Köpa häst

Louica

Trådstartare
Efter att i många år ridit andras hästar ska jag nu köpa min första egna häst.

Imorgon ska jag prova ett sto som jag provat en gång innan. Känns det lika bra som sist så har jag tänkt köpa henne, om hon går igenom veterinärbesiktningen. Hon har ett föl som håller på att avvänjas. Den 1:a dec ska hon va klar att flytta.

Vad ska jag tänka på? Hur brukar/ska man göra?
När skriver man kontrakt? Imorgon eller när jag hämtar henne?
När bör det stå att jag köper henne? 1/12 eller kontraktsdagen?
Veterinär besiktigar man först eller skriver man kontrakt med förbehåll för att hon ska gå igeonom veterinärbesiktningen utan anmärkning?

Är glad för alla tips och goda råd :)

Sv: Köpa häst

Hästen bör besiktigas först innan du skriver på något kontrakt. Kontrakt skriver du den dagen du köper hästen.

Har du bara provridit en häst? Ett tips är att prova flera hästar, även om man tycker om just en som man provridit.

Om du vill vara säker på att få hästen så skriver du ett kontrakt så fort som möjligt. Men du skriver också in det förbehållet att häaten ska igenom veternärbesiktningen. I det avtalet så reglar ni också vilket datum som ska gälla för betalning och ägarbyte.

Hur ska man skriva i kontraktet då? Jag antar att du menar att om hästen inte går igenom besiktningen, så går heller inte köpet igenom? För jag antar att säljaren vill vara säker på att köpet är "klart", såvida hästen går igenom vet.bes.
Hur är det sedan med handpenning, ska en sådan läggas och om köpet sen inte går igenom pga vet.bes., betalas handpenning isf tillbaks?

Har ju hört om så många fall där det blivit tvister säljare/köpare emellan, där det tom varit oklart vem som egentligen äger hästen.
Båda parter vill ju oftast väl, men ibland har man lite dålig koll på regler och lagar.

Har haft funderat på att köpa häst senaste halvåret,och sett på en del. Har två ggr trott att jag skulle köpa häst, men den ena skadade sig och såldes istället till avel. En annan bestämde jag mig försent om. Är lite orolig dels för att ställa mig som ägare för tidigt när jag inte kan komma ut och besöka hästen (om hon nu skulle skada sig), och dels för att någon annan ska köpa henne eftersom jag vet att där är flera andra som varit och sett på henne.

Låter som ett bra sätt att göra det på.
Är mycket att tänka när man ska köpa häst för första gången, men tror det är att inte få rätt på kontrakt och papper som oroar mig mest faktist. Tur att buke finns :)

Grattis och lycka till!

Jag var själv i samma sits som du i maj iår (fast jag köpte en häst jag redan kände och red) och har inte ångrat mig en minut!:banana:

Hur ska man skriva i kontraktet då? Jag antar att du menar att om hästen inte går igenom besiktningen, så går heller inte köpet igenom? För jag antar att säljaren vill vara säker på att köpet är "klart", såvida hästen går igenom vet.bes.
Hur är det sedan med handpenning, ska en sådan läggas och om köpet sen inte går igenom pga vet.bes., betalas handpenning isf tillbaks?

Har ju hört om så många fall där det blivit tvister säljare/köpare emellan, där det tom varit oklart vem som egentligen äger hästen.
Båda parter vill ju oftast väl, men ibland har man lite dålig koll på regler och lagar.

1. Man ska som köpare själv stå för veternärbesiktningen helt och hållet. Om säljaren vill stå för den också bör man göra två stycken besiktningar. Allt för att ha klara papper vid en eventuell juridisk tvist i fram tiden. Gör man så så har köparen uppfyllt sin undersökningsplikt.
2. Om man skriver ett köpeavtal precis som när t ex köper ett hus eller begagnad bil och noga skriver in att det gäller ett köp under förutsättning att hästen klarar besiktningen. Plus datum för när detta ska vara gjort, så behöver man inte ha handpeng. Avtalet gäller då som en köpehandling. I avtalet skriver man också in när hästen ska betalas (datum) och även ett datum för när ägarbytet ska ske.
Vill man vara riktigt noga skriver man också in vad som ska gälla om inte hästen klarar besiktningen. Kan ju var så att det är något tillfälligt och att det är över på någon vecka.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 109
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 058
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 205
Senast: Oknytt
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 672
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar