Köpa hund passande Ras?

raggarn

Trådstartare
Hej
Jag söker en hund som jag ska tävla träna agillety/lydnad med!!
Har ni några tipps på ras..?
Jag funderar på border collie.
Hunden Jag söker skall vara aktiv lätt lärd!
Jag ska ha med den på gården jag jobbar på samt i stallet och även träna lydnad och agillety för tävling!
Har ni några andra förslag?
Eller ni som har border collies tror ni att rasen är passande?
MVH E,S

Sv: Köpa hund passande Ras?

Mmm Jag hadde tänkt att även göra det om jag skaffar border collie.
Gillar att göra olika aktiviteter!

Då tycker jag border collien skulle passa. Det är en hund som verkligen behöver olika aktiviteter. Många timmar per dag. (min mamma har en) Hon har energi så det räcker och blir över och får aldrig nog. Det gäller ha mycket tid över. Beror troligtvis lite på var du köper den ifrån.

Vad har du mer för krav på rasen? Pälsvård? Border skulle jag inte skaffa om jag inte skulle ha med hunden i arbetet och verkligen låta den arbeta.

Har en vallningsgalen bearded collie just nu som jag inte kan ha lös nära hästarna eller bilvägar för han vill valla allt! (dock har ponnierna slutat bry sig om honom nu, haha) Kan tänka mig hur det blir med en border som inte får utlopp för det. Har dock en som lufsar runt hela dagarna här på gården lös också ;) Gillar du pälsvård är ju bearded ett alternativ, borstar 5-åring ca 1 gång i månaden, 2-åringen oftare eftersom han byter päls nu. De hänger med på allt. Vi spårar och tränar lydnad mest, men agility är stort inom rasen.

Senast ändrad:

Sheltie skulle också kunna passa dina krav - fungerar jättebra på agilityplan, lydnadsplan och är glad pigga och trevliga hundar.

lite mindre i storlek och intensitet men en härlig hundras!

Javan

Nej, visst. Men jag skulle ändå inte vilja rekommendera en bc till någon som inte ska ARBETA med den.

BC är en väldigt aktivras som kräver massor av stimulering och vallning. Är du beredd på att lägga ner energi på det förutom vanliga motionen så är det nog en passande ras. Annars skulle jag som någon annan varmt rekommendera Sheltien.
Mycket aktiv och trevlig hund som passar till det mesta. Väldigt duktiga inom agility och lydnad framförallt. Även mycket lättlärda och sociala.

Annars
Korthårig collie
Jack Russel
Aussie

MIn tanke också :) Gårdsarbetet är det vallning så fungerar det ju bra med en BC att varje dag få följa med och jobba med det den är avlad för är ju lysande!

Sen föreslog jag shelite som alternativ :D (om nu vallningen inte är mer än enstaka tillfällen)

MIn tanke också :) Gårdsarbetet är det vallning så fungerar det ju bra med en BC att varje dag få följa med och jobba med det den är avlad för är ju lysande!

Sen föreslog jag shelite som alternativ :D (om nu vallningen inte är mer än enstaka tillfällen)

Precis. Vallning behövs ju ofta för BC:n.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 511
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 620
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 059
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka