Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kontantinsatsen brukar vara 15% och handpenningen 10%
Nöj dig med att knappa in på den banken du i dagsläget har,
alla de banker du begär förhandsbesked om lånelöfte via nätet tar en kreditupplysning på dig, för många upplysningar ser inte alltid så bra ut.
!
Vad är förresten problemet med att ha ett antal kreditprövningar? Så länge man kan motivera det, t ex att jag nu söker bolån på flera ställen och ibland handlar grejer på nätet, och inte har betalningsanmärkningar så ska det väl inte vara några problem i slutändan?
Jo, det kan det bli. Det var nyligen ett reportage på P1 angående att banker nekade lån pga att man gjort som man rekommenderas att göra, att förhandla med flera banker om räntan, och därför fått "för många" kreditupplysningar.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/196270?programid=2778
Vad menar du med att du har sålt innan räntan ligger på 7%? Det kan man inte veta. Även om sannolikheten inte är så stor att den helt plötsligt är 7% så vet man faktiskt inte. Stiger räntorna successivt minskar folks vilja att köpa lägenhet (eg ta lån) och då kan det vara mycket mer svårsålt än idag.
Kan du gå in med mer kontanter än 15%? Det brukar öka chanserna till lån eftersom det blir mindre att amortera. Går du in med 25% kan du helt slippa amortering i de flesta bankerna.
Apropå att amortera ner till 75% på snabbare tid än banken "vill" kan det faktiskt bli problem, man kan inte betala tillbaka för mycket av sitt lån utan att bli skyldig banken för den uteblivna ränteinkomsten (bankens alltså). Skitsurt men de lånar ju ut en viss summa pengar och räknar med ränteintäkter för ett visst antal år och därmed kan du inte betala tillbaka snabbare även om du kan.
Jag ska titta på en lägenhet i veckan som kommer, som jag vill buda på om den känns lika bra som den ser ut. Det kom lite hastigt och lustigt, men blir det inte den så ska jag ändå så småningom köpa någon annan lägenhet.
Men hur gör man rent praktiskt? Jag har fast jobb med bra lön, inga betalningsanmärkningar etc, så jag räknar med att det inte ska vara något problem med att få ett lån. Pratade med en bank för länge sedan för att "kolla läget" och det var inga problem sa de, men jag skulle återkomma när jag börjat jobbet. Förlåt för en dum fråga, men hur "tar man lån"?
Spelar det någon roll vilket kontor man går till inom en bank? Ska man gå till det kontor som ligger närmast det ställe där man bor nu eller det ställe man ska flytta till, eller spelar det ingen roll?
Måste man ha lånet klart innan man går på visningar?
Fler tips om vad som helst som är bra att tänka på när man köper sin första lägenhet mottages tacksamt!
Du får leta lägenheter med lägre månadsavgift.
Dvs i praktiken, lägenheter med mycket gamla föreningar, eller lägenheter i ett mindre attraktivt område.