Köpa lägenhet

Milosari

Trådstartare
Lite annan ingång än andra tråden. Jag har lite hastigt och lustigt fått ett erbjudande om hjälp med kontantinsats och det gör att jag kanske kan få lån så jag kan köpa en lägenhet. Jag har varit på visning och hos banken. Men vad ska man tänka på?

Anlita besiktningsman känns som en bra idé. Priset känns kanske något högt (ca 1,5 mille för 65 kvm med hyfsat stort renoveringsbehov) så jag tänkte ge ett lägre bud. Men hur mycket lägre? Varför lägger man inte skambud?

Hur bestämmer man när man ska flytta in? Säljaren vill flytta i mitten på december, jag är bortrest då och att flytta i julhelgen känns sådär. Brukar man inte flytta vid månadsskifte?

Jag har bara bott i hyresrätt innan så jag har ingen koll alls

Flytta in får du väl göra när du vill efter överlåtelsen? Man måste ju inte göra det samma dag. Är det stora saker som ska renoveras? Kök, badrum mm?

Besiktningsman till lägenhet känns inte riktigt nödvändigt, bättre att kolla upp föreningen?

Man bör kolla BR-föreningens ekonomi också.
Det kan vara bra att ha dubbelt boende ett litet tag, för renovering av det värsta. Det är så mycket enklare utan möbler i lägenheten.

Vi har aldrig anlitat besiktningsman vid köp av bostadsrätt, inte heller varit med om att någon spekulant gjort det när vi sålt. Det man ska titta på är föreningens ekonomi och vad som gjorts i huset så att det inte snart är dags för stambyte eller större renoveringar eftersom sådant kan påverka avgifterna i framtiden om föreningens ekonomi är på gränsen. Man ska också kolla så att badrum är renoverat av hantverkare. I övrigt är det ju mest ytskikt och vitvaror man tittar på.

Jag vet inte hur prisläget och efterfrågan ser ut där du ska bo, men i min hemstad brukar man sätta ett utgångspris som motsvarar typ det absolut lägsta man kan tänka sig sälja för. Slutpriset brukar hamna en bra bit över, i många fall med ett flera hundra tusen. Visst kan man lägga ett skambud, men man ska komma ihåg att säljaren bestämmer vem som får köpa och har man retat upp denne eller agerat oseriöst, kan man förlora lägenheten även om man ligger med högsta bud i slutändan. Jag har själv valt bort en spekulant efter att han en hel dag höll på och larva med små höjningar på 1111 och 1234 kr åt gången på ett tvåmiljonersobjekt.

Håller med ovanstående; läs föreningens årsredovisningar så att du ser hur mycket lån det finns i föreningen. Kolla vad som är gjort med stammar, tak, fönster etc, så det inte finns ett stort renoveringsbehov i den närmsta framtiden.

Sen kan det ju vara bra att tänka på att om det är en liten förening så förväntas man ställa upp och hjälpa till med styrelsearbete och sånt. (I en större kan man ju mer glida undan).

Lite överlappning innan man flyttar in är oftast bra. Något vill man väl alltid fixa, utan att behöva bo i ett totalt kaos.

Skambud lägger man väl bara om det är ett objekt som inte är attraktivt? Här i krokarna brukar det väl inte vara så svårt att bli av med lägenheter så det är kanske bättre att lägga ett mer realistiskt bud.

Håller med ovanstående; läs föreningens årsredovisningar så att du ser hur mycket lån det finns i föreningen.
Det här med föreningens lån missar många tror jag, när man räknar på lägenhetens värde skall andelen i föreningens lån tas med. Som ränteläget är nu märks de inte men precis som med alla andra lån måste de betalas och stiger räntan kommer höga lån innebära en kraftig höjning av månadsavgiften. Lånen föreningen har är dessutom inte lika förmånliga som privatlån skattemässigt.

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 745
Senast: kolblakkur
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 149
Senast: QueenLilith
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 910
Hemmet Hittade ingen bra rubrik men denna får duga... Jag är uppväxt i villa men har på min höjd bott i BR-radhus själv. Jag gillar inte...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
14 313
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar