaden.

Jag vill minnas att jag sett någon hålla kopplet i vänsterhanden?! Det kanske kan lösa bekymret i brukset? Annars finns det ju runda koppel i samma mjuka material som retrieverkopplen.

Jag håller redan kopplet i vänsterhanden vid framförgåendet (och i höger i linförigheten) för att göra det tydligare för honom med vilket moment som är på g. Tyvärr är det samma bekymmer där, att han pendlar lite för det är jobbigt med kopplet. Men jag ska tänka på det där med mjukt tygkoppel när det är dags för start i lägre! Vi måste träna mer skott på andra klubbar innan jag känner mig bekväm med det :). Nu är det kanske 1-2 p skillnad det är frågan om så det är verkligen smådetaljer. På första försöket i appell gick han "okej", och fick betyg 9 (men nollade spåret och platsen :p). I andra försöket gjorde han sitt livs sämsta och fick 7. Men som sagt, får man en nolla i lydnaden kan de där poängen vara skillnaden mellan uppflytt och 2:a pris.

Om du har vanligt koppel i samma stuk som retrieverkoppel (tex hurtta har) så kanske du kan knöggla ihop änden av kopplet i handen så att det inte hänger och slänger?

Aha! Smart :)

Ja du borde ju kunna hitta en liknande variant i vanligt koppel så du kan ha det i halsbandet. Vi håller tummarna för att du bara behöver köra ettan och lägre varsin gång så ska det nog lösa sig :)

Jag har tävlat lydnad i över 20 år med retrieverkoppel - inga problem där. I brukset vet jag faktiskt inte om det finns särskilda regler.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 667
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 172
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 970
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
3 026
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka