Köpa quarter?

T

Thornbird

Hur gör man då egentligen om man köper en quarter och ska registreras som ny ägare?
Blir man medlem i AQHA/SQHA då? Eller hur blir man det?
Och är det dyrt?

Upplys en okunnig :D

Sv: Köpa quarter?

från www.sqha.com

Enklaste sättet satt bli medlem i SQHA, Svenska Quarterhästföreningen är genom att betala in 300 kronor på postgiro 88 02 96 - 9, 350 kronor om du bor utanför Sverige. Skriv ditt namn, adress och telefon på inbetalningstalongen. För junior (tom 18 år) är det 150 kronor resp 200 kronor som gäller. Som medlem så erhåller man tidningen Stallmagsinet.
Man har rösträtt på årsmötet. Man kan även köpa olika quarterhästartiklar som jackor, kepsar, dekaler mm. Vem som helst kan bli medlem i SQHA. Man behöver inte vara medlem i SQHA för att visa eller rida en quarterhäst på en AQHA show. Det är förstås trevligt om man är medlem och stödjer SQHA.

har du hittat nån? ;):bump:

Jag vet att det har något med transfer att göra, det är nog själva ägarbytet. Det gör man hos AQHA om inte jag har helt fel.
Den förra ägaren ska nog skicka det till USA eller om det är den nya...

Hahaha..jag är kanske inte rätt person att svara men nåt liknande är det i alla fall.
Du får nog bättre svar av någon som har qh och som gjort det;)

Du behöver inte bli medlem i SQHA, men i AQHA.

Det blir du automatiskt om du inte är det innan iom att du skickar in en sk. Transfer Report vilken ska skrivas på av köpare och säljare och skickas tillsammans med registreringsbeviset i original till AQHA vid köpet.

Det blir du automatiskt om du inte är det innan iom att du skickar in en sk. Transfer Report vilken ska skrivas på av köpare och säljare och skickas tillsammans med registreringsbeviset i original till AQHA vid köpet.

Japp alldeles riktigt de står vad de kostar på papret. Kommer inte ihåg justnu. Men har även hört att om hästen INTE är reg där så är de dyrt att göra detta.Stämmer de Wrangler?

Om hästen inte är reggad i AQHA menar du? Ja det kostar ganska mycket att regga den om den inte är föl, och man måste ha papper på betäckningen osv då, men varför köpa en Quarter som inte är registrerad?

Går den inte att regga i AQHA är det tekniskt sett heller ingen Quarter hur renrasig den än må vara.....

Om hästen inte är reggad i AQHA menar du? Ja det kostar ganska mycket att regga den om den inte är föl, och man måste ha papper på betäckningen osv då, men varför köpa en Quarter som inte är registrerad?

Går den inte att regga i AQHA är det tekniskt sett heller ingen Quarter hur renrasig den än må vara.....

Nej Jag ska inte köpa en sån men jag har stött på 2 st. Och jag hörde de skulle kosta runt tio lax?:eek:
Kan de stämma?
Tack Wrangler:bow:

har du hittat nån? ;):bump:

Jag vågar ju inte ropa hej innan jag har kommit över ån (eller hur man nu brukar säga), så jag ligger lite lågt tills det är klart... :angel:
Kanske för att inte bli alltför besviken om det inte skulle gå, men det skulle väl vara om ägaren sålde henne till någon annan fast vi i princip har gjort upp om köp redan... Men förhoppningsvis så :banana:

Man måste inte bli medlem i AQHA om man köper en Quarter, däremot är det att rekommendera i annat fall blir transfer kostnaden mycket högre...medlemmar får ju alla "kostnader" billigare än icke medlemmar...om man tex reggar föl eller avlar på sitt sto....:p

Hästen i fråga kommer ju vara registrerad, det är väl bara jag som ska registreras som ny ägare då. Någon som vet vad det kostar?
Så man blir automatiskt medlem i AQHA om man köper en häst som är reggad i samband med att man skickar in ett sådant papper?

Wild Rein har rätt, man får kryssa i om man vill betala som medlem eller icke medlem, men det finns liksom inte någon anledning att inte bli medlem samtidigt eftersom som WR sa, det blir mkt dyrare.

Ok, så det blir alltså billigare om jag väljer att bli medlem? Man måste inte vara medlem innan för att det ska bli billigare?
Jag får väl prata med hästens ägare, hon vet säkert mer än vad jag gör :)
Men tack för era svar, nu har jag blivit lite klokare i alla fall! ;)

Nej du kan välja att bli medlem på Transfern och få den billigare avgiften :)

Säljaren hjälper dig säkert med allt!

Jag tror att det är samma kostnad att betala registreringsavgiften för en icke medlem, som det är för någon att betala både reg. och medlemsavgift.

t.ex. om registreringsavgiften för medlem är $15 så kostar medlemsskap för ett år $35 alltså totalt $50 lika mycket som det kostar för en ickemedlem att enbart registrera sin häst. Så kostnaden är den samma (mina siffror stämmer nog inte, bara ett ex.) fast det är ju lika bra att bli medlem, man har ju inget att förlora liksom:).
Man tjänar ju på att bli medlem om man ska registrera mer än en häst under samma år.

Själv valde jag att betala medlemsavgiften för tre år samtidigt som jag registrerade min första häst. Det blev ju lite dyrare, men det är någon slags rabatt om man betalar för fler år.

Ok. Men varför ska man bli medlem i AQHA då? Alltså, vad är fördelarna med det? Vad får man ut av det? :)

Du får ju bl a tillgång till medlemssidorna på AQHA's sida, där kan man kolla t ex om hästen har fått några poäng, vilka som ägt den osv.
Sen så får man ju starta i AQHA-klasserna också....

Finns väl egentligen ingen anledning att inte vara med i AQHA om man har en quarter?

Nä, det gör det väl inte :D Men jag ville bara veta ändå liksom.
Det kan ju vara kul att starta i AQHA-klasser, om jag någonsin kommer så långt :o
Fast det blir kanske lättare med en quarter än en travare :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 822
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 642
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Hemmet Ska göra årets tråkigaste inköp, en ny toalett! Men jag blev osäker på om man får med allt man behöver när man köper toalett eller ska...
2
Svar
30
· Visningar
2 176
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London