köpa tillbaka häst?

I

In_Joy_And_Sorrow

Om man säljer en häst, som blivit veterinärbesiktigad U.A
Som sedan får problem med tex ett ben hos nya ägaren. Det klassas väl inte som ett dolt fel?
Då kan väl inte den nya ägaren kräva att man ska köpa tillbaka hästen??
eller??:confused:

Sv: köpa tillbaka häst?

Beror ju på om det är en skada som är gammal eller inte bara för att en besiktning är UA innebär ju inte att det inte kan finnas lösa benbitar, pålagringar eller nått annat som inte syns vid vanlig besiktning.

Fast om det är något som hade kunnat upptäckas vid en undersökning, som tex röntgen, så räknas det inte som dolt.
Då har köparen inte uppfyllt sin undersökningsplikt eftersom de ej röntgade, och får då själv stå sitt kast.
Som jag förstår det är det hemskt svårt att kunna lämna tillbaka en häst pga dolt fel.
Om säljaren är en näringsidkare kan det gå lättare.

Det får heller inte finnas någonting som visar att du vetat om en ev. skada, typ varit och behandlat tidigare men som du inte upplyst köparen om.
Visst har klinikerna tystnadsplikt men världen är otroligt liten så sånt brukar alltid komma fram.

så om inte köparen tex röntgar hästen innan köp så kan de inte kräva att man köper tillbaka hästen?
Hästen i fråga har bockhov, men det vet köparen om.
Det är inte jag som ska sälja en häst, utan min kompis. Och den eventuella köparen bor i finland. Så om hon nu skulle kunna "tvinga" min kompis att köpa tillbaka hästen så blir det ju dyrt med transport och sådant tillbaka till sverige...

Om det är ett fel som skulle synts på vanlig röntgen så är jag ganska säker på att det inte kan klassas som dolt fel.
Sedan måste det också gå att visa att felet fanns redan vid försäljningen, vilket också kan vara mycket svårt.
Så jag skulle tippa på att köpet inte kan gå tillbaka.

Beror på vad hästen får för problem med benet. Helt och hållet, skulle jag vilja säga.

Om hästen har bockhov SKA säljaren upplysa om detta.

Liknande trådar

Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 610
Senast: warg
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 109
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 452
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka