Köpa obesiktad unghäst

Tillis

Trådstartare
Överskriften säger nog allt - vågar man köpa en obesiktad unghäst?
Hästen i fråga är 4 år, och jag får den billigt.
Rena ben och rör sig helt utan rörelsestörningar.
Däremot är jag ju livrädd att den inte ska gå att försäkra sedan - jag vill ha den fullförsäkrad, nu är den endast "A2".

Hela grejen är att jag vill ge hästen en chans - den är inte vacker i nuläget (mager och omusklad), men kan säkerligen bli riktigt fin.
Jag har dock ingen lust att bekosta försäkringen om hästen sedan inte går igenom. Säljaren vill inte bekosta den alls då hon själv köpt hästen obesiktad.

Vad brukar en gårdsbesiktning ligga på i pris - ungefär??

Sv: Köpa obesiktad unghäst

Herregud det är klart du inte ska låta bli att besikta hästen.
den lilla kostnad du försöker spara på att inte besikta, lär vara snabbt uppäten den dagen du upptäcker ett fel på hästen som hade hittats vid besiktning, och ska börja till att utreda och behandla. Och nej, du kan inte försäkra hästen utan veterinärintyg. så utan försäkring enligt samma scenario kan vi verkligen börja prata kostnader.

Jag köper hellre utan besiktning än med gårdsbesiktning. Hos oss går gårdsbesiktningen på strax över 2500-3500 kr, en klinikbesiktning kostar ungefär 1400 kr.

Oavsett försäkring eller ej vill du väl veta att hästen är värd att lägga pengar och tid på? Även om jag köper obesiktigat gör vi ALLTID en hälsokontroll innan vi gör annat med hästen. För att veta om något behöver åtgärdas. Det är ju väldigt onödigt att rida upp problem i munnen för att tänderna behöver gås igenom t ex.

Vill du chansa och har råd att kasta pengarna i sjön, köp hästen och hälsokontrollera den i efterhand. Nu verkar det som du inte vill förlora ens besiktningspengarna, och då verkar det ju rent ut sagt dumsnålt att kasta hela köpesumman i sjön, tillsammans med ev. avlivningskostnad om hästen skulle visa sig obotligt sjuk.

Besiktiga hästen är ju en liten summa i sammanhanget. Jag hade absolut gjort det!

Nä, det är väl så jag också resonerar egentligen...
Att inte vilja "förlora" besiktningspengarna är kanske snålt, men vem vill kasta tusenlappar i sjön (om den ej går igenom)?
Samtidigt är det ju helt sant att det kan bli mååånga mer tusenlappar på vet.kostnader om hästen visar sig ha några problem.
Var många år sedan jag köpte häst nu, men varje gång har säljaren stått för besiktningen - helt eller delvis.
Men jag vet att det är köparens undersökningsplikt som gäller... Får ta mig en funderare helt enkelt. Det är inte min "drömhäst" utan en häst jag vill hjälpa från sin nuvarande situation kan man säga. Men som sagt, det kan ju visa sig bli kostsamt.:crazy:

Om du inte känner att det är en speciell häst, utan bara ett ömmande fall - avstå om du inte rullar dig i pengar.

Var många år sedan jag köpte häst nu, men varje gång har säljaren stått för besiktningen - helt eller delvis.

Då jag har köpt häst har jag betalat besiktningen då hästen har gått igenom och jag har köpt den. Går hästen inte igenom betalar säljaren.

Om jag skulle betala för en besiktning oavsett om hästen gick igenom eller inte, så fick det lov att vara en häst jag verkligen, verkligen, verkligen ville ha och trodde mycket på. Gällde det "en häst i mängden" skulle jag se mig om efter en annan istället. Då det här inte är din drömhäst, skulle jag ha släppt hela saken i dina kläder.

Klart du ska besiktiga hästen. Jag gjorde en gårdsbesiktning för 2 v sen och det kostade ca 1600kr.
Lycka till med din ev nya häst:laugh:

Gällde det "en häst i mängden" skulle jag se mig om efter en annan istället. Då det här inte är din drömhäst, skulle jag ha släppt hela saken i dina kläder.

Det är just det där med drömhäst... Min riktiga typ av drömhäst har jag inte råd med. Den här ser jag ändå en potential i - den är ju bara 4. Hade den varit i fint skick redan nu hade jag nog köpt den utan några större tveksamheter. Nu har den fallit ur kraftigt, är helt omusklad men har precis "rätt huvud".
Ska ta diskussionen med säljaren om hon tar kostnaden för besiktning om hästen ej går igenom. Det ligger ju i hennes intresse också, att få hästen frisk om den är ofräsch på ngt sätt. Annars blir det ju svårsålt hur eller hur.

En omusklad unghäst är alltid en varningssignal. Antingen är den inte skött ordentligt, vilket kan ha gett sina spår. Eller så är den faktiskt inte OK, vilket ger samma signaler.

Efter att ha köpt på mig just detta misstaget (som jag fick betala dyrt för i många, många år efter) så är jag nu mycket försiktig med hästar som inte är musklade och i hull. Även om det beror på dålig skötsel kan det ha satt sådana spår att det inte går att reparera ens med mycket pengar och tid.

Kan bara tala av egen erfarenhet;
Köpte fin, välmusklad 3-årshingst i våras, gårdsbesiktigades u.a. Av föregående ägare hade han A1 veterinärvård, jag la till A1 liv/användbarhet för min enorma inköpssumma 40 000. Några månader senare ser vi tecken på shivering och sen blev han väldigt stökig vid inridning, något som inte alls överensstämde med hans personlighet, så vi kollade upp honom, summan av kardemumman, hästen hade förträngningar och artroser på halskotpelaren och skall nu avlivas. Trist, och inte en krona får jag ut på försäkringen:mad:, då skadan, även om den inte syntes, hade funnits innan jag tecknade försäkringen.

Du måste ha en besiktning för att få försäkra, beroende på belopp du tänkte försäkra för finns det olika krav. Men räkna med att förs.bolaget kommer hävda att det fanns innan tecknande om du någon gång behöver utnyttja A1an... Enda du kan gå säker är om du röntgar och ultraljudar hela hästen innan du tecknar, då kan de inte hävda att det fanns innan... annars får du vänta många år innan du behöver utnyttja den (vilket jag hoppas att du slipper, det är ju lite vitsen med att köpa oriden unghäst...)

Behöver väl inte säga att jag är lite bitter på försäkringsbolag just nu...

Men ärligt talat kan inte försäkringsbolagets regler vara helt okända? Att de inte tar något som fanns innan försäkringen tecknades? Det är jag jätteglad för, som medförsäkringstagare. Det hade ju varit superlätt att spara pengar på oförsäkrad häst, när den blir sjuk sälja den till kompisen som försäkrar in den i 50 000 kr liv och 100 000 kr vetrinär och sedan bara pumpar ut pengarna.

Men det låter ju helt absurt !

Hur kan man skydda sig från detta ? Skall hästen varit försäkrad från dag 1 ?

Ja, det måste bli erkänd försäljningsfördel med obruten försäkring. Det är vad som krävs för att täcka medfödda fel.

Du verkar ju ha stenkoll på försäkringar så hoppas det är okej för TS att jag lånar tråden lite.

Har kollat på en häst som fyller 4 nästa år, han är försäkrad idag men personen som äger hästen nu köpte hästen från en man som blev anmäld för att ha misskött sina djur. Därför antar jag att nuvarande ägaren fått teckna egen försäkring då första ägaren förmodligen inte hade hästen försäkrad.

Kan detta medföra några problem för mig som köpare?

Ja, det kan det ju givetvis göra. Det som hästen har medfött kommer bolaget inte att täcka. Lösa benbitar (annat än från trauma) är en av sakerna som inte kommer täckas om sådana upptäcks. Och förträningar som i ovanstående fall. Och en hög andra åkommor.

Sedan är ju frågan hur länge hästen haft försäkringen, och om du kan ta över den i orört skick s a s.

Hästen ifråga har aldrig varit sjuk och veterinär har aldrig behövts så försäkringen har inte använts. Den veterinärbesiktigades tidigare i år U.A.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 821
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Nu vill Folksam uppenbarligen bli av med alla tävlingshästar........... Villkorsändringar kommer för varje dag nu alla med en sak... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 389
Senast: lomuxx
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i... 2 3
Svar
45
· Visningar
8 981
J
Ekonomi & Juridik Sålde min kära val för någon vecka sedan. En 9 årig allround val som tävlat lägre klasser i hopp. Han såldes till en finsk tjej... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 229
Senast: jorgensvensson66
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka