Köper någon dessa hundar?

Narcissa

Trådstartare
Satt och kollade runt på Blocket och sprang på en annons där de sålde rasrena (japp så stod det) labradoodle för.....hör och häpna....25.000 kr!! Säljs dem tror ni och VEM köper en blandras för det priset? :eek:

Sv: Köper någon dessa hundar?

Folk gör tydligen det. Jag går kurs med en valp de kallar labradoodle, men det är inte ens det utan en labradoodle/golden retriver. Därför var den billigare. 17000 för tikar och 14000 för hanar. Tjuvparning :grin:

Så länge det finns folk som köper så kommer vi se dessa priser och "raser".

Troligen kan man vara säker på att de som köper dessa hundar tar väl hand om dem i alla fall. Min kurskompis åkte dessutom igenom halva Sverige för att hämta hem sin hund. Men visst häpnar man.

Det är en ras som är avlade särskilt för att vara terapihundar, hörde jag en läkare säga på radion här i veckan. Och jag har en bekant som jobbar inom äldrevården som på en kurs hade fått en lektion i denna ras särskilda kvaliteter. Den skulle därför också kosta så mycket mer, tyckte föredragshållaren :crazy:

Det är inte klokt, jag kallar det en blandras bland andra blandraser. Men allt går vist att sälja med mördande reklam – kom och köp konserverad gröt :p

Blandraser finns och ska inte skänkas bort. Hellre mycket betalt, som labradoodle, än för lite. Jag tror man tar bättre hand om ett djur som kostat massor än ett som var gratis.

Vi har en fri marknad. Varor säljs till det pris folk vill betala. Jag blir bara lite konfunderad över att det går att ta ut så mycket för populära blandningar när andra uppfödare till renrasiga hundar de jobbat där de hårt med avelsarbete, utställningar, meriteringar av olika slag inte kan ta lika mycket. Det skiljer ju i pris på renrasiga hundar också. Jag tror tex att taxar är väldigt svårsålda nuförtiden av någon anledning och därför billiga.

Såg också denna annons. Herre min skapare, säger jag bara. Känns som ännu ett sätt att lura hundälskande allergiker på pengar..

Dock verkar det vara någon j*vla budgivning på mindre blandrashundar nu. Jag är själv på jakt efter en vuxen mindre sällskapshund (tik) på ca 3år+. (som sällskap till min egna cockermix på 9år)

Hörde av mig till en som hade en Chihuahua+Papilion+Tax+ Dvärgpinscher. Men nej, då blev det värsta budgivningen?! :crazy: Tillslut kostade tiken (priset i annons: 1800kr) 6500 kr och det betalar jag inte för en blandras som är 5år... Istället för att gå efter den mest lämpade ägaren? Men varför skulle man göra det? ..

Många blandraser av mindre-hundtyp har dom satt jävliga priser på... För 7500 kr kan jag likabra köpa mig en renrasig eller icke renrasig valp, men det är jag inte intresserad av... :grin:

Visserligen skiter jag i rasen, så länge hundens personlighet passar min grabb och hunden inte är gigantisk. Men det verkar vara värsta julhysterin på blocket nu.

Senast ändrad:

Kl

Nu vet jag vad jag ska avla på i alla fall! Inga omkostnader mer än för tider tiken under dräktighet, jäklar vad pengar jag kommer tjäna:idea:

Jag har en ex-kollega som föder upp en jäkla massa chihuahua-phalene. Säljer som smör i solsken. De har en massa tikar, avlar hejvilt, noll omkostnader mer än som du skriver tiken under dräktighet, inga restriktioner för kullantal som SKK har, inga ögonlysningskostnader, inga vaccinationer, inga utställningar, inga chipmärkningar, valpbesiktningar osv. Och deras valpar kostar mer en renrasig "för de är ju så söta". De drar in hur mycket som helst, svart, på de där hundarna. Rena fabriken.

Men det verkar vara värsta julhysterin på blocket nu.

Finns redan 12 annonser ute där folk skrivit att hundarna de säljer är bra julklappar...
1 planerad kull BC (verkar dock vara oreggade), resten små sällskapshundar.
Undrar hur många sådana annonser det finns i mitten av december när folk sitter med valpar kvar som de inte får sålt :cool:

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 585
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 817
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
978
Senast: igbest
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 865
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka