Köpa quarter?

Sv: Köpa quarter?

Fast hästen jag ev. ska köpa är ju bara en bäbis än så länge, så det kommer ju ta ett tag till innan dess :D

Ok, det var ju inte så farligt. Men det måste ju kosta en massa extra i och med att det skickas till USA?
Och hur är det med hästpasset? Kommer det från AQHA också? Det brukar ju kosta en del att ändra ägare i passet också, men gör man det samtidigt som ägarskiftet?

AQHA har inga pass. Det är EU's påfund. AQHA bryr sig inte om ifall hästen har pass eller ej.

Köper du en häst i Sverige har den svenskt pass, och då skickar man in ägarbyteslappen till SH precis som på vilken häst som helst.

Om hästen kommer från ett annat EU land behöver du inte byta pass.

Om hästen kommer från annat land, tex USA, måste du först skicka in registreringsbeviset till SQHA föra tt få ett svenskt registreringsnummer, sedan göra hela passansökan hos SH med ID koll osv.

Först och främst ska du skicka Transfern och Reg beviset till AQHA, för att göra ägarbytet där. Det är det viktigaste!

När du sedan får tillbaka registreringsbeviset där du står som ägare skickar du in ägarbyteslappen i passet som är påskrivet av säljaren. Du ska inte skicka in hela passet och inte registreringsbeviset. Regbeviset är den viktigaste handling du har!
(Om du köper en svensk häst)

Passet är inte heller giltigt utan reg beviset.

När du sedan tävlar (du kasnke vill visa din häst i halter tx) så är det enda som beyder något att du har registreringsbeviset från AQHA, samt är medlem där.

Passet eller inte ens vacc intyg är något som du behöver för att tävla AQHA show.

Jaha, då förstår jag. Vilket förbund är det som utfärdar passen för quarterhästar då? Hästen har ju redan pass, så det är inget jag behöver bekymra mig om, men är nyfiken bara...
Jag har bara haft en travare och en shettis förut, och de får ju sina pass genom respektive rasförbund.

Det borde det ju rimligtvis vara, men jag har ingen aning... :D

Det är Svenska Hästavelsförbundet som har hand om utfärdandet av Quartrarnas pass. Av SQHA får man endast en stämpel på reg beviset med ett svenskt reg nr.

Om du läser vad jag skrev.... ;)

Först skickar du registreringsbeviset till SQHA för att få ett svenskt reg nummer på det.

Sedan gör du en vanlig passansökan till SH, dvs skickar in en kopia på reg beviset + ID kollen till SH (Svenska Hästavelsförbundet)

jag tolkade det som att TS skulle köpa en svenskfödd quarter utan pass..

att avliva behöver man ju inget pass för.. (iaf inte där jag bor) varför man inte slaktar okänd häst förstår jag.
men en sak som jaginte förstår... min häst har behandlats med ditten och datten som ska ha förts in i passet, MEN ingen har någonsin frågat på klinik o dyl. så rent teoretiskt skulle jag kunna slakta dem (fastän de är otjänliga).

jag trodde att hästpass bara fanns innom EU :confused:

Nej, hästen som jag ska köpa är visserligen svenskfödd men kommer att ha pass (hennes reg.papper har inte kommit hem från AQHA än). Men jag var bara nyfiken på hur det går till.

För att sammanfatta alla kloka svar:
- skriv avtal med säljaren, - betala hästen
- posta ägarbeviset från hästpasset, (påskrivet av säljaren på baksidan), till SH. Du får tillbaka ett nytt ägarbevis, som du stoppar in i passet.
- få med ORIGINAL Certificate of Registration- se till att säljaren skriver under på baksidan: Transfer of Ownership
- notera på blanketten hur du vill betala, enklast med VISA
- skicka in detta original till AQHA (adress på framsidan av cert.)
- du får tillbaka ett nytt cert, med dig som ägare.

kostnad hos SH: 0 kronor
kostnad hos AQHA: 15 dollar för medlem, 50 dollar om du vill bli medlem också. Då får du också quarter-häst tidningen, och många andra medlemsförmåner.

Tips: Se alltid till att få med cert of registration, detta är det officiella ägarbeviset. Det är inte säljaren som ska posta detta...

lite OT men är ngn med i "horse back riding program"?

och vad händer om man som ägare intr blir medlem i aqha?

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 822
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 642
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Hemmet Ska göra årets tråkigaste inköp, en ny toalett! Men jag blev osäker på om man får med allt man behöver när man köper toalett eller ska...
2
Svar
30
· Visningar
2 176
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London