Köpa triangelmärkt häst

Hannlo

Trådstartare
Hej! Jag kanske ska köpa en häst som jag har känt de senaste åren. Problemet är att han kommer att bli triangelmärkt. Jag har inga stora ambitioner för att komma ut på tävlingsbanorna utan jag vill bara ha en häst som jag kan ha roligt med i skogen och kanske ta en lättare ridpass på banan ca 1 gång i veckan. Jag behöver lite råd utanför min bekantskap. Jag har rådfrågat folk och de säger att man inte ens får trava hästen och andra säger att man till och med får vara med på en klubbtävling. Vad vet ni om detta?

PS/ Isåfall skulle han gå på lösdrift ute hemma hos mig.
 
Hej! Jag kanske ska köpa en häst som jag har känt de senaste åren. Problemet är att han kommer att bli triangelmärkt. Jag har inga stora ambitioner för att komma ut på tävlingsbanorna utan jag vill bara ha en häst som jag kan ha roligt med i skogen och kanske ta en lättare ridpass på banan ca 1 gång i veckan. Jag behöver lite råd utanför min bekantskap. Jag har rådfrågat folk och de säger att man inte ens får trava hästen och andra säger att man till och med får vara med på en klubbtävling. Vad vet ni om detta?

PS/ Isåfall skulle han gå på lösdrift ute hemma hos mig.
Klubbtävla får en triangelhäst göra om jag förstått det rätt. Allt beror ju på varför hästen triangelmärktes, så sålänge man inte vet anledningen så är det omöjligt att säga om hästen ens går att promenadrida på.

Min häst skulle ev ha kunnat gå så som triangelmärkt men han skulle förmodligen inte ens kunna gå att skritta i skogen med eftersom det bara var en tidsfråga egentligen innan han skulle känna av skadan. Sen var det en annan i hagen som är triangelmärkt pga en senskada som går långs skogsturer och lätta dressyrpass. Så det är så himla olika.

Privat sätt hemma får man göra det som hästen håller för helt enkelt.
 
Hej! Jag kanske ska köpa en häst som jag har känt de senaste åren. Problemet är att han kommer att bli triangelmärkt. Jag har inga stora ambitioner för att komma ut på tävlingsbanorna utan jag vill bara ha en häst som jag kan ha roligt med i skogen och kanske ta en lättare ridpass på banan ca 1 gång i veckan. Jag behöver lite råd utanför min bekantskap. Jag har rådfrågat folk och de säger att man inte ens får trava hästen och andra säger att man till och med får vara med på en klubbtävling. Vad vet ni om detta?

PS/ Isåfall skulle han gå på lösdrift ute hemma hos mig.

Inte ens får trava hästen? Om den kan trava innan triangelmärkningen, vad hindrar den efter? (Nu utgår jag givetvis att den håller för att ridas från det du skrev) Jag har ridit och tränat en triangelmärkt ponny. Den kunde ridas som vanligt, hoppa men inte höga hinder eller gå hårda pass. Beror helt på vad hästen fått för skada. :)
 
Jag vet att en del klubbar tillåter t-märkta hästar att delta på klubbtävlingar och jag vet också att en del tycker det är fel så det kan nog skilja från klubb till klubb. Ska man hårddra det så får triangelmärkta hästar inte användas i ridskoleverksamhet, en klubbtävling kan anses som verksamhet då man betalar en avgift för att delta, alltså gör ridklubben en ekonomisk vinning (om än ganska liten) och ridklubbar får inte göra ekonomisk vinning på t-märkta hästar. Om man ska nu ska vara stenhård

Vad har hästen gjort under de åren du känt till den? Varför ska den triangelmärkas? Ska hästen triangelmärkas så är det väl en veterinär inblandad vad säger vet om hästens status?
 
Klubbtävla får en triangelhäst göra om jag förstått det rätt. Allt beror ju på varför hästen triangelmärktes, så sålänge man inte vet anledningen så är det omöjligt att säga om hästen ens går att promenadrida på.

Min häst skulle ev ha kunnat gå så som triangelmärkt men han skulle förmodligen inte ens kunna gå att skritta i skogen med eftersom det bara var en tidsfråga egentligen innan han skulle känna av skadan. Sen var det en annan i hagen som är triangelmärkt pga en senskada som går långs skogsturer och lätta dressyrpass. Så det är så himla olika.

Privat sätt hemma får man göra det som hästen håller för helt enkelt.

Nej en triangelmärkt häst får inte starta en klubbtävling, spelar ingen roll vad anledningen är till triangelmärkningen är

Moment 111 i TR
 
Precis, t-märkta får inte starta alls. Om inte annat förbjuder f-bolaget det.

I övrigt beror det på varför den är T-märkt hur den kan eller inte kan ridas. Men en t-märkt ska ha förlorat användbarheten för att klara träning på lättklassnivå. Och de har blivit hårdare nuförtiden.

Sen skulle jag aldrig köpa en t-märkt helt enkelt för det är försäkringslöst för så mkt och kan bli så sjukt dyrt. Även t-märkta kan skada sig, bli halta etc.
 
Clear rounder har jag sett en hel del triangelmärka hästar på. Verkar bero mycket på vad klubben tillåter och inte. Vilket jag kan tycka är bra på en del sätt, många triangelmärks alldeles för lätt trots att chansen för tillfrisknad är bra. Men klart inte triangelmärka får tävla "på riktigt" så att säga.
 
Clear rounder har jag sett en hel del triangelmärka hästar på. Verkar bero mycket på vad klubben tillåter och inte. Vilket jag kan tycka är bra på en del sätt, många triangelmärks alldeles för lätt trots att chansen för tillfrisknad är bra. Men klart inte triangelmärka får tävla "på riktigt" så att säga.

Försäkringsbolaget kan ha åsikter ändå. Jag kollade upp just det där förut. Kan säkert skilja mellan bolag men vissa är åtminstone av åsikten att om hästen är fräsch nog för CRer kan hela märkningen egentligen ifrågasättas.

De ska ha förlorat användbarheten som ridhästar på lättklassnivå liksom. Finns egentligen ingen anledning att de ska gå CR 50 cm då eg. Samtidigt så kan ju den där CR vara det enda den hoppade på hela året och tycka det är jättekul. Så det finns alltid två sidor.

Men jag anser att vill man annat än rida glada uteritter bör man inte köpa en t-märkt.
 
Allt beror på varför hästen bedöms så sjuk och dålig att den triangelmärks. Helt klart är ju att hästen är skadad och dålig, och det kan ju vara extremt olämpligt att tro att den går att nyttja till ridning ö h t.

Det krävs mer info om diagnos och prognos innan det går att uttala sig. Det man kan säga är att det är dyrt att ha triangelmärkt häst eftersom den är utförsäkrad.

Edit: enda gången jag ser det som befogat att sälja en t-märkt häst är om den har ett högt avelsvärde (därmed inget ärftligt alltså). Triangelmärker man en häst säljer man den inte i min värld. Man behåller den själv.
 
Senast ändrad:
Allt beror på varför hästen bedöms så sjuk och dålig att den triangelmärks. Helt klart är ju att hästen är skadad och dålig, och det kan ju vara extremt olämpligt att tro att den går att nyttja till ridning ö h t.

Det krävs mer info om diagnos och prognos innan det går att uttala sig. Det man kan säga är att det är dyrt att ha triangelmärkt häst eftersom den är utförsäkrad.

Edit: enda gången jag ser det som befogat att sälja en t-märkt häst är om den har ett högt avelsvärde (därmed inget ärftligt alltså). Triangelmärker man en häst säljer man den inte i min värld. Man behåller den själv.

Skulle inte heller sälja en triangelmärkt häst. Däremot har jag gett bort en till någon jag litade på helt och hållet och som visste vad det var för skada och vad hästen höll för.
 
Hästar triangelmärks för att de inte längre är dugliga till det som det är tänkt. En triangelmärkt häst får inte tävla överhuvudtaget, inte ens på klubbtävling, de klubbar som tillåter det går emot ridsportförbundets regler, om de inte ändrats på sistone då. En triangelmärkt häst får egentligen inte arbeta alls, även om en del klarar lättare arbete. Man ska alltså inte se på en t-märkt häst som "lämplig" till promenadridning eller lättare träning, se dem som sällskapshästar, även om de kanske kan ta en skrittur någon gång ibland, men ridhäst, Nej! Hästen är kasserad för arbete (inte avelsarbete då, men med valacker är det en synnerligen krånglig historia).
 
Senast ändrad:
Hästar triangelmärks för att de inte längre är dugliga till det som det är tänkt. En triangelmärkt häst får inte tävla överhuvudtaget, inte ens på klubbtävling, de klubbar som tillåter det går emot ridsportförbundets regler, om de inte ändrats på sistone då. En triangelmärkt häst får egentligen inte arbeta alls, även om en del klarar lättare arbete. Man ska alltså inte se på en t-märkt häst som "lämplig" till promenadridning eller lättare träning, se dem som sällskapshästar, även om de kanske kan ta en skrittur någon gång ibland, men ridhäst, Nej! Hästen är kasserad för arbete (inte avelsarbete då, men med valacker är det en synnerligen krånglig historia).

Fast just ang promenadridning så beroende på orsaken till T-märkningen så mår faktiskt många (inte alla!) T-märkta bra av att få komma ut och röra på sig lite, dvs promenadridas. Då är det nog mer tveksamt eg att utsätta benen för belastningen en dräktighet medför sådär rent generellt.
Men det är där "faran" är. Den som ägde hästen när den t-märktes vet varför, vad den inte fungerat för etc. Och vad den enligt veterinärerna bör tåla. Men sådan information tenderar att försvinna på vägen sen.

Min T-märkta jag hade, han klarade inte böjt spår. Någon enstaka gång visst men inte mer. Däremot klarade han - och mådde bra av - promenadridning. Dvs skogsturer. Det var dock viktigt att läsa av honom och anpassa även efter dagsform.
Det var när han bara blev hagpensionär som han fick tas bort.

Medan en annan kanske inte borde gjort mer än promenader vid hand.
 
Fast just ang promenadridning så beroende på orsaken till T-märkningen så mår faktiskt många (inte alla!) T-märkta bra av att få komma ut och röra på sig lite, dvs promenadridas. Då är det nog mer tveksamt eg att utsätta benen för belastningen en dräktighet medför sådär rent generellt.
Men det är där "faran" är. Den som ägde hästen när den t-märktes vet varför, vad den inte fungerat för etc. Och vad den enligt veterinärerna bör tåla. Men sådan information tenderar att försvinna på vägen sen.

Min T-märkta jag hade, han klarade inte böjt spår. Någon enstaka gång visst men inte mer. Däremot klarade han - och mådde bra av - promenadridning. Dvs skogsturer. Det var dock viktigt att läsa av honom och anpassa även efter dagsform.
Det var när han bara blev hagpensionär som han fick tas bort.

Medan en annan kanske inte borde gjort mer än promenader vid hand.

Ja självklart, men man ska inte ta för givet och se på t-märkta hästar som bra och lämpliga för promenadridning var ju det jag skrev och jag skrev även att vissa faktiskt håller för det men det är absolut ingen självklarhet.
Tyvärr känns det ofta som om folk direkt när de hör om en t-märkt häst klassar den som promenad/lätt ridnings häst och det var det jag opponerade mot i mitt inlägg, de ska ses som sällskapshästar som möjligen kan ridas lätt, de ska absolut inte ses som ridhästar.
Jag tycker som @Lovisaleonora skrev här innan triangelmärker man en häst, sparar man den själv det är inget man säljer vidare.

Jag har t-märkt en häst en snygg swb med trevlig stam (kronisk bronkit icke ärftlig), kunde inte ha den kvar som tänkt, utan tvingades sälja, sålde den till ridponnyavel (hon är bara 160cm). Fick senare höra att hon reds på ändå även om hon givetvis mest var i avel, men det värsta var nog när jag fick höra att hon hade bytts mot en ponnyhingst till en som ville ha ett avelsto som hen även kunde ha som ridhäst. :(:banghead:
Visst är hon hostfri är det väl inga problem, men hon är ju absolut ingen ridhäst.:cry:
 
Ja självklart, men man ska inte ta för givet och se på t-märkta hästar som bra och lämpliga för promenadridning var ju det jag skrev och jag skrev även att vissa faktiskt håller för det men det är absolut ingen självklarhet.
Tyvärr känns det ofta som om folk direkt när de hör om en t-märkt häst klassar den som promenad/lätt ridnings häst och det var det jag opponerade mot i mitt inlägg, de ska ses som sällskapshästar som möjligen kan ridas lätt, de ska absolut inte ses som ridhästar.
Jag tycker som @Lovisaleonora skrev här innan triangelmärker man en häst, sparar man den själv det är inget man säljer vidare.

Jag har t-märkt en häst en snygg swb med trevlig stam (kronisk bronkit icke ärftlig), kunde inte ha den kvar som tänkt, utan tvingades sälja, sålde den till ridponnyavel (hon är bara 160cm). Fick senare höra att hon reds på ändå även om hon givetvis mest var i avel, men det värsta var nog när jag fick höra att hon hade bytts mot en ponnyhingst till en som ville ha ett avelsto som hen även kunde ha som ridhäst. :(:banghead:
Visst är hon hostfri är det väl inga problem, men hon är ju absolut ingen ridhäst.:cry:

Inte heller jag skulle någonsin sälja en T-märkt. Just för det jag skrev och ditt exempel tyvärr illustrerar - information försvinner på vägen, eller struntas i. Och "hästen verkar ju så fräsch", dessutom vet någon en kompis kusins bror som minsann hade/köpte/visste om en T-märkt som baaara märktes för att den inte klarade svår klass längre eller som märktes fast nu är helt utmärkt eller...

I realiteten så åtminstone i dagsläget så T-märkning är inget som görs lättvindligt och kraven från fbolaget är att den bedöma aldrig kunna hålla ens för lätt klass. Men det tycks folk ha svårt att förlika sig med, utan tar till solskenshistorier som stöd för att... :/
 
Nä, har även hört folk som, när det var ganska ovanligt att t-märka istället för att avliva, försökte sig på att sälja dem som "polska importer" och att de märktes så i Polen. Härligt med folk som bryr sig om djuren.:cry::rage:
 
I realiteten så åtminstone i dagsläget så T-märkning är inget som görs lättvindligt och kraven från fbolaget är att den bedöma aldrig kunna hålla ens för lätt klass. Men det tycks folk ha svårt att förlika sig med, utan tar till solskenshistorier som stöd för att... :/

Precis. Och som du konstaterat innan är det många hästar med tringelmärkning som säljs som ridhästar "inget man märker av" står ju i varje annons. "Kan ridas som vanligt" är också många som skriver ut.

Det medför ett gigantiskt ansvar att sälja en t-märkt häst. Jag hade hellre lämnat ut på livstidsfoder så jag själv kan ta hem och ta bort om det inte funkar.
 
Funderar lite allmänt så där......

Om man har en häst som triangelmärks för att den inte klarar det den var försäkrad för, t.ex svår hoppning, svår dressyr etc. men som vanlig ridhäst. Nu pratar vi vad normala svenskar har sina hästar till, en timme i skogen utan att hästen ens blir varm.
Skulle det alltså alltid vara ett problem? Om du har den själv.

Triangelmärkningen används ju ofta för att du som har den försäkrad ska kunna få ut på försäkringen för att hästen som sagt inte klarar det den är försäkrad för.
Självklart ska en sådan häst inte tävlas, det säger sig självt när det gäller just triangelmärkning. Men, att ha den hemma som vanlig ridhäst med veterinärt utlåtande är ju inte fel i sig.

Men, och det vill jag verkligen också säga, sälja eller köpa triangelmärkt häst skulle jag inte göra. Riskerna är alldeles för stora anser jag.
 
Jag har en häst som är triangelmärkt. Han triangelmärktes av tidigare ägare när han inte höll för det som var tänkt - tävling. Han håller inte för att tränas på den nivån han gjorde när han var i tävlingskondition.

Nu är han skogsmullehäst. Vi rider i skogen, i alla gångarter. Inga långa rundor, och inte varje dag. Ibland promenerar vi för hand.

I hans fall är det bra att röra på sig, han blir stel & stapplig om han står för länge, och då går han ändå på lösdrift. Hans humör påverkas också; han blir på bättre humör av att göra något. Det svåra är att hitta balansen, så det inte blir för mycket eller för lite.
Än så länge har jag lyckats, eller haft tur, för han har inte varit halt en enda dag jag ägt honom.
 
Funderar lite allmänt så där......

Om man har en häst som triangelmärks för att den inte klarar det den var försäkrad för, t.ex svår hoppning, svår dressyr etc. men som vanlig ridhäst. Nu pratar vi vad normala svenskar har sina hästar till, en timme i skogen utan att hästen ens blir varm.
Skulle det alltså alltid vara ett problem? Om du har den själv.

Triangelmärkningen används ju ofta för att du som har den försäkrad ska kunna få ut på försäkringen för att hästen som sagt inte klarar det den är försäkrad för.

Du får inte i dagens läge triangelmärka av den anledningen. Kravet bolagen ställer är förlorat förmågan att klara av rörelser ingående i lätt klass. Kraven har varit lika minst de senaste tio åren.

Det är alltså inte ett alternativ för att din svårklasshäst inte klarar svår klass.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 829
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 453
Senast: tuaphua
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 888
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 427
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp