Köpa snittad häst

irma

Trådstartare
Skulle ni köpa en häst som är snittad för patellaupphakning för 4-5 år sen? Den har enligt uppgift fungerat utan problem. Ganska hög prisklass.

(Vill inte ha några tveksamheter när jag äntligen hittat en jag vill ha!!!)

Sv: Köpa snittad häst

inga problem...jag snittade min travare när han var 4 år och knappast hade han tjänat en enda krona...efter patella operationen tjänade han en halv miljon. Absolut det bästa jag gjort...Så är hästen ok idag har du inget att vara rädd för..

Senast ändrad:

Jag har varit med om för mkt med mina tidigare från början "friska", hästar
så jag skulle aldrig idag köpa en häst som tidigare varit dålig på något sätt.
När det gäller köp vill jag ha en frisk/ej tidigare skadad häst (även fast allt kan hända under tiden man äger den).
Framförallt när det gäller de högre prisklasserna.

Sen vet jag inte heller vad denna skada innebär så det är svårt att säga i detta fall.

Ja en häst som haft patellaupphakning och som sedan lång tid är besvärsfri skulle jag köpa, men inte skador av fröslitningstyp.

Så här har jag uppfattat patellaupphakning: det är knäskålen som hakar upp sig på kägelutskottet (på samma sätt som hästen gör när den vilar ett bakben i taget när den står och sover), genom att snitta i de raka banden som reglerar patella kan man genom operation få bort problemet tror även foder typ B och E-vitamin kan ha en positiv inverkan.

Det är senorna som omsluter bakknäet, bla en av senorna som kan "låsa" benet när hästen sover...ibland så fungerar inte "upplåsningen " som den ska och då kallar man att hästen hakar...alltså benet låses fast , fast det inte ska göra det.
Många av dessa patella hästar kan man träna bort det på, eller att dom har det en period i tillväxten som sedan försvinner, medans andra får man snitta i senan för att på så sätt "förlänga" den så den inte fastnar.
Ibland kan operationen ( som görs under lokalbedövning) misslyckas så hästen blir som låghalt, men för det mesta går det alldeles utmärkt bra och det är INTE en sjukdom.

många patella hästar kan användas utan problem, bara dom får korrekt foder, hålls varma på vintern och rids/körs regelbundet så dom inte blir stela.

har själv haft en med ganska svår patella...men som inte hade några som helst problem av det om man bara såg till så att man skötte det jag skrev ovan.

Jag hade inte backat för att den var opereradför patellaupphakning, har själv haft hästar som opererats och ingen av dem har haft några problem efter detta.

Jag tycker ju som du, jag vill att allt ska vara ua. Men jag vet inte om inte man måste chansa lite ibland iaf.

Fel kan det bli ändå på dom små liven.

Det känns skönt att så många har positiva erfarenheter! Ska höra med en veterinär också för säkerhets skull. Man kanske kan skriva in nåt i köpekontraktet? Det är väl inte ärftligt?

Det kan vara ärfligt, svårt att svara på, hade ett avelssto med upphakningar, en avkomma fick det och resterande 6 avkommor har inte fått det.

Ja en häst som haft patellaupphakning och som sedan lång tid är besvärsfri skulle jag köpa, men inte skador av fröslitningstyp.

Jag hade nog kört på samma linje. Ta reda på hur omfattande patellan har varit. En del hästar har knappt ont av det och kan fungera utan operation. Har även sett hästar som haft svårt att röra sig för att bakbenet låst sig i varje rörelse.

Det känns skönt att så många har positiva erfarenheter! Ska höra med en veterinär också för säkerhets skull. Man kanske kan skriva in nåt i köpekontraktet? Det är väl inte ärftligt?

Gäller det mycket pengar så kan det vara rimligt att du dubbelkollar. Du kan be att hästen röntgas på klinik. Även om det kostar en slant så kan det vara värt det när det gäller en dyr häst.

Jag antar att hästen efter operationen är tävlad och har presterat bra där?! Om så är fallet och att den nu är i tävlingskondition så skulle jag köpa den. Efter 4-5 år får man ju anta att ev problem redan hade kommit fram. Jag skulle också kontrollera att hästen inte har reservationer i sin försäkring pga av tidigare problem.

Det du ev kan pruta på är om det är ett sto och man kan tycka att ev avelsvärde är lägre eftersom pattellupphakning kan anses vara en ärftlig svaghet/defekt.

Men patellaproblem eller felaktig igångsättning efter op kan ge skador på rullkammen som syns på rtg.
PL

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 122
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 045
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 454
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar