Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har kommit fram till att halvbloden kanske inte passar mig bäst mer då väldigt få är ens så små som 160 cm, har en knäskada och svårt att komma upp på stora hästar utan pall eller att länga stiglädret, känner mig handikappad då.
Alltså jag har världens problem, ska köpa häst och hittar fel på dom alla. För höga, för dyra, fel mankhöjd, fel temperament osv. Vet inte vad jag ska göra.
Det lät som TS hade begränsad budget så då kanske även PRE blir för dyra.När jag först letade häst. Så letade jag efter ett halvblod läromästare.
Kom hem med ett nästan två årigt arabsto.
Bästa och värsta köpet jag gjort. Underbar individ men hon var oturdrabbad.
Ett tips om det är dressyr du är ute efter så är PRE fina![]()
Fast PRE ligger oftast billigare än halvblod.Det lät som TS hade begränsad budget så då kanske även PRE blir för dyra.
Men alltså på vilken nivå rider du själv?Har möjlighet att ta på prov en estnisk häst. Lätt i typen och inte så grov, just över ponnymåttet. Vet inte om dessa är bra ridhästar eller mer hopphästar men denna kan lätt A dressyr och hoppar bra. Rör sig mjukt, har dock inte kanske samma rörelser som ett halvblod eller ser lika snygg ut då den springer. Är ju i alla fall dressyr jag vill rida.
Jag har ingen skada men jag kommer inte heller upp utan pall, för osmidig. Vet typ ingen som sitter upp utan pall, varför skulle man?Jag har kommit fram till att halvbloden kanske inte passar mig bäst mer då väldigt få är ens så små som 160 cm, har en knäskada och svårt att komma upp på stora hästar utan pall eller att länga stiglädret, känner mig handikappad då.
Lätt B eller A nivå, gillar väl halvblod men inte måste det vara ett.Men alltså på vilken nivå rider du själv?
De allra flesta hästar kan ju gå lätt dressyr. Om du själv inte är över den nivån ser jag inte varför fokuset på halvblod är så viktigt.
(Halvblod/varmblod är för övrigt inte en ras, det är en paraplyterm för olika raser som kan skilja sig en hel del.)
Sant, men då kan man ställa hästen i ett dike eller bredvid en stenOm man är ut och rider kan man behöva sitta av inte har man ju då tagit med sig pallen.
Bättre att ta sig upp var man än befinner sig enligt mig.Sant, men då kan man ställa hästen i ett dike eller bredvid en sten![]()
Då hittar man sten eller annat i skogen man kan ta hjälp av att sitta upp. Så gjorde jag och min kusin när vi var ute och red, vi satt av för att sparka undan bajset från vägen och sen till närmsta sten/stubbe och satt upp igen.Om man är ut och rider kan man behöva sitta av inte har man ju då tagit med sig pallen.
Sant, men då kan man ställa hästen i ett dike eller bredvid en sten![]()
Den möjligheten finns inte alltid. En sträcka jag brukar rida får jag gå ett par tre km för att hitta en sten. Ja man kan använda diken också men det funkar inte så bra om de är vattenfyllda.Då hittar man sten eller annat i skogen man kan ta hjälp av att sitta upp. Så gjorde jag och min kusin när vi var ute och red, vi satt av för att sparka undan bajset från vägen och sen till närmsta sten/stubbe och satt upp igen.
Men hur ofta hoppar man av under ritt? Jag gör det extremt sällan.Den möjligheten finns inte alltid. En sträcka jag brukar rida får jag gå ett par tre km för att hitta en sten. Ja man kan använda diken också men det funkar inte så bra om de är vattenfyllda.