Köpa hund i Norge

O

oskis

Jag har nu bestämt mig för att köpa hund och börjat kika runt bland olika uppfödare. Har ej hittat det jag söker i Sverige, men eventuellt i Norge.
Någon som vet om det är särskilda regler som gäller om man ska importera en hund från Norge? Hur är det med moms m.m?

Sv: Köpa hund i Norge

Hej!

Hämtar min valp i Norge nu till helgen. Krävs inget annorlunda jämfört med att köpa här i Sverige. Vilken ras tittar du på?
Mvh

Låter ju jättebra! Jag ska ha en dvärgschnauzer.
Vad för ras är det på hunden du ska hämta?
Lycka till med din nya hund :-)

Norsk Lundehund så klart. Dvärgschnauzer är mysiga. Men du borde kunna hitta en i Sverge. En kompis köpte just en från en seriös kennel och det var ingen kö på valp där. 1.18 för man ge för en norsk krona så hunden blir dyrare i Norge.

Senast ändrad av en moderator:

Har letat här i Sverige men inte lyckats hitta det jag söker...de flesta är tingade sen länge. Och de som inte är tingade än är inte födda än och är leveransklara typ till hösten.
Jag skulle vilja hitta en svart-silver eller svart dvärgschnauzertik som förhoppningsvis håller måtten för lite utställningar, och som ska vara leveransklar runt mitten av juni - har inte hittat nån sån i Sverige. Men har nu hittat en mycket trevlig uppfödare i Norge som har väldigt fina hundar, och en kull som föds vilken dag som helst.
Så vi får väl se om jag kanske kan få min lilla efterlängtade tik ur den kullen :) Men visst har du ju helt rätt i att det vore billigare om jag hittar den i Sverige...men men det kanske är värt några kronor extra.

Lycka till med både hund och utställningar!

Ja du är skyldig att betala moms på valpen.
Jag vet inte om det är tull på hundar, tror inte det.
PL

Du ska betala svensk moms på valpen.
Enklast åker du bara in hos närmaste svensk tull när du kommer med valpen och uppvisar kvitto så skriver dom ut tull/momshandlingen och du får betala momsen(25%) på plats!
Klart!

I övrigt krävs inget för att få ta över valp/hund från Norge men tullarna blir glada om man har med papper på hunden samt vaccinationsintyg!

Hälsningar
Pocahonts som köpt 7 av 8 från Norge!!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 683
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 713
Senast: fixi
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 905
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 242
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar