Köpa häst trots att den inte gick igenom besiktningen?

ponnymother

Trådstartare
Nu vet vi inte hur vi ska göra?
Har en ponny på prov, 15 år, som ska vara dotterns trygga ponny hemma men de ska även kunna tävla lokalt. Ponnyn är SUPERTRYGG, på besiktningen ute på travet (nytt ställe) står han bara och tittar när en nordsvensk travare leds förbi och travaren är mer i luften än på backen! Traktorer som sladdar banan far förbi och han står lugn och tittar på. Även hemikring och på träning sköter han sig. Sköter sig när han ska besiktas, men: visar hälta, ca 1/2 grad? på alla fyra. Något liknande hade han för ett år sedan vid en tidigare besiktning, då den veterinäran hade sagt att det antagligen skulle vara så, varken bättre eller sämre (luddigt skrivet, jag vet...). Den här vet. däremot trodde att ponnyn skulle hålla högst några år...
Hur skulle ni gjort, vet att det finns hur många hästar som hellst.. men dottern, och även vi tycker andra tycker redan om honom...

Sv: Köpa häst trots att den inte gick igenom besiktningen?

Jag skulle nog åkt in och röntka benen och visar det inget köpa.

Jag köpte min obesiktigad, när jag fått hem hästen besiktigade jag honom iallafall, då visade han 1/2 grad på två ben, det var 7 år sedan och ännu håller han.

Skulle kolla upp hovarna eftersom det sitter i alla fyra.

Jag hade köpt hästen till reducerat pris och gjort vad jag kunnat för att den skulle bli symtomfri, det är svårt att hitta så trygga hästar.

Jag personligen hade inte betalat ngt överpris för ponnyn men hade samtidigt inte oroat mig för den sk hältan. 1/2 grad vid börjprov är i mina ögon ingenting.

Sen kan ju tilläggas att jag är emot börjprov då jag tycker att det ger mer att röntga.

Jag har varit i liknande situation.
När jag skull köpa min första häst, han var 15 år gått msv fälttävlan.

Han var oxå ½ grad halt på alla 4 men värmde ur. Vet sa då att med tanke på ålder och vad han har gjort var det inget ovanligt.

Jag tävlade honom i hoppning med vinster och placering i 1.20 cm,
vi vann teamchasingen i falsterbo:D. Sista tävlingen han gjorde som 19 åring placerade vi oss. Lilla syster och en medryttare höll ingång honom drygt ett år till, idag är han glad pensionär på 24 år som håller reda på unghästarna i stallet:love:.

Jag tog chansen, min häst hade bara haft en skada tidigare i sitt liv, han var relativt billig, bra försäkrad och jag tyckte så mycket om honom:love:

Är det efter böjprov han visar ½ gradig hälta? Hur ser det ut när han rids? Hur länge kan det tänkas att dottern ska ha honom? Vad händer med honom därefter? Ska det tävlas i hoppning eller dressyr? Vad ska ni betala för honom? Vilken historik finns? Hur länge har ni haft honom på prov? Hur har det fungerat med benen? Många frågor men det är dessa som jag tycker är relevanta.
Vi sålde vårt 18-åriga New Forest-sto som varit tävlad i hoppning i ett antal år. Hon skulle nu bli "vanlig" ridponny med kanske någon klubb/-lokaltävling. Veterinären var mycket tveksam till att böja henne vid besiktingen och menade på att med stor sannolikhet skulle hon visa någon reaktion. Min vet menade att det var naturliga ålderssymptom utan att det påverkade vid normalridning. Tilläggas bör att när vi köpte ponnyn som 7-åring visade hon ½ gradig hälta vid beskitningen på ett ben. Ponnyn fungerade från dag ett hos oss och vi hade aldrig problem med henne.
Jag hade varit mer orolig om det bara var på ett ben han reagerade. Men på alla fyra kan ju vara naturlig åldersreaktion. Hur verkar ryggen? Men som du säger så att hitta ett sådant fint temperament är inte lätt och som förälder är det mycket viktigt att känna sig trygg när barnet är med sin häst. Så diskutera med vet, tänkt igenom frågorna ovan och vägt för- mot nackdelar.

Köp! 1/2 grads hälta på böjprov på en 15 år gammal ponny, det är ingenting
som jag skulle ha brytt mig om i alla fall. Det hade varit konstigare om den
hade varit helt ren. Skulle någon böja igenom mig så hade jag kunnat säljas
per hekto sedan :crazy:! Den perfekta ponnyn/hästen finns bara i fantasin....

Kan ni ta över försäkringen utan reservationer?
Hur länge har ni haft den hemma?
Vad ska den användas till?
En häst som rids i korrekt form på varierat underlag håller ju bättre än en som flängrids i skogen eler hoppas fem dagar i veckan eller går på bana fem dagar i veckan.
Hur länge har nuvarande ägare haft henne?
Vad har hon för historia bakåt?
Finns det röntgenplåtar och kan ägaren tänka sig att röntga alla fyra nu?
Kan de tänka sig att sänka priset så att du kan lägga det överskjutande beloppet på ett "veterinärkonto"?
Vad pratar vi om för prisklass? 25000 kr eller 250 000kr?

Allt detta behöver du fundera på för det beror på så mycket.

Hästen kan ju lika gärna hålla i tio år till om den har en ren historia bakåt och din dotter rider klokt, eller så kan den ha kotledsinflamationer runt om efter ett halvår...

Det viktigaste tycker jag är att ni får ta över försäkringen utan reservationer och att ni är medvetna om vikten av att rida på bra underlag och ha en bra hovslagare.
Det är inte lätt att hitta den där hästen med stort H.

Svarar flera
Vi har haft ponnyn hemma i ca två veckor, ridit två dressyrlektioner. Inget syntes vid ridningen, annars brukar ridläraren se allt! Kan ha haft fel sadel, annars inga besvär i ryggen. Vi kan ta över försäkringen men inte höja försäkringsbeloppet för då blir det reservationer. På försäkringsbolaget såg dom att hästen inte haft något fel de senaste fem åren. Det blir tolvåriga dotterns häst och hon "flänger" inte utan rider gärna lektion, vågar kanske rida lite mer ute nu. 20 åriga dottern som är rätt liten vill gärna rida dressyr på honom. Hästen har tävlat L:A i hopp och dressyr och även startat någon fälttävlan, dottern som började tävla lokalt i fjol, kommer nog att vilja tävla lokalt både hopp och dressyr (men hon sysslar även med fotboll...)
Och hältan kom efter böjprov vid besiktningen. Prisklass på ponnyn ca 30000 kr.

Ska varken säga bu eller bä. Men många hästar visar en viss grads hälta genom böjprov, då man utsätter lederna för en "överbelastning". Det vetrinären skulle kollat var om det satt i knäna eller i kotorna, för att begräns ev röntgen på leder. Röntgen är ett bra allternativ, men det kostar med röntgen och allt kan inte ses med det.
Men en 1/2 grads hälta ska vara knappt synbar om man inte är van.
Hoppas ni tar ett klokt beslut, Jag skulle nog köpt ponnyn med ett sånt tempramente, dom växer inte på träd.
Lycka till!

Med det du beskriver hade jag nog slagit till om allt annat känns bra. Hur är din magkänsla? Den brukar jag gå lite efter. Det är ju också väldigt bra att ha en tränare med falkögon som kan hjälpa till och ha en objektiv granskning.
Hur hög är försäkringen? Täcker den köpesumman vid ev avlivning?
I annat fall hade jag lagt bud på ponnyn, inget skambud naturligtvis men jag hade nog prutat till 25 000 kr. Får ni någon utrustning med? Det får man i så fall värdera för att se hur mycket man ger för ponnyn.
Jag tänkte på det också. Hur länge satt hältan i efter böjprov? Som vår veterinär sa, att hon tyckte att man kunde acceptera en reaktion efter böjprov på en äldre häst (15 och uppåt) de första 5-6 stegen.

Hältan satt i "fallangerna"?... svårläst...
Ingen sadel följer med, men övrig utrustning. Den är försäkrad för 25000.

Med den informationen så skulle jag pruta till under livförsäkrings summan, dvs runt 24000 kr, mest för att få en liten summa i reserv.

Den ridning som dina döttrar tänker ägna sig åt låter ju seriös och ärligt talat så är en häst som man kan lita på värd sin vikt i guld för en själv.

Om din magkänsla säger köp så köp.

Eller så ber du att ni får ha hästen på prov ytterligare några månader för att känna av ordentligt, det vore ju egentligen det bästa.

Men ett pris över livförsäkringen är ett överpris i det här fallet tycker jag, det är ju inte så att det skiljer några jättesummor mellan att ha hästen försäkrad i 25000 eller 30000.

Jag hade definitivt köpt hästen! :bump:
En trygg ponny är guld värd och ni kommer ju inte att förlora så mycket om det visar sig att hästen trots allt inte håller. Förutom den känslomässiga investeringen, förstås...

Utifrån det du skriver så skulle jag nog köpa ponnyn.
Dock så skulle jag inte vilja ge mera än vad hans livvärde är= 25 t.

Lycka till, låter som en härlig ponny med supertemprament!

/J.

KL

Jag har en bekant som köpte en äldre häst (runt 16 år) som iof hade gått GP i dressyr, hästen hade haft en kotleds skada innan. På besiktningen var den inte helt ren men enligt veterinären så skulle den antagligen aldrig bli det men det behövde inte gå ut över ridningen. Den hade ½-1 grads hälta.

Nu tävlar dom upp till Msv:A och enligt han så märks det ingenting på hästen, har sett den ett par gånger och det syns verkligen INGENTING när han rider den!

Hade jag varit du så hade jag definitivt köpt ponnyn om ni inte märker att ridningen eller ngt annat som verkar misstänksamt .

Jag hade köpt, min häst får olika mkt hälta beroende på vilken veterinär det är som böjer!

Sist så frågade vet. mig om jag känner något konstigt när jag rider. Vilket jag inte gör. Och han sa "Då är det bara att fortsätta rida, träna och tävla om du vill det, vi vet inte vad hon varit med om som unghäst och hon är 9 år idag"

Hon markerade på 2 ben, och markeringarna påverkades inte av böjprovet. Det var inte ½ grad men för mkt för att vara ua.

Jag har skumma tigenom tråden och håller med de som skriver att du ska pruta till livvärdet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 144
Senast: ameo
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 968
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 599
Senast: Blyger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 949
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2