Köper någon dessa hundar?

Sv: Köper någon dessa hundar?

Sånt där mår jag rent illa av att höra:crazy: Hur fasen tänker folk! Visst inget ont om att folk tjänar pengar! Men man kan väl för i helsike se till att valparna blir reggade i jordbruksverket, vaccinerade och besiktigade + att betala skatt för inkomsten? Och sen inte använda tikstackarna som nån sorts valpmaskin..

Nej tack till sånt! Har inget emot "genomtänkta" blandraser och det kan bli oplanerade valpar av blandras, men det är inget jag vill ha själv.

Min egna tik blev tjuvparad förra hösten under ett 5 minuters obevakat ögonblick med en stövare och hon själv är jaktlabbe.. =Stövadorer:crazy: Alternativet att behålla valparna fanns inte, så det blev omedelbar abort så snart hon var konstaterat dräktig.. (jäkligt jobbigt för tiken, men vem vill ha en stövador!?)
Betalar hellre 10-16000:- för en seriöst avlad hund med registrering i skk ifrån en bra kennel som lägger ner arbete på att bibehålla sin ras!

Betala 25000:- för en blandrashund skulle aldrig inträffa!
/LL

Men ärligt ,...vavva/phalene blandningar för 7 500 hamnar iallafall inte hos bergspängarjimmy...just de raserna har det nog mycket bättre än rottis/amstaff typgrupperna.

de som köper dessa småhundar är säkert samma som kan köpa renrasiga ditos-

det finns säkert många som kan betala 25 000 för en blandras, beroende på vad dom ska ha dom till...t ex i Australien är de flesta bra vallhundar blandraser i Sverige blandas jakthundar för att få den optimala hunden....draghundar blandas för att få andra bra egenskaper osv osv

Senast ändrad:

Visst, det är ingen förskräcklig blandning. Och lär som du säger inte hamna hos nån "värsting" som vill vara fräsig ett tag. Det jag förfasas över är att de inte vaccineras och besiktigas och att det inte skattas för.

/LL

Jag har en ex-kollega som föder upp en jäkla massa chihuahua-phalene. Säljer som smör i solsken. De har en massa tikar, avlar hejvilt, noll omkostnader mer än som du skriver tiken under dräktighet, inga restriktioner för kullantal som SKK har, inga ögonlysningskostnader, inga vaccinationer, inga utställningar, inga chipmärkningar, valpbesiktningar osv. Och deras valpar kostar mer en renrasig "för de är ju så söta". De drar in hur mycket som helst, svart, på de där hundarna. Rena fabriken.

Finns en hel del sådana i mitt område med och tyvärr bryr dom sig inte om att det även är reglerat via jordbruksverket hur pass ofta en tik får valpa och hur tidigt dom får paras första gången. Många av dessa kör ofta tills tiken mer eller mindre stupar och då säljs dom... :cry:

Jag förstår inte att ngn betalar för blandrasvalpar öht.

Vad är det för fel på blandraser? Är det för att de automatiskt = dåligt uppfödda? Eller blir det konstiga individer av korsningarna (fast då borde ju en del blandrasvalpar vara ok)? Eller är det bara "finare" med renrasiga, även om man vill ha den som sällskapshund? Jag kan absolut ingenting om hundar, men råkade snubbla in här av misstag och blev nyfiken :).

Vad är det för fel på blandraser? Är det för att de automatiskt = dåligt uppfödda? Eller blir det konstiga individer av korsningarna (fast då borde ju en del blandrasvalpar vara ok)? Eller är det bara "finare" med renrasiga, även om man vill ha den som sällskapshund? Jag kan absolut ingenting om hundar, men råkade snubbla in här av misstag och blev nyfiken :).

Kortfattat kan man säga såhär:
En renrasig hund kan du kolla upp allt med, du kan med några få klick på olika hemsidor se resultat av hälsoundersökningar, mentalbeskrivningar och tävlingar inte bara för hundens föräldrar, utan även för deras syskon, föräldrarna till dem och deras syskon osv hur långt bak som helst. Det är ett utmärkt verktyg för den seriösa uppfödaren för att kolla att de verkligen avlar på så sunda och bra hundar som möjligt och som valpköpare kan man kolla vilken uppfödares hundar som verkar sundast och bäst.

Köper man en blandras, ja då kan man inte kolla upp någonting av detta om valparna inte har två renrasiga och reggade föräldrar (vilket är väldigt, väldigt ovanligt). Hade det öht varit möjligt att bedriva blandrasavel lika seriöst som renrasavel, då hade inte många varit emot blandrasaveln. I dagsläget finns det nog ingen som tycker att alla renraser och all renrasavel är bättre än alla blandraser och all blandrasavel. Det finns mängder av renrasiga hundar som de flesta seriösa hundägare absolut inte skulle vilja ha.
Men skillnaden är just att man med en renras har möjlighet att kolla upp allt om sin hunds historik, hälsa osv.

Där var min nya sysselsättning! Varför gå hela uppfödarutbildningen, meritera upp hundar och hälsoundersöka dem när jag ändå kan tjäna mer på att blanda söt? Är bara att hitta en tik(tikar) på blocket och köra på med hanen jag redan har:idea:

Finns en hel del sådana i mitt område med och tyvärr bryr dom sig inte om att det även är reglerat via jordbruksverket hur pass ofta en tik får valpa och hur tidigt dom får paras första gången. Många av dessa kör ofta tills tiken mer eller mindre stupar och då säljs dom... :cry:

Vi har en sådan här med. Antingen vavva-phalene eller andra småhundsraser som korsas hur som helst. De har nästintill alltid valpar ute till försäljning på blocket.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 585
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 817
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
978
Senast: igbest
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 865
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka