Köpa hingst som "privatperson"

Sv: Köpa hingst som "privatperson"

Gäller det för alla raser? Vet att det finns andra som har hingstar av annan ras som inte är godkänd men ändå tar emot andras ston till betäckning. :confused:

Helt spontant tycker jag att det är fel att ha hingst som inte är visad och godkänd för avel - och används i avel. Joo okej om du bara har hingstar o valacker på gården så att de slipper jobba för högtryck hela sommaren bara på att stressa och sedan står där ensamma i sin hade utan möjlighet till natuligt beteende.

Polly_Mulle skrev:
Helt spontant tycker jag att det är fel att ha hingst som inte är visad och godkänd för avel - och används i avel. Joo okej om du bara har hingstar o valacker på gården så att de slipper jobba för högtryck hela sommaren bara på att stressa och sedan står där ensamma i sin hade utan möjlighet till natuligt beteende.

Det är ju inte alla hingstar som blir stressade av brunstiga ston

Jag har en shettis hingst som inte är visad och godkänd, ska jag kastrera honom då tycker du?? Han är 8 år och går just nu med en 5årig vallack och en 1års hingst,,,jag tycker då inte att han lider av det!!
Sen finns det ju de som vill ha både ston och vallacker i egen hage, vad ska man göra åt de "stackars" hästar då??
Så länge man gör livet drägligt för sina djur så måste de ju få kunna vara som de är.

Det finns förening även för korsningar men för min del kan jag ta det genom ardennerföreningen eftersom de har godkänt att registrera ardenner med okända föräldrar. Sen vad jag förstår behöver men inte vara registrerad i någon rasförening utan bara via Svenska Hästavelsförbundet, dom har eller iallafal hade en sida om hästpass.

Liknande trådar

Avel Jag är rätt säker på att jag kommer få en del negativa komentarer nu och det är jag beredd på, kritisera mig gärna men snälla förklara...
2
Svar
26
· Visningar
4 209
Senast: yennork
·
Ridning Lite fakta om mig: Ridit AR i ca 3 år, haft egen häst fram tills för 1 månad sedan då jag var tvungen att ta bort henne. Jag "kan"...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 852
Senast: Totola
·
Hästmänniskan Åhh nu har jag tvivlat sedan vi flyttadehit. Vi flyttade till en gård i somras, vi hyr den av några känningar till sambon. Hans släkt är...
Svar
9
· Visningar
1 247
Senast: offsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama