Sv: Köpa hus

Jag bor i ett hus med direktverkande el och kakelugnar och luft-luft-värmepump.
Det kostar inte mycket alls att värma det huset.
Så jag har ändrat mig om det där med direktverkande el.
Kombinerat med värmepump och eldstad så kan det vara riktigt bra.
Det går inte sönder och det läcker inte så att man får vattenläckor.

Men du har ju alla andra fördelar!
Kakelugn tex är ju super som värmekälla.

det är en redig skillnad mot 70-talsbyggt med tunn gullfiber i väggarna och gamla el-element.
Är det timmerstomme blir det också ett helt annat läge.

Men du har ju alla andra fördelar!
Kakelugn tex är ju super som värmekälla.
Ja så man måste ju se till helheten och inte bara döma ut huset p.g.a. direktverkande el.
Det går ju att sätta in en eldstad i ett hus, om man vill.

det är en redig skillnad mot 70-talsbyggt med tunn gullfiber i väggarna och gamla el-element.
Det går att tilläggsisolera, om huset f.ö. är rätt så kan det vara en bra ide och investering.
El-elementen här är från 60-talet och kopplade till separata termostater från slutet på 70-talet.
De fungerar överraskande väl faktiskt.

Är det timmerstomme blir det också ett helt annat läge.
Ja det också.
Det här huset är tilläggsisolerat både på utsidan och insidan av en tjock och präktig timmerstomme.
Isolering är en jättebra investering.

Men det kan man ju slänga på alla hus.

Kola på så många hus som möjligt. Det ger en bra insikt i vad man egentligen vill ha. Första huset vi kikade på tänkte vi "jo men det här skulle nog kunna funka" efter nån dag tänkte vi "vilket ruckel där hade vi ju inte kunnat bo" om samma hus. :D

Nja, hus som är ventilerade med självdrag som de flesta gamla hus är ska man fundera ganska noga på hur man isolerar eftersom risken är att man isolerar bort ventilationen.

Dagens nollenergi hus har väldigt avancerade ventilationssystem till följd av att de är så välisolerade.

Jag skulle inte heller ha några större problem med att köpa ett elvärmt hus speciellt inte när det är så litet. Det finns ju många uppvärmningslösningar att byta till bland annat luft luft värme pump. Man kan använda solenergi till el med. Men då skulle jag vilja ha någon form av eldstad som en kakelugn eller en vedspis. Det skulle jag nog vilja ha oavsett vilken form av uppvärmning jag har. Alla uppvärmningssystem idag är ju elberoende och vid ett elavbrott så står man sig slätt utan eldningsmöjlighet.

Nja, hus som är ventilerade med självdrag som de flesta gamla hus är ska man fundera ganska noga på hur man isolerar eftersom risken är att man isolerar bort ventilationen.

Men att se till att ventilationen blir den rätta ingår ju i arbetet med att isolera.
Här i 1800-talshuset (eller om det är 1700-tal) så sköter murstockarna om draget ut och så sipprar det in vid fönster och dörrar.
I mitt 40-talshus så sattes det in ventilationstrummor i samband med tilläggsisoleringen på 80-talet.

Liknande trådar

Hemmet Ska titta på ett hus som är 110 år gammalt. Har ingen källare utan krypgrund. Behov av att bytas fönster på ovanvåningen. Mäklaren...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
8 272
Senast: Lisen82
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 433
Senast: Thaliaste
·
V
Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
583
Senast: Jahopp
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
1 260
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar