Köpa schäfer?

labb

Trådstartare
Jag funderar på att köpa en schäfer men är det möjligt utan kontakter eller kunskap om vilka linjer eller kennlar som har friska och sunda individer? Hur går man tillväga för att hitta dessa?

Det jag är ute efter är en allround brukshund, inte för tävling utan enbart som gårds/vakthund och familjehund.

Sv: Köpa schäfer?

En modern sportschäfer är ganska aktiv och nöjer sig troligtvis inte med att bara strosa runt på gården. De har också en rejäl portion jaktlust och det är inte säkert att de är så lätta att ha lösa. Varför inte kika på raser som är framtagna för att vakta gården istället? Som Leonberger, Landseer eller någon av Sennenhundarna?

Grannens schäfer är gårds- och familjehund, väldigt trevlig, okomplicerad och fin hund. Jag hittade henne åt dem som omplacerad fyraåring efter att deras förra dött vid 9 års ålder pga juvertumörer. Jag kollade annonser och allt jag kunde hitta om veterinär data på linjerna och då hon omplacerades av uppfödaren så hon var lätt att följa bakåt och även se uppfödarens övriga hundars framgångar.

Ägarna är ca 60 och +80, hunden är nu 6,5 år och hon anpassade sig fint vid omplaceringen. Omplacerades pga skilsmässa, kom från en barnfamilj och var av brukslinjer men aldrig gått bruks själv. Hon har ett aktivt liv men har tyvärr fått en tumör som inte går att operera. :(

Jag har haft en schäfer, den mest okomplicerade individ jag träffat på. Hon var bara en sällskapshund. Funkade hur bra som helst. Dock älskade hon att följa med ut till hästarna, strosa lite i skogen också sådant, men krävande kan jag inte påstå att hon var.

Fast då kan man ju också säga att din hund inte var rastypisk. Visst finns det lata schäfrar, men då får man ju leta bland omplaceringar. Man kan inte basera sitt rasval på icke rastypiska hundar.

Det var en fd polis som födde upp dom och brukade dom mycket som det...så till viss del måste dom väl ändå varit sk rastypiska. Iof en energisk hund, absolut inte lat! men inte krävande att hon behövde massor av motion varje dag. Nu menar jag såklart inte att alla är så...bara det att våran var väldigt okomplicerad på den fronten.

Saknar den hunden jättemycket.

Alla individer i en välavlad kull behöver inte bli rastypiska. Det betyder inte att det är OK att att rekommendera en ras till någon som söker en specifik hund.
Skulle du tycka att det var OK att rekommendera någon att skaffa sig en BC för att jag haft en som var en soffpotatis?

Fast jag skrev ju inte att alla var som min...om du läser igen så ser du att jag skriver att min var så. Man har ju all rätt att dela med sig av en erfarenhet iallafall. Våran andra hund blandras schäfer och collie var mycket mer krävande. Den hunden behövde gå flera mil om dagen i ett aktivt hem.

Jag har haft 4 schäfrar men bytte ras. Det är inte den ras som det var. Antingen avlas det på krävande bruksdjur - helt ok för den som vill ha det. Eller så är det vingliga räkor som man blir ledsen av att se.

Välj en annan ras om du vill ha en aktiv gårdshund - finns flera lämpliga.

Är nu inne på min sjätte schäfer. Jag har både tävlat i bruks/lydnad, tagit fram flygvapenhundar och varit hundförare i Hemvärnet.
Schäfern är en underbar hundras!! Väldigt lätt att träna och jobba med. Många schäfrar kan säkert anpassa sig till ett liv på gård MEN jag tror inte den är nöjd och harmonisk. Schäfern är framavlad till att tycka om att jobba. Den behöver få använda sina sinnen.
Nu pratar jag om schäfern som ras, det finns säkert individer som är helt nöjda med livet som sällskapshund...
Mina senaste schäfrar har gått som gårdshundar MEN jag har också tränat dem i bruks och lydnad. Jag säger INTE att man ska ut och motionera i långa promenader eller stå och kasta pinne/boll i en halvtimme för att trötta ut den. De behöver få använda sin hjärna och sinnen!!
Är man intresserad av att träna bruks så är schäfern en jättebra hund annars så ska man nog fundera på en annan ras...
Lycka till med ditt hundköp

Jag tycker att schäfern är en av de svåraste raserna man kan välja om man inte riktigt vet vad man letar efter. Det är en så stor ras att jag skulle vilja säga att det finns många varianter inom den. Jag brukar säga till folk som frågar.."vill du ha en schäfer, eller en schäfer eller en schäfer?".

Jag tror absolut att det finns individer som skulle vara helnöjda med ett liv på gården och en långpromenad om dagen, särskilt om man tittar åt exteriörhållet på någon av varianterna där, åtminstone de jag har träffat har haft väldigt liten arbetslust. Ungefär som att de tycker att det är kul om det erbjuds men det kan kvitta ungefär.

Sedan finns det "sportschäfer" och även där tycker jag att det är enorma skillnader i linjer. De flesta svenska kennlar föder väl ändå upp ganska lika typer av hundar (på brukssidan). De är krävande och driftiga och måste få jobba, upplever dock sällan att man träffar på någon hund som är extrem.

Sedan finns det sportschäfer som är som mallar i princip (fast med bättre nerver, haha skoja ;) ) . Det är "mycket av allt".

Har själv en av varje sportvariant och anser inte att någon av dem hör hemma på en gård, de hade bra hittat på en massa dumheter om de inte fick stimulans :)..så frågan är vart du ska vända dig. Omplacering kan nog vara det bästa alternativet för att vara på den säkra sidan både för hundens skull men även för dig själv.

Fast jag skrev ju inte att alla var som min...om du läser igen så ser du att jag skriver att min var så. Man har ju all rätt att dela med sig av en erfarenhet iallafall. Våran andra hund blandras schäfer och collie var mycket mer krävande. Den hunden behövde gå flera mil om dagen i ett aktivt hem.

Självklart har du rätt att dela med sig av sin egen erfarenhet men det är inte i alla fall som det är lämpligt.

Exempelvis
Fråga:
Jag vill ha en BC som soffpotatis/sällskapshund, var hittar jag en bra kennel?
Svar:
Jag har haft en BC som soffpotatis, fungerar utmärkt för mig.

Självklart har du rätt att dela med sig av sin egen erfarenhet men det är inte i alla fall som det är lämpligt.

Exempelvis
Fråga:
Jag vill ha en BC som soffpotatis/sällskapshund, var hittar jag en bra kennel?
Svar:
Jag har haft en BC som soffpotatis, fungerar utmärkt för mig.

Nämen det resonemanget har jag aaaaaldrig hört:D

Just därför nämnde jag även att jag inte utgår från att alla är som min ;) men att dom också finns såklart. Vore synd om man verkligen vill ha en viss ras och så får man uppfattningen om att alla ska vara krävande också.

Jag har inte stor hund själv längre, jag har nu chihuahua. Det var en viss omställning att gå från dom stora till en liten. Många sa att en chihuahua orkar ju inte gå ngnstans men här snackar vi en hund med energi :D den lille godingen kan knalla hur långt som helst. :)

En modern sportschäfer är ganska aktiv och nöjer sig troligtvis inte med att bara strosa runt på gården. De har också en rejäl portion jaktlust och det är inte säkert att de är så lätta att ha lösa. Varför inte kika på raser som är framtagna för att vakta gården istället? Som Leonberger, Landseer eller någon av Sennenhundarna?

Min beskrivningen som gårds/vakthund är nog lite missvisande, det kommer främst bli min hund och anledningen till att jag tittat på schäfer är att jag vill ha en hund med allround bruksegenskaper utan att vara alltför extrem, och som inte har alltför mycket jakt i sig. Leonberger och Landseer är väl åt Sankt Bernhardshunds hållet och det är inte den typ av hund jag ev. söker. Några av Sennenhundarna verkar dock trevliga vad jag kan läsa mig till: en pigg, intelligent, ganska arbetsvillig allroundhund med vaktegenskaper av medelstorlek eller något större.

Förslag på hundras är såklart välkomna också, men det jag främst vill veta är hur man hittar vilka linjer och kennlar som producerar friska schäfrar. Eller om det är ett alltför stort vågspel utan en gedigen kunskap själv om rasen? En frisk hund är prio ett och schäfern som ras dras med en del besvärliga ärftliga sjukdomar vad jag förstår; led och ryggproblem och inte minst immunologiska sjukdomar.

Grannens schäfer är gårds- och familjehund, väldigt trevlig, okomplicerad och fin hund. Jag hittade henne åt dem som omplacerad fyraåring efter att deras förra dött vid 9 års ålder pga juvertumörer. Jag kollade annonser och allt jag kunde hitta om veterinär data på linjerna och då hon omplacerades av uppfödaren så hon var lätt att följa bakåt och även se uppfödarens övriga hundars framgångar.

En omplacering tror jag är ett bra råd, jag har också funderat på det. Speciellt när det gäller en ras som schäfer.

Ja, det gör den.

Det är svårt att säga vilka linjer som är friska rent generellt då allt beror på hur kombinationen ser ut också. Det du kan göra är att efterforska lite själv, mina kriterier är att båda föräldradjuren ska ha bra höftleds och armbågsstatus i minst 3 generationer bakåt. Då menar jag att de ska komma från så gott som fria kullar och där mor och farföräldrar samt mor/farföräldrar till dessa också även ska komma från fria syskongrupper. Kolla även vad föräldrarna har lämnat om de haft valpar tidigare. Vissa hundar är "ledförbättrare" och lämnar ofta bra på leder i första generationen även om den som den paras med inte alltid kommer från en felfri kull.

Vad gäller immunsjukdomar är det jättesvårt då den informationen inte är synlig och uppfödare inte gärna pratar om eventuella klådproblem (eller liknande). Nu kanske jag får smäll på fingrarna av vissa men personligen hade jag passat mig för stamtavlor med "svenskstam" i sig. Tycker att man ofta hör om immunproblem hos de individerna och jag hör sällan om det bland hundar som har rena kontinentala linjer.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 553
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 432
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 021
Senast: Sasse
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar