köpa sig framgång?

Seabaz

Trådstartare
Jag är inte så insatt i islandsridning och sådär... Men innom western är det en hel del som köper sig framgång. Man köper en färdig häst från tyskland eller usa för runt 300 000kr och sedan rider man och vinner det mesta och sedan när hästen är "slut" så köper man en ny...

Går det med islandshästar också? Skulle jag kunna skicka efter den bästa islandshästen från island, färdig, och vinna massa tävlingar i sverige/norden/europa?

Tänker man sig samma sak med hoppning och dressyr så fungerar det ju inte riktigt så då. Jag kan inte förvänta mig vinna en grand prix dressyr bara för jag sitter på en GP-häst.
Jag skulle antagligen inte ta mig runt en WC-hoppbana även om jag satt på den bästa hästen...

Om man är duktig ryttare och konsekvent och går in för vad man ska göra, köper den bästa islandshästen... Vinner jag då?

Hoppas ni hajar mitt tankesätt.... :)

Sv: köpa sig framgång?

Du kan köpa en häst som vunnit VM om du vill. Men du måste kunna rida den för att den ska prestera lika bra :) Om man inte kan rida och köper en sådan häst så tappar hästen antagligen allteftersom... Det är vad jag tror?

Klart man kan köpa sig framgång, men av en islandshäst så krävs det väldigt mkt för att allt ska klaffa.
Så för att kunna rida fram den flotta superhästen som man köper så krävs det att man är insatt i det man gör, annars tappar den förmodligen både takt och aktion vilket leder till sämre poäng på tävlingsbanan.

J

Går det med islandshästar också? Skulle jag kunna skicka efter den bästa islandshästen från island, färdig, och vinna massa tävlingar i sverige/norden/europa?

Nej det går inte. Det är lika troligt att du vinner VM i dressyr bara för att du har bra häst som att du vinner VM femgång.

Tänker man sig samma sak med hoppning och dressyr så fungerar det ju inte riktigt så då. Jag kan inte förvänta mig vinna en grand prix dressyr bara för jag sitter på en GP-häst.
Jag skulle antagligen inte ta mig runt en WC-hoppbana även om jag satt på den bästa hästen...

Förlåt om jag frågar men varför är det skillnad på western? ;) Jag skulle nog lika lite kunna vinna westerntävlingar på en superhäst lika lite som jag skulle kunna åka med på en hopp/dressyr/island/körning ja vad som... Trodde inte western var sååå lätt att rida/tävla???

Om man kan hantera hästen rätt så kan man väll det. Så är det inom alla grenar som sagt. Sedan är ju vissa dumma och köper dyyyyra msv-placerade hästar, som fortfarande har ålder och kapacitet för att kunna tävla dem klasserna och kanske t.om högre. Sedan är ryttaren inte alls duktig, och kommer inte ens igenom en LD.. Det händer nog inom islandshäst världen också för den delen :P!

Kanske ska precisera lite... Det jag menar att man gör det i western, visst dom som rider superhästarna dom köpt KAN rida!

Men dom kan inte föda upp en häst och ta den hela vägen själv... Därför köper man sig en färdig häst.
(har sett detta i reining främst)

Och eftersom islänningar tävlas enbart i gångarter och inte behöver hoppa hinder, hålla en hel bana i huvudet, hålla koll på avstånd och vägar, kunna göra krumelurer osv... så tyckte jag det kanske är ganska lika...

Självklart måste man vara insatt i det man gör och kunna rida bra...

Men att ta fram en superhäst och rida till framgång lär ju vara svårare än att köpa en färdig och få framgång med...?

Om man säger dessa hästar har gått mycket högre klasser i sitt hemland än vad man själv börjar tävla på när man får hem hästen...

Jag är av den synen att du kan aldrig köpa en "läromästare" för livet... Det kommer gå bra i början men efter längre tid kommer superhästen "sjunka till din nivå som ryttare"... (om du nu inte tar tag i det och ser till att du själv håller jämna steg med hästen, lektioner osv...)

Har sett detta själv...

Senast ändrad:

Om man är duktig ryttare och konsekvent och går in för vad man ska göra, köper den bästa islandshästen... Vinner jag då?

Ibland, även om du är medioker ryttare. Kanske inte VM, men medaljer på större nationella tävlingar och i vissa klasser även på SM. Det kräver en viss typ av VM-häst, en lättriden väluppfostrad utan nerverna utanpå. Lite grenberoende är det också. Gaedingakeppni är ännu "lättare" att köpa framgång i eftersom det är hästens talang mer än precis ridning som styr.

En förutsättning för att det ska hålla mer än ett par tävlingar brukar dock vara att förre ryttaren eller tränaren kommer med i köpet.

Jag tycker personligen att en del sådana här "materialvinster" genom tiderna (jo det finns många men jag tänker inte outa dem :D ) varit toppen för sporten. Det kommer in riktigt bra hästar som ingen vanlig dödlig skulle ha råd med annars, många av dem är avelshästar och det gör gott för svensk avel.

Även de svindyra valackerna är bra, för när de inte vinner längre kanske de säljs betydligt billigare till någon lycklig :idea:

Och eftersom islänningar tävlas enbart i gångarter och inte behöver hoppa hinder, hålla en hel bana i huvudet, hålla koll på avstånd och vägar, kunna göra krumelurer osv... så tyckte jag det kanske är ganska lika...
...

Hehe..

Det är betydligt lättare med krumelurer och avståndskontroll än att visa upp perfekta taktrena gångarter ;):cool:

/Tim - med ett förflutet som storhästryttare

Men har hästarna noll koll på vad dom ska göra på tävlingsplatsen? Nu pratar vi köpa en färdig häst som är tävlad på hög nivå redan...

Westernhästarna i reining vet precis vad som väntar dom... Bara man ger dom signal när det ska göras...

Dvs dom gör ett rent galoppombyte exakt där du ber dom om genom att du bara tittar åt dit du ska... Dom vet att när dom galopperar rakt fram så kommer det snart en stopp.. dom väntar på signal för när bara...

när du val har börjat spinna så spinner hästen varv efter varv utan att du behöver göra så mycket, tills du ber den att stanna...

Alltså dom kan de momenten som ingår i ett reiningmönster...

En bra riden och tävlad islandshäst vet väl att inne på banan då gäller det?

Och som jag skrev innan, nu pratar vi i början, jag är helt med på att är man inte tillräckligt duktig för hästen så kommer hästen sjunka till din nivå som ryttare...

Det här är inget påhopp mot islandstävlingar eller nåt alls. Bara ett annat tänk..

Jag tror att både westernridning och islandsridning är enklare än världscuphoppning och världscupdressyr. Det står jag fast vid. Kan ju även vara för att det inte är lika stort

Så VM för islandshästen är inte lika stort som världscupen i hoppning ?

Och nej, bara för att man kommer in på ovalbanan vet inte hästen exakt vad den ska göra.

Men tänk på, att islandshästen har 4-5 gångarter, som dessutom jätte lätt korsas ihop hit och dit, och att få dem rena, är j*vligt svårt om man inte kan. Vet man inte hur man ska göra, så gör man det inte. Det är inte lättare med en lite lurvig islandshäst än vad det är med en stor brun sak. Bara för en islandshäst som tävlat VM betyder inte det att dem har jätte lätt för att få väl separerade gångarter. Hmmm, din tanke är lite svår att förstå varför en högre tävlad islandshäst skulle vara lättare att rida än en högre tävla annan häst.

Bara för att tjata ut det lite till, kan jag tillägga att min häst har vädligt lätt separerade gångarter, tycker jag. Jag lät en rätt så rutinerad ryttare (inom hoppning) rida henne. Skritt, grisepass och galopp vad dem gångarterna hon fick, fick kanske tölt 2 - 3 steg. Jag fick testa att hoppa hennes häst, jag kom över. Men kan garantera att de inte var det ultimata som en hoppryttare eftersträva precis :p.

En bra riden och tävlad islandshäst vet väl att inne på banan då gäller det?

Ja. Men den vet också att du inte vågar korrigera den så domarna ser.

Och den vet inte exakt var gångartsbytena sker för programmen är olika.

Och framför allt har den ingen som helst anledning att i varje steg anstränga sig och dansa i korrekt takt och form om inte ryttaren övertalar och hjälper den.

Du kan snarare tänka dig ett dressyrprogram med 500 m passage där du måste rida och samla varje steg än att bara "åka" i färdiga växlar. Hästen behöver mycket hjälp från ryttaren för att göra rätt saker.

Så VM för islandshästen är inte lika stort som världscupen i hoppning ?
Nej, det är betydligt mindre.

Och nej, bara för att man kommer in på ovalbanan vet inte hästen exakt vad den ska göra.
Nej, men bara ryttaren har ett hum om vilken gångart som ska visas på respektive varv så är det bara att köra på. Ryttarens sits och inverkan är ovesäntlig huvudsaken hästen håller rätt gångart på rätt ställe. Formen är sista bedömningspunkt vilket också hjälper novisen på "superhästen"

Dressyr kräver inte bara rätt gångart på rätt plats utan det gäller att ryttaren rider hästen i rätt form och placerar hästens kropp exakt rätt i varje övning samt att ryttarens sits och inverkan bedöms.

Att träna en islandshäst för WM är dock en helt annan sak - det fixar inte vem som helst.

VM för hoppning och islandshäst är lika stort, dock har hoppning MYCKET fler åskådare, det går ju inte att förneka. För att komma upp dit krävs det lika mycket träning, efarenheter osv. Att hoppvärlden är större, och att de är många fler man måste slå och kvala hit och dit är sant, men däremot finns det ju också mycket fler tränare som inrikta sig på hoppning. Så det blir lika stort i slutet, om du förstår min synvinkel.

Att hästen har bra gångarter betyder inte det att man bara måste ha ett hum om hur man ska rida. För inte gör det hästen lättriden? Rider man den inte rätt så blir det tokigt, likadant inom andra ridgrenar.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror faktiskt knappast att en ryttare som bara har ett hum om vad som ska visas var och hur länge kan sätta sig på en "klar" häst och vinna VM.

Där tänker jag skilja mig från era åsikter.
Om man däremot VET hur man ska rida och faktiskt KAN rida, men inte har kunskapen/orken att plocka fram en VM häst själv, ja då förstår jag att man kan köpa sig den framgången. Men då pratar vi om en erfaren islandshästryttare med tävlingserfarenhet.

Om man däremot VET hur man ska rida och faktiskt KAN rida, men inte har kunskapen/orken att plocka fram en VM häst själv, ja då förstår jag att man kan köpa sig den framgången. Men då pratar vi om en erfaren islandshästryttare med tävlingserfarenhet.

:bow::bow:

Likadant inom alla grenar :)!

VM för hoppning och islandshäst är lika stort, dock har hoppning MYCKET fler åskådare, det går ju inte att förneka. .

Nu var det inte WM i hoppning utan Världscupen som nämndes vilket är bra mycket större än Islandshäst WM.

Men om vi ska ta WM i hoppning istället då.
På vilket sätt tycker du att det är lika stort?

- Antalet hästar
- Antalet deltagande nationer
- Prispengar
- Media Publicitet
- Sponsorer
- Publik
- Svårigheten att kvala

Jag skulle säga att att hoppningen leder på alla dessa punkter förutom möjligen antal startande.

Det är det jag trodde vi pratade om, se trådskaparens huvudinlägg?
Att man som novis kan köpa sig en kanonhäst och inte behöver vara ett proffs för att vinna titlar.

Jag anser det lika stort, men inte på antalet mängden, för där går de som sagt inte att jämnföra. Det är ju lika mycket angränsat, men inom området. Det är ju inte lättare för en islandshäst ryttare att kvala till VM än vad det är att kvala till hoppning i VM, om man räknar inom området. Det gör det för mig lika stort som ett mål, om man säger så. Hoppas du förstå min tankegång. *Trött och kan inte placera ord rätt*

Liknande trådar

Islandshäst Har tittat lite på islandshästar. Är väldigt sugen på en egen. 😍 Har tittat litegrann och konstaterat att dom är ganska dyra. Hur kommer...
Svar
9
· Visningar
4 839
Senast: Vallmo
·
Hästmänniskan Hejsan. Vill påbörja med att säga att jag vet att har man ambitioner inom hoppning/dressyr så är väl inte islandshästen den första rasen...
Svar
12
· Visningar
2 239
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som har hästerfarenhet av både islandshästar och storhästar sen fyra år tillbaka. Jag har flera gånger...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 007
Senast: ameo
·
Islandshäst Jag går i hästköpartankar och har kollat runt på en del hästar. Problemet är att jag egentligen inte vet vad jag vill ha för typ av...
2
Svar
38
· Visningar
6 781
Senast: BMW530D
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?