köpa rottweiler, tips

anna_anna

Trådstartare
Idag ska jag åka och titta på en rottweiler tik på 3 1/2 år.

Någon som har tips på vad jag kan fråga?:laugh:

Har redan ställt massor av frågor över telefon men det finns säkert en hel del som jag inte frågat om.

Hunden finns på ett hundstall då förra ägarna skaffade barn och flyttade till en liten lägenhet. Hon är reggad i skk, hd och ad fri. Mh testad.
Ska fungera bra med andra hundar hon är inte allergisk mot något. Har gått olika kurser, glad och trevlig tik.

Så vad ställer ni för frågor om ni är intresserad av en hund?:)

Sv: köpa rottweiler, tips

Varför skall hon omplaceras o hur ser MHt ut?
Sorry, missade att du skrev orsaken.
MH är en beskrivning, inte ett test, är tiken korad, hur ser korningen isf ut?

Här kan du se rasmedelvärdet, MH stjärnan för Rottisar så du kan jämföra tikens resultat, önskvärda resultat ser du genom den röda profilen.

Vad skall du ha hunden till, är den bruks eller utställningsavlad?
Finns inte så många bruksavlade Rottisar tyvärr, bruksavlade är oftast mindre o mer atletiska än de som ofta benämns som fläskweiler.

Hoppas du blev klokare!

Se till att ha en färsk veternärbesiktning så att det inte blir problem med försäkringen. Sen skulle jag själv vilja SE hur hunden går ihop med andra hundar och barn, helst även andra djur. HUR ser MHt ut? Känd mental status kan lika gärna betyda att hunden inte är riktigt klok.

Dessutom varför omplacerades hunden? Jag skulle inte riktigt nöja med "skaffat barn och bor i lägenhet"

Fungerar hunden bra är det sällan man omplacerar bara för att man skaffat barn och flyttat till liten lägenhet. Jag har flera gånger sprungit och letat efter min rottishane - och jag bor på 25kvm... Inne så sover de ju för det mesta.

Jag är rätt misstänksam mot enkla förklaringar när det gäller omplaceringshundar, speciellt när man valt att lämna in hunden på ett hundstall istället för att leta reda på ett bra hem på egen hand.

Håller med.

Blev min länk till genetica.se borttagen eller glömde jag posta den?

Det blev ingen hund. Hon var inte mh testad som dom hade sagt. Åldern stämde inte heller. Känns tråkigt att man inte kan lita på vad folk säger utan att man ska behöva titta upp det själv. Hon fungerade inte bra med andra hundar, morrade när dom kom nära och drog iväg i kopplet när hon såg något.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har börjat fundera på om det är bra läge att skaffa hund nummer två nu till hösten, då jag har en termin kvar på min utbildning och...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 944
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 299
Senast: lizzie
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 573
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Planerar att köpa ett till hund förmodligen till nästa år, under vår/sommaren(mest för att slippa rumsrenhets träningen under...
Svar
8
· Visningar
1 560

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka