Köpa hund med bett fel?

B

blondi3958

Funderar att köpa en svensk lapphund med bett fel.Inget den lider av, men får inte avlas på eller ställas ut.

VAd tycker ni?

/ :bow:

Jag har en liten pinscherhanne med bettfel.
Överbett, närmare bestämt.
Inget han lider av heller, och inte behöver jag hålla på med utställning o sånt :smirk:

Om det är såpass lindrigt att den inte mår dåligt av det spelar det väl ingen roll?
Kanske har man rätt att få lite reducerat pris? Jag vet inte.

Kan passa på o kolla om nån vet hur det är med det?
När jag köpte min fanns möjligheten att det kunde växa bort, men det har det inte gjort, kan man kräva nån ersättning för "dolda fel" då?

Denna tik kunda man inte avla på pga. bett felet.
Men det är väl bara med risken för att hennes valpar kan få det, eller?

Vi får 2000:- reducerat pris för den valpen, den enda som fanns kvar.

Om ni inte är intresserade av att ställa ut eller avla så spelar det ju ingen roll. Jag har själv en hund med grovt bettfel och hon fungerar utmärkt :)
dessutom är ju avelsfrågan då redan beslutad och man kan kastrera sin tik så slipper man löp och allt vad det innebär.

vad kostar det ett kastrera en tik?
Det vore ju enklast så och så slipper man detta löpande.

Det är olika, vanligtvis några tusen, men priserna är som sagt olika. Men det är ju värt det, man slipper ju på så sätt också risken för sjukdomar i livmodern och man kan ha tiken ihop med hanhundar året om.

Själv har jag inte hunnit kastrera mina tikar än men jag kommer nog antagligen att göra det.

Vem är uppfödaren? Min sv. lapphund/gråhund kommer från Gimo krokarna.

Tänk på att för att få meriter (championat o.s.v.) i många hundsporter, så måste hunden ha fått minst en 2:a på utställning. Men om inte det är viktigt för er så är det ju inga problem. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 696
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 016
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
548
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 246
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025