Sv: Köpa schäfer?
Jag tycker att schäfern är en av de svåraste raserna man kan välja om man inte riktigt vet vad man letar efter. Det är en så stor ras att jag skulle vilja säga att det finns många varianter inom den. Jag brukar säga till folk som frågar.."vill du ha en schäfer, eller en schäfer eller en schäfer?".
Jag tror absolut att det finns individer som skulle vara helnöjda med ett liv på gården och en långpromenad om dagen, särskilt om man tittar åt exteriörhållet på någon av varianterna där, åtminstone de jag har träffat har haft väldigt liten arbetslust. Ungefär som att de tycker att det är kul om det erbjuds men det kan kvitta ungefär.
Sedan finns det "sportschäfer" och även där tycker jag att det är enorma skillnader i linjer. De flesta svenska kennlar föder väl ändå upp ganska lika typer av hundar (på brukssidan). De är krävande och driftiga och måste få jobba, upplever dock sällan att man träffar på någon hund som är extrem.
Sedan finns det sportschäfer som är som mallar i princip (fast med bättre nerver, haha skoja
) . Det är "mycket av allt".
Har själv en av varje sportvariant och anser inte att någon av dem hör hemma på en gård, de hade bra hittat på en massa dumheter om de inte fick stimulans
..så frågan är vart du ska vända dig. Omplacering kan nog vara det bästa alternativet för att vara på den säkra sidan både för hundens skull men även för dig själv.