Köpa shettis med patellaupphakning

F

FridaFreja

Hur hade ni gjort i min sits?

Jag letar efter en äldre shettis till min son på 4 år som han ska
få sköta och lära sig rida på. Jag kommer även att köra hästen.

Jag har hittat ett par olika alternativ, den ena som låter som en
bra ponny för oss är en valack på 12 år med (Enl ägaren) "lätt patellaupphakning" på ena bakbenet.
Tror ni att det kommer bli ett problem för oss?
Eller tror ni att den kan fungera som barnponny trots detta?

Har nyligen mejlat och frågat hur ofta det förekommer.

Min tanke är att om den har klarat sig bra med detta i 12 år
så borde det inte bli något problem i framtiden heller. Eller är
det så att det kommer bli värre med åren?

Tacksam för att höra hur ni tänker :)

Sv: Köpa shettis med patellaupphakning

Står hästen uppstallad eller på lösdrift? Har ni "normal" uppstallning eller lösdrift? Hästar med patellaupphakning mår bäst av att gå ute så mycket som möjligt, helst dygnet runt för att det inte ska bli värre. Har själv inga erfarenheter av det men jag kan bara anta att ju äldre hästen blir desto stelare blir den och såldes borde också patellan bli värre? Det senaste är ren spekulation från min sida, men jag tror att det helt beror på hur mkt hästen får vara ute och röra på sig.

personligen har jag svårt för handel av missbildade/skadade/besvärade djur..

tycker man gör de en tjänst att avliva.. jag skulle inte vilja ha någon patellahäst till mig själv och inte heller mina framtida ungar i den ringa åldern.. en spark är aldrig trevlig..

har du möjligheten att stå över, gör det.

Beror väl lite på vad ägaren menar att lätt patellaupphakning innebär, det är ju subjektivt. Mitt russ hade patellaupphakning när han var yngre, som var mycket lätt. Märktes i stort sett inte förutom när han stått inne till exempel över natten. Märktes bara lite vid körning, men aldrig några riktiga låsningar så att säga(förutom när han hade stått inne länge, då släppade han det bakbenet några steg innan det släppte). Nu när han är 11 år år det helt borta.
Det är som sagt bra med rörelse för hästar med det problemet. Dessutom ska träning/regelbunden motion(muskeluppbyggnad) underlätta/få bort problemet, som jag förstått det, beroende på hur mycket trassel det är. Sedan har jag även förstått det som att det kan växa bort, men det är knappast aktuellt i det här fallet. Däremot har jag ingen erfarenhet av hur det fungerar med äldre häst, om de riskerar att få mer problem med åldern.
Så jag tycker att det beror på hur mycket problem hästen i fråga har i vardagen, alltså hur mycket det märks.

Jag köpte 1988 ett halvblodsto med kraftig patella och hon var 6 år. Hade en bra vet i stallet som gav henne b vitaminspruta och skulle kapa senan om hon inte blev bra (vanligt på travare).Om inte jag haft den vet skulle jag åkt till klinik för att kapa senan som är ett lätt ingrepp Fick sätta igång och rida in henne och klättra och stärka bakbenen. Patellan försvann helt och hade hästen i 20 år.
Jag skulle köpa ponnyn om det var till mitt barn om det var en individ jag gillar.

Jag tänker så här. Det finns jättemånga shettisar (olika A-ponnisar) till salu, som lånas ut. Och då borde man kunna köpa en "frisk" ponny. Men låna den nån månad och se hur pass den påverkas!

Jag tror att det finns ganska mycket shettisar på marknaden som kan passa det du vill ha den till.

Man behöver inte köpa på sig problem, de kommer ändå har jag läst/hört många gånger och det tänker jag ofta på när jag läser annonser och liknande.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 603
Senast: Ceta
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 273
Senast: lizzie
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 056
Senast: Farao
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur