Köpa valp el äldre hund till sällskap till min 9åriga hund?

Marina_s70

Trådstartare
Vi skall köpa en sällskapshund till min 9åriga han hund som inte trivs att vara själv då vi har flyttat så han har ingen kompis längre. Han äter dåligt nu mm

Så frågan är..... skall man köpa en valp eller typ en 3årig han hund?

Min hund är tillbakadragen och lite rädd så jag är lite orolig att en äldre hund kanske kör över min hund.

Tips å råd vill jag gärna ha, hur vi skall göra

Vi bor på landet på egen gård

Jag hade satsat på en äldre hund som du kan se att den fungerar med din. Ofta får man ganska mycket testande från valparna längs vägen och en äldre hund speciellt lite osäker sådan kan få det ganska jobbigt.

/Camilla

Jag hade satsat på en äldre och mer hund . En valp kan bli för "jobbig" för en äldre, tillbakadragen hund. Den kanske förblir ett yrväder också.

Tusen tack för svaren! Ibland behöver man lite rådfrågning så man kan göra det rätta för min hund.
Tack igen

Jag hade också satsat på en lite äldre hund som hunnit bli mer "mogen" och stabil än en valp. Däremot hade jag kanske varit lite försiktig med att sätta ihop två vuxna hanar om ingen av dom är kastrerad. Se till att få ha den på prov en tid så att ni ser att allt funkar både med gammelhunden och med er själva.

Vi har en gammeltik här hemma som är väldigt lugn och tillbakadragen. Hon avskyr valpar och tycker att det är det äckligaste som finns i hela världen! :p Hon blir till och med överkörd av vår kattunge. Finns det en valp i närheten lägger hon sig tjurigt i ett hörn i soffan och stannar där resten av dagen.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 556
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 095
Senast: Hermelin
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 757
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Hej! Jag skulle behöva tips och råd; Jag har en tik (retriever) på 10 år. När hon var valp lekte hon med andra hundar utan problem...
Svar
12
· Visningar
1 569
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka