Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tänkte även på det här med försäkringen då den påverkas vid triangelmärkning. Jag har reservation för hälta höger bakben; skulle det bli något där (förutom yttre skada) får jag bekosta det själv. I övrigt är försäkringen intakt och påverkas inte av triangelmärkningen.
Jag vet att en del klubbar tillåter t-märkta hästar att delta på klubbtävlingar och jag vet också att en del tycker det är fel så det kan nog skilja från klubb till klubb.
Det har du säkert rätt i; har som tur väl inte stött på det problemet.Nästan intakt. Om den blir halt på vänster bak och de anser att det beror på skadan i HB betalar de inte heller. Så enklast är att se det som enbart "olycksfallsskydd" för benen om man funderar på att köpa en T-märkt. Oavsett om reservationen är på ett ben eller alla fyra (olika bolag gör lite olika)
Det borde räknas som försäkringsbedrägeri att triangelmärka en häst och sen ändå använda den i tävlingssammanhang, eller i verksamhet. Man har ju fått betalt från försäkringsbolaget för att hästen inte är användbar.
Ridskolor får inte ha märkta hästar i verksamhet, det bestämdes väl redan på 90-talet av SvRf om jag inte minns helt galet. Det var ett herrans liv om det där med märkta hästar då minns jag ("min" klubb hade en i verksamheten), men då sas det att de märkta hästarna får inte under någon omständighet utföra något som räknas som arbete, dvs mer än promenadridning/sällskap/avel. Hästen på min klubb togs bort från ridskolan illa kvickt (tror ändå den var pensionsfärdig), inga märkta hästar tilläts på klubbtävlingar och de märkta hästarna sågs på med andra ögon efter det, iaf här.
Du får inte i dagens läge triangelmärka av den anledningen. Kravet bolagen ställer är förlorat förmågan att klara av rörelser ingående i lätt klass. Kraven har varit lika minst de senaste tio åren.
Det är alltså inte ett alternativ för att din svårklasshäst inte klarar svår klass.
Ahh, det var lääänge sedan jag triangelmärkte min häst. Det känns ju bra att det ändrats till det "bättre".
Jag vet inte om ägaren vill få hästen triangelmärkt för att få ut försäkringspengarna. Han har allergisk bronkit, alltså trånga luftvägar och kan därför börja flåsa om man rider honom för hårt, men det är knappt att jag märker av det när jag rider honom. Han klarar absolut av alla gångarter, bara man inte travar eller galopperar allt för länge.
Svårt det där, om du kan ställa hästen på lösdrift, hästen trivs som promenadhäst/lättare skogsmulle utan att pulsen går upp. Då kan det ju vara något. Men du får ju hela tiden vara beredd på att det blir värre och det kan vara en stress som är jobbig att leva med.Jag vet inte om ägaren vill få hästen triangelmärkt för att få ut försäkringspengarna. Han har allergisk bronkit, alltså trånga luftvägar och kan därför börja flåsa om man rider honom för hårt, men det är knappt att jag märker av det när jag rider honom. Han klarar absolut av alla gångarter, bara man inte travar eller galopperar allt för länge.
Jag vet inte om ägaren vill få hästen triangelmärkt för att få ut försäkringspengarna. Han har allergisk bronkit, alltså trånga luftvägar och kan därför börja flåsa om man rider honom för hårt, men det är knappt att jag märker av det när jag rider honom. Han klarar absolut av alla gångarter, bara man inte travar eller galopperar allt för länge.
Kortison tar han. Veterinären ska ge ett sista utlåtande. Om han inte har svarat på medicinen ska han troligtvis avlivas. Jag anser att han har svarat bra på kortisonet.
Kortison tar han. Veterinären ska ge ett sista utlåtande. Om han inte har svarat på medicinen ska han troligtvis avlivas. Jag anser att han har svarat bra på kortisonet.
Nej, varför köpa en känt sjuk häst?