Köppa Lippizaner

Lejonstjarna

Trådstartare
Jag tänkte köpta mig en Lippizanner och letar efter en i utlandet för att importera.
Tyvärr är jag inte så beläst ungerska och tyska och det är ju där de finns. Någon som kan de språken och kan tipsa om sidor dör man kan hitta dem så man kan leta.

Vad skall man tänka på när man importerar?
Jag tänkte vel åka ner till ungern/österike och leta på plats för att sen ta hem.

Sv: Köppa Lippizaner

Mitt tips är att ta kontakt med lipizzanerföreningen i Sverige (www.lipizzaner.se). De borde veta hur man ska gå tillväga, finns väl några som har importerat hästar där- På deras sida finns också länkar till några stuterier utomlands.
Lycka till!

Och sen ska man ju inte glömma att det finns uppfödning av lippar även i Sverige :p

Till TS: ta kontakt med Statens Jordsbruksverk, där får du information om hur införseln går till och vilka papper som krävs. (Import är om man tar in varor från ett icke-EUland, annars heter det införsel).

Tack för era svar. Får kika in på jordbruksverkets sida för att se vad de säger.
Jag väljer att importera dels för att de svenska är så dyra och för att det är för f som finns i landet som är till salu vill ha en lite äldre häst som går att rida inget föl.
Kontaktar avels föreningen med.

Skulle rekommendera dig att ta kontakt med Svenska Lippizanerföreningen innan du köper häst utomlands. Bla då det är mycket viktigt med stammarna på hästen.
De som föds upp utanför Statsstuterierna är ofta sk Lantrasavel. De kan vara renrasiga men är inte "äkta" Lippizaner, och kan inte reggas som LIF-godkända.
En LIF-godländ Lippizaner får inte ha något annat blod i sig ända bak till 1684. I Lantrasaveln finns ofta tex Ungerskt Halvblod, och det kan ligga så långt bak som i 20 - 30 led. Dessa räknas inte som äkta.
De får heller inte ha samma häst förkommande någonstans två gånger i de 6 första leden.
I Sverige förs två Stamböcker. En för Lantavel och en för LIF-hästarna.
Det kan ha betydelse om du en dag vill avla eller sälja din häst igen. Lantrasavlade hästar är mycket billigare.
Ibland finns det vuxna, utbildade Lippizaner till salu genom Svenska Lippizanerföreningen, och där kan du också få reda
på om hästen i fråga är sk renrasig eller äkta, dvs LIF-godkänd.
Kan annars rekommendera Josef Major som är ungrare och har fött upp Lippizaner i evigheter. han är även hingsthållare
och har bla ägt Pluto XXVI-4 som exporterades till Ungerska Statsstuteriet som 24 åring för avel där.
Även Pluto Prismo som han själv fött upp och som verkade många år i Sverige och som sedan exporterades till samma
Statssuteri i Ungern. Josef tog då hem 9 Bana Siglavy.
Hans hästar är av ridhästmodell och omkring 160 i mkh. Och alla är LIF-godkända.
LIF - betyder att de är godkända för registrering av Lippizaner International Federation i Bryssel.

Vad kul att du är intresserad av rasen! Lipizzaner är en ganska speciell och lite svår ras, men de är underbara individer med humor och mycket i huvudet.

Jag har inga konkreta tips, mer än att den korrekta stavningen är just Lipizzaner. Kanske har du mer tur i ditt letande på internet om du använder det i sökningen.

Lycka till och berätta gärna hur det går!

//Lipica - lipizzanermatte

Usch! Ser att även jag stavat fel:o
Men jag håller inte med om att det är en svår ras.
Tvärtom! De är lättlärda, "nära" och samarbetsvilliga.
Jag upplever dem som lätta att ha att göra med både från marken
och uppsuttet.
Visst finns det svåra individer, men det har mycket med stammen att göra.
Vissa Plutolinjer kan vara hårdare i skallen, men inte generellt.

Lipizzaneruppfödning finns ju i Slovenien också - Lipica ligger ju där :idea:. Vet inte om de är äkta eller lantras. Googla på "Lipica Stud Farm", sidan finns på engelska.

Vad skall man tänka på när man importerar?
Jag tänkte vel åka ner till ungern/österike och leta på plats för att sen ta hem.

Jag var själv nere i Tyskland för att köpa häst i dec-10, så här kommer några tips angående att importera:

Tänka på att hästen inte varit försäkrad i Sverige sen föl som svenskfödda hästar. Så jag rekomenderar starkt att du röntgar, svensk export röntgen samt rygg. I Sverige tar man fler bilder än en exportröntgen i Tyskland, så br en veterinär skriva ner vilka projektioner du vill ha och ta med det när du åker ner. Då vet du att hästen är fullt frisk och du minimerar risken att försäkringsbolaget nekar betalning av ev framtida problem. Röntgen i Tyskland är mkt billigare än i Sverige.

Har du en veterinär här hemma som du litar på så filma besiktningen där nere och ta med röntgenbilder och filmen och visa din vet. Det gjorde jag som en trygghet.

Tänk också på att det är en mycket lång resa att göra för hästen från tex Tyskland till Sverige. Det finns många olika transportfirmor att välja mellan men de skiftar mycket i kvalitet. Ta en där hästen står bra och har fri tillgång på mat och vatten. vissa firmor väljer att utfodra och vattna så lite som möjligt för att hästarna inte ska skita ner så mkt i transporten. Vill du ha en rekomendation så kan du skicka pm till mig.

Sen måste hästen även ha ett hälsointyg innan den ställs på transporten som visar att den inte har någon smittsam sjukdom.

Allt som allt betalade jag ca 10 000 kr för röntgen, besiktning, hälsointyg och transport från Bremen.

Lycka till :)

Har du blivit av med din andra häst? Och fått jobb? Grattis! Hoppas allt löst sig till det bästa.

Jag har träffat några lipizzaner och de har varit väldigt trevliga individer.

Skulle rekommendera dig att ta kontakt med Svenska Lippizanerföreningen innan du köper häst utomlands. Bla då det är mycket viktigt med stammarna på hästen.
De som föds upp utanför Statsstuterierna är ofta sk Lantrasavel. De kan vara renrasiga men är inte "äkta" Lippizaner, och kan inte reggas som LIF-godkända.
En LIF-godländ Lippizaner får inte ha något annat blod i sig ända bak till 1684. I Lantrasaveln finns ofta tex Ungerskt Halvblod, och det kan ligga så långt bak som i 20 - 30 led. Dessa räknas inte som äkta.
De får heller inte ha samma häst förkommande någonstans två gånger i de 6 första leden.
I Sverige förs två Stamböcker. En för Lantavel och en för LIF-hästarna.
Det kan ha betydelse om du en dag vill avla eller sälja din häst igen. Lantrasavlade hästar är mycket billigare.
Ibland finns det vuxna, utbildade Lippizaner till salu genom Svenska Lippizanerföreningen, och där kan du också få reda
på om hästen i fråga är sk renrasig eller äkta, dvs LIF-godkänd.
Kan annars rekommendera Josef Major som är ungrare och har fött upp Lippizaner i evigheter. han är även hingsthållare
och har bla ägt Pluto XXVI-4 som exporterades till Ungerska Statsstuteriet som 24 åring för avel där.
Även Pluto Prismo som han själv fött upp och som verkade många år i Sverige och som sedan exporterades till samma
Statssuteri i Ungern. Josef tog då hem 9 Bana Siglavy.
Hans hästar är av ridhästmodell och omkring 160 i mkh. Och alla är LIF-godkända.
LIF - betyder att de är godkända för registrering av Lippizaner International Federation i Bryssel.

Tack för ett jätte bra inlägg och verkligen något jag tagit till mig.
Då jag tittat på hästar på annonssidor på nätet så har det antagligen varit lantras för jag har varit väldigt missnöjd med exritören på de flesta.
Jag har och kommer kontakta de du skrivit upp för att gå vidare. För det är definitivt en LIF -häst jag är ute efter.

Jag var själv nere i Tyskland för att köpa häst i dec-10, så här kommer några tips angående att importera:

Tänka på att hästen inte varit försäkrad i Sverige sen föl som svenskfödda hästar. Så jag rekomenderar starkt att du röntgar, svensk export röntgen samt rygg. I Sverige tar man fler bilder än en exportröntgen i Tyskland, så br en veterinär skriva ner vilka projektioner du vill ha och ta med det när du åker ner. Då vet du att hästen är fullt frisk och du minimerar risken att försäkringsbolaget nekar betalning av ev framtida problem. Röntgen i Tyskland är mkt billigare än i Sverige.

Har du en veterinär här hemma som du litar på så filma besiktningen där nere och ta med röntgenbilder och filmen och visa din vet. Det gjorde jag som en trygghet.

Tänk också på att det är en mycket lång resa att göra för hästen från tex Tyskland till Sverige. Det finns många olika transportfirmor att välja mellan men de skiftar mycket i kvalitet. Ta en där hästen står bra och har fri tillgång på mat och vatten. vissa firmor väljer att utfodra och vattna så lite som möjligt för att hästarna inte ska skita ner så mkt i transporten. Vill du ha en rekomendation så kan du skicka pm till mig.

Sen måste hästen även ha ett hälsointyg innan den ställs på transporten som visar att den inte har någon smittsam sjukdom.

Allt som allt betalade jag ca 10 000 kr för röntgen, besiktning, hälsointyg och transport från Bremen.

Lycka till :)

bra tipps man kan aldrig vara för för siktig och 10 000 var ju billigt tycker jag jag har räknat med 15-20 000 för alla intyg transporter och likande utgifter.
Jag kommer att röntga det är jag mycket bestämd övver jag har haft min beskärda del av trasiga hästar tidigare och vill inte ha det igen sen är det ju inte en garanti.

Jag har importerat från Piber, vilket är Spanska Ridskolans Stuteri i Österrike.

Deras hemsida piber.com går att läsa på engelska och de har uppdaterat med till salu hästar. De kan prata engelska med dig om du behöver.

De föder upp ca 50 föl om året varav ca de 8 bästa hingstarna går till SRS i Wien.

Prismässigt ligger de kanske något högre än andra på Lipizzaner men du kan också räkna med att hästar som inte håller måttet inte används i aveln. Alla hingstar tas från SRS och alla ston är inridna för att se att de är sunda individer.

Unghästarna lever i flock från 6 mån till 3-4 år (50 hingstar ihop i en lada och ett fält).

Vill man köpa från Piber krävs dock att man har förtroende för den verksamheten de bedriver och förstår att de är mycket måna om sitt goda rykte för Lipizzanerns huvudsäte. De besiktigar hästen inför försäljning och transport och jag är tveksam om de skulle anse röntgen vara av värde.

På Piber hjälper de till med alla papper som ska ordnas för exporten därifrån.

Jag tog medvetet en risk på ca 75 000 kr på min innan han väl var här och kunde besiktigas och försäkras in i Sverige (oinriden 2-åring). Har också haft min beskärda del av problem med hästar och kände att detta var det säkraste jag kunde göra.

Att tänka på är att häst från Tysklan/Österrike är inom EU (dvs har EU pass etc etc) medans Ungern/Slovenien är utanför EU vilket således kräver mer av dig som importör till EU.

Jag har importerat från Piber, vilket är Spanska Ridskolans Stuteri i Österrike.

Deras hemsida piber.com går att läsa på engelska och de har uppdaterat med till salu hästar. De kan prata engelska med dig om du behöver.

De föder upp ca 50 föl om året varav ca de 8 bästa hingstarna går till SRS i Wien.

Prismässigt ligger de kanske något högre än andra på Lipizzaner men du kan också räkna med att hästar som inte håller måttet inte används i aveln. Alla hingstar tas från SRS och alla ston är inridna för att se att de är sunda individer.

Unghästarna lever i flock från 6 mån till 3-4 år (50 hingstar ihop i en lada och ett fält).

Vill man köpa från Piber krävs dock att man har förtroende för den verksamheten de bedriver och förstår att de är mycket måna om sitt goda rykte för Lipizzanerns huvudsäte. De besiktigar hästen inför försäljning och transport och jag är tveksam om de skulle anse röntgen vara av värde.

På Piber hjälper de till med alla papper som ska ordnas för exporten därifrån.

Jag tog medvetet en risk på ca 75 000 kr på min innan han väl var här och kunde besiktigas och försäkras in i Sverige (oinriden 2-åring). Har också haft min beskärda del av problem med hästar och kände att detta var det säkraste jag kunde göra.

Att tänka på är att häst från Tysklan/Österrike är inom EU (dvs har EU pass etc etc) medans Ungern/Slovenien är utanför EU vilket således kräver mer av dig som importör till EU.

Jag har ju redan mailat Piber med mina krav och vad jag letar efter och hört om de har något som skulle passa. Men jag har inte fått svar än ( visserligen var det bara 5 timmar sen jag mailade)
Vi har planer på att åka ner till wine och piber och besöka både ridskolan och stuteriet dels för att se vad de har och dels för att batra njuta av hästrna.
Var du nere vid piber och tittade? Hade många hästar du kunde få se och välja mellan?

Vill bara önska dig lycka till i ditt sökande, och hoppas du hittar din drömhäst :)
Lippar ör underbara hästar.

Du får titta på deras hemsida. Den är uppdaterad med deras saluhästar.

Jag valde ut de jag trodde var mest intressanta utifrån deras exteriör och mått på bilderna på nätet. Därefter frågade jag lite om deras föräldrar och lynne i förväg.

Vi spenderade ca 4 timmar på Piber och fick se alla unghingstar, ston, stallar etc. De förevisade de utvalda hästarna och därefter fick jag säga vilka som fortfarande var av intresse som de höll för mig ett par dagar medan jag tänkte efter.

Generellt har Piber mest ston resp unghästar till salu. Det förekommer någon äldre och skolad häst men då får man nog hänga på låset och vara beredd att betala för sig.

Det är svårt att köpa häst på det här sättet och mycket mer risk än att köpa i Sverige mtp vår lagstiftning och försäkringar. Det är dessutom betydligt dyrare att köpa i Österrike än från Svensk uppfödning. Därför gör man klokt i att fråga sig varför man vill göra sig besväret och vad man har tänkt sig med hästen.

Tack nu kommer en dum fråga när man läser lippi annonser ser man olika mått angivet vet du vad de står för?

längd/höjd/Bröstomfång/skenben.
164/155/176/20

Dvs häst med dessa mått är 155 cm hög.

Tänk på att de växer sent och länge om du tittar på unghästar.

Absolut ingen dum fråga jag letade som en tok innan jag hittade informationen ;).

Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 672
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 860
Senast: Derivata
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 616
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka