Köpa snittad häst

Sv: Köpa snittad häst

Det känns skönt att så många har positiva erfarenheter! Ska höra med en veterinär också för säkerhets skull. Man kanske kan skriva in nåt i köpekontraktet? Det är väl inte ärftligt?

Det kan, men behöver inte vara det. Min häst har lindrig upphakning på ett ben och fick ändå klartecken av veterinär för betäckning. En del bara har sådana problem, var hennes uppfattning.

Anses det som en defekt? Låter ju mindre bra. Den har presterat bra i flera år efter op, men även fått föl, och har ju då stått en del av naturliga skäl.

Syns det på ultraljud?

Nej det gör det inte, men OM hästen har patellaproblem så kan man provocera fram det med att tex gå i små cirklar...Min häst hakade aldrig, bara i vissa skeden i loppen och att det "klickade" väldigt ofta i hans bakknän.

Om en patellahäst "står" så kan den återfå problemen, men knappast din som är opad..min har gått i lallat i en hage i flera år nu utan problem.

Patellaupphakning är klassat som en defekt som kasserar hingstar för avel innom ASVH.

De flesta anser att man när det gäller ston bör hålla sig till samma lista.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 122
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 045
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 454
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar