köpa quarter

S

sysh

Går och tänker på att köpa en 1-årig quarter. Har ni några tips? vad ska man tänka på ??

Har tiitat på en och jag kan få köpa den som ettåring nu, eller vänta och köpa den som 1-2 år då som två eller tre åring. Vad är bäst ekonomiskt, ? om man bortser från fördelarna att få ha den från början men man kan också se det som mest jobb.

Åsikter och tips, tages tacksamt emot!

Sv: köpa quarter

Att köpa en unghäst är alltid ett ställningstagande, jag tycker att du skall tänka på att om du köper en ettåring så kan du inte börja med inridningen fören den är 3-4 år, du kan naturligtvis hantera den och nh-träna mycket men man måste då ha tålamodet. det blir dyrt att bara ha en häst installad som man inte kan rida med.
jag har märkt en sak, unghästar har en förmåga att skada sig på allt,:( var noga med hagar om se hur de andra hästarna i hagarna är i tempramentet och var beredd med salvor och lindor för det är inte ovanligt att det har hänt något i hagen på dagen...:crazy:

En stor fördel med en ettåring är att du får utbilda den från grunden själv, du kommer att lära känna hästens signaler och lära dig tolka dem utan att någon annan har haft något större inflytande på hästen. det är också lättare att etablera ledarskapet för en ettåring än för en två-treåring som har börjat få egna idéer. (självklart är detta individuellt för olika hästar men generellt är det så).

Hoppas att du kan bestämma dig om du skall köpa hästen, en sak som du borde få göra är att provrida mamman och papapn ( om möjligt) för att få en idée om hur din häst KANSKE kan bli.
lycka till:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 761
Senast: morgaine
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
816
Senast: Freazer
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
411
Senast: Unafraid
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar