Sv: köpa häst som blivit behandlad?
Jag köpte en häst som hade "lindriga pålagringar" i kotlederna bak vid 6 års ålder pga en kort galoppkarriär.
Dock visades ingen markering vid böjprov, och jag har inga högtflygande planer gällande tävling osv, så jag valde att ta chansen eftersom jag egentligen inte letade häst, utan bara blev blixtkär när jag träffade honom på min kompis stall.
Har nu haft honom i tre år, och pålagringarna har inte vållat några som helst problem än så länge. Kanske kan de göra det längre fram, det vet jag ju ännu inte, men hittills har han inte visat den minsta tillstymmelse till hälta pga det. Och då har vi ridit normalt, hopptränat osv.
Rådfråga en veterinär är väl egentligen det bästa.
Har en kompis som lät bli att köpa en häst som markerade på böjprov. De som istället köpte den hästen, trots markeringen, hoppade nationellt inom några månader och SM inom två år. Inga fler problem efter de behandlat den hältan alltså.
Min kompis köpte istället en häst som verkade kärnfrisk, men fick en hel massa problem och hann knappt få igång hästen under de åren hon hade den. Det var ryggproblem, hovproblem, benproblem osv osv.
Så oavsett hur det ser ut kan man ju faktiskt aldrig veta. Det är ju ett vågspel att ha häst.