Köpa islandshäståring,

F

Finery

Är sugen på att sadla om och börja med islandshäst. Har lång unghästvana och är sugen på att skaffa en åring från ett stuteri nära mej. Vad bör jag tänka på som ny inom islandsvärlden? Är en HELT ny värld kan jag säga, trots många år inom hästeriet... Splash gen tex, vad är det?

Sv: Köpa islandshäståring,

Framför allt skulle jag vilja säga att du behöver mer erfarenhet vad gäller gångarterna.
Att just rida in en unghäst är ungefär detsamma.. Men det är det här med gångarterna! Hur ska man ex. lära en häst att tölta om man inte själv vet vad man gör? det blir lite som att en blind leder en blind.

Dock hade du mycket unghäst vana? så varför inte köpa en unghäst nu? "vi" rider in våra unghästar vid 3½-4 års ålder, så du har ca 3år på dig att lära dig rida gångarter. För allt annat verkar du redan ha i "bakfickan"? :)
Mitt bästa tips är att så länge du väntar på din unghäst så rid så mycket vuxna hästar du kan och hinner! Ofta för instruktör så att du lär dig rida gångarterna. :) Även traven är ngt annorlunda på en islandshäst. Vad gör du om hästen inte travar utan väljer tölt istället?

Islandshästar har fler gångarter och man måste se till att hålla alla rena i takten och "var för sig", vilket inte är en självklarhet! Krävs mycket ryttarkänsla och för att få det krävs mycket tid i sadeln. :)

Splashgen innebär att hästen bär på bukskäckanlag. Om du googlar på splash eller bukskäck så ser du hur dem ser ut. Splashanlag är tex stora vita tecken, blå ögon, sen finns det även bärare med minimala vita tecken, då får man kolla på stammen och/eller avkommor för att se om den är en bärare.

saraaandersson: Okej! Joo, mycket unghäst vana har jag, så hanteringsbiten, inridning och ev inkörning är jag inte grön på. Har forskat lite och insett att stuteriet jag ska köpa min lilla "bebis" ifrån även har ridskola (alltså med bara islänningar!) SÅ jag tänkte börja rida där :D Hade även unghästkurs, ridläger osv osv... Så detta ska nog gå bra!

tina_sj: Tack! Aha, i see! :)

saraaandersson: Okej! Joo, mycket unghäst vana har jag, så hanteringsbiten, inridning och ev inkörning är jag inte grön på. Har forskat lite och insett att stuteriet jag ska köpa min lilla "bebis" ifrån även har ridskola (alltså med bara islänningar!) SÅ jag tänkte börja rida där :D Hade även unghästkurs, ridläger osv osv... Så detta ska nog gå bra!

Okej, det låter ju bra! :) vart ifrån hade du tänkt köpa? :)

Jag köpte min första isis i somras. Ett 1 årigt sto som jag föll pladask för =)

Skulle ha en ridbar häst med flashig färg å så men så fastnade jag för en mörkbrun 1 åring.. De blir inte altid som man tänkt sej..

jag hade tänkt rida in min tjej själv vanligt sen skicka iväg henne för vidare träning som töltsättning mm..

Lycka till med häst köpet

Du kan börja arbeta hästen lätt när den är 3,5. Rida den fullt ut när den är fem.

Läs mer om inridningen här http://iaodenni.nu/html/tankt___tryckt.html

Skrolla ner till:

På stallbacken hos Ia Lindholm nr 6-09

Alltså är det dyrt att köpa en unghäst, med tanke på vad en häst, ridbar eller ej, kostar att hålla.

Du kan börja arbeta hästen lätt när den är 3,5. Rida den fullt ut när den är fem.

Läs mer om inridningen här http://iaodenni.nu/html/tankt___tryckt.html

Skrolla ner till:

På stallbacken hos Ia Lindholm nr 6-09

Alltså är det dyrt att köpa en unghäst, med tanke på vad en häst, ridbar eller ej, kostar att hålla.

Jag tycker mig se att det är 4-4.5 åringar som rids fullt ut numera. Med allt vad det innebär.

Utbildning tar tid....och att få hästarna starka och hållbara. Jo jag tycker också att många unga hästar rids mycket (länge och med höga krav) men hur bra är det? Retorisk fråga.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 328
Senast: Thaliaste
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 020
Senast: hundtant
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 073
Senast: super
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 095
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar