Japp.Syftar du på mig?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Japp.Syftar du på mig?
Jajuste jag har ju också en tiondels travhäst som också är 2. Han är inkörd och går precis som din i lösdrift med jämnåriga pojkkamraterVåran två åring är inkörd, har fram tills hon kom hem och gick på sommarlov fått gå i flock i 14 månader på lösdrift medan det körde in henne. Hon körs normalt 2-3 dagar i veckan i lugna farter. Hon växer så mycket nu så hon har helt enkelt ägnat sig åt att gå på bete och äta men tanken är att hon ska köras igen minst 2 dagar i veckan från i början på augusti. Hon är i för sig en varmblodstravare men jag upplever att vi hade nytta av att lämna iväg henne i proffsträning där hon fick gå på lösdrift i stor flock under en längre period. Hon är väldigt snäll och välhanterad på rätt sätt. Det tar in alla unghästar 3 gånger i veckan sen där i mellan går det ute dygnet runt året runt.
Vad var det du reagerade på? Att han har provat på allting jag nämnde betyder ju inte att vi ägnar oss åt det dagligdags eller varje vecka. Som jag förtydligade är ”passen” korta typ 15-30 min och kanske någon gång i veckan. Tycker ändå det är rätt vanliga grejer att ha testat för en tvååring?Japp.
Jag har en tvååring och han har hittills gjort följande i sitt liv:
- Promenerat själv och med kompis(ar)
- Provat att gå som handhäst
- Tömkörts
- Löshoppat
- Sutten på/skrittad av barn 25-30 kg
- Provat diverse utrustning inklusive sadel, träns, sele osv.
- Lasttränat (han går iofs på direkt) och åkt lite kortare sträckor
- Miljötränat med presseningar, flaggor, broar, gungbrädor etc i ridhus
Planen är att till hösten ska även jag prova att sitta och så ska vi försöka köra in honom.
Vad gäller ridas in och visas på treårstest så behöver man verkligen inte fokusera på ridningen. Hästen ska visas i alla gångarterna i båda varven. Jag har sett de som nöter och nöter, vilket verkligen inte behövs. Har varit funktionär vid hundratals treårstest. Kompisens häst reds för tionde gången på själva testet och fick diplom.Jag tycker det blir orättvist när folk reagerar på detta.
Det kan handla om en gång i veckan 15 min den gör nått annat än gå i hagen. Slå ut det på timmar.
När jag jobbade i stall skeppades det dit halvblod som skulle ridas in våren de fyller 3år för att gå 3 årstest. De blev helt chockade från att inte gjort någonting knappt till allt ska gå jättefort och bli svinbra.
Jag menar bara att de finns grader och jag hoppas de flesta ägare kan läsa sin häst.
Detta är 8 saker och det kan varit endast 8 tillfällen i hästens liv, rent krasst.
Vad gäller ridas in och visas på treårstest så behöver man verkligen inte fokusera på ridningen. Hästen ska visas i alla gångarterna i båda varven. Jag har sett de som nöter och nöter, vilket verkligen inte behövs. Har varit funktionär vid hundratals treårstest. Kompisens häst reds för tionde gången på själva testet och fick diplom.
Fattar. Ohanterade ska de ju inte vara. Mina unghästar ska kunna ledas i grimma, stå uppbundna, borstas och verkas.Japp men vissa kom helt ohanterade. En fick vi börja med att fixa hovarna på för att ens kunde fundera på att hänga lite.
Dock tyckte uppfödaren de var bra att börja hantera 2 åringen så den är väl förberedd till inridning vid 3 årq ålder.
För min del så var förtydligandet inte till ngn fördel. Det är väldigt mkt för en tvååring. För mig är det stor skillnad på hantering och jobb och en tvååring ska enligt mig inte jobba på det sättet.Vad var det du reagerade på? Att han har provat på allting jag nämnde betyder ju inte att vi ägnar oss åt det dagligdags eller varje vecka. Som jag förtydligade är ”passen” korta typ 15-30 min och kanske någon gång i veckan. Tycker ändå det är rätt vanliga grejer att ha testat för en tvååring?
När jag jobbade i stall skeppades det dit halvblod som skulle ridas in våren de fyller 3år för att gå 3 årstest. De blev helt chockade från att inte gjort någonting knappt till allt ska gå jättefort och bli svinbra.
Hur menar du? Alla hästar klarar att hanteras.Hur kommer det sig att travare klarar av att hanteras tidigt, medan ridhästar inte verkar göra det?
Spännande. Ska du provrida den äldre?Ska träffa båda hästarna imorgon. En 2 årig arab med fin stam och redan 155. Grov. Och en arab/kallblodstravare 13 år inriden men inriden men inte så utbildad. 155 hög.Och se vilken jag fastnar för bäst. De ligger i samma prisklass.
Hur menar du? Alla hästar klarar att hanteras.
Galopphästar också...Det verkar vara big nono att hantera ridhästar mer än ytterst lite. Sett det förr och blir nyfiken. Travare körs ju in vid 1,5 års ålder och börjar tränas då, medan ridhästar inte ska jobba knappt alls.