köpa häst som blivit behandlad?

Skulle ni köpa en häst som blivit behandlad i hovleden pga ansträngning( ridits på ridgymnasie 2 lektioner/dag) Håller för träning osv så länge det är varierad ridning i både skog och mark.
Hästen är välutbildad och läromästare född 1995..
letar efter en häst att utvecklas med. Har inget intresse av att tävla i så fall bara ngn Lc-La inte mer.

Sv: köpa häst som blivit behandlad?

Skulle nog själv undvika ett sådant köp, men skulle du nu har fastnat för dennas häst, så måste man väl kunna prata med dem som behandlat hästen eller en atg-klinik och höra vad dem tycker ;)

ok jag känner också att man borde undvika ett sådant köp, har alltid i huvudet att det inte är lönt att köpa sig ett problem, för de kommer så småningom ändå.

ok jag känner också att man borde undvika ett sådant köp, har alltid i huvudet att det inte är lönt att köpa sig ett problem, för de kommer så småningom ändå.

Där har du ditt svar!:)
Köp en annan, frisk häst.
Måste ju finnas fler trevliga läromästare där ute i landet?

Jag köpte en häst som hade "lindriga pålagringar" i kotlederna bak vid 6 års ålder pga en kort galoppkarriär.
Dock visades ingen markering vid böjprov, och jag har inga högtflygande planer gällande tävling osv, så jag valde att ta chansen eftersom jag egentligen inte letade häst, utan bara blev blixtkär när jag träffade honom på min kompis stall.

Har nu haft honom i tre år, och pålagringarna har inte vållat några som helst problem än så länge. Kanske kan de göra det längre fram, det vet jag ju ännu inte, men hittills har han inte visat den minsta tillstymmelse till hälta pga det. Och då har vi ridit normalt, hopptränat osv.

Rådfråga en veterinär är väl egentligen det bästa.

Har en kompis som lät bli att köpa en häst som markerade på böjprov. De som istället köpte den hästen, trots markeringen, hoppade nationellt inom några månader och SM inom två år. Inga fler problem efter de behandlat den hältan alltså.
Min kompis köpte istället en häst som verkade kärnfrisk, men fick en hel massa problem och hann knappt få igång hästen under de åren hon hade den. Det var ryggproblem, hovproblem, benproblem osv osv.

Så oavsett hur det ser ut kan man ju faktiskt aldrig veta. Det är ju ett vågspel att ha häst.

precis och ägarna verkar väldigt måna om hur han ska få det hos nya ägaren...
sen att den finns inom en körsträcka på 10 mil är inte helt fel heller...då kan man åka dit och prova den mer än 1 gång

Jag tycker du ska gå på känslan.
När jag fick veta att det fanns pålagringar funderade jag jättemycket. Var otroligt tveksam såklart, men följde till slut min känsla. Så det är nog det viktigaste, att du på något sätt känner efter vad du tycker känns rätt =)

Se till att hästen är försäkrad utan reservationer i den summa du betalar för hästen- om det skulle bli problem så kan du i värsta fall "få dina pengar tillbaka" om hästen skulle bli upprepat halt och utdömd. Jag hade vågat köpa en behandlad häst. Det kanske bara visar att ägarna varit väldigt måna om sin häst och tagit hand om den på absolut bästa sätt? Det finns nog en del som bara avvaktar några veckor för att se om hältan går över innan man åker till klinik. En sån häst kan ju ha varit skadad fler gånger även om det inte finns dokumenterat.

jajamen...synd fin häst...suck...tråkigt att leta häst kan man inte bara rada upp dem och välja en....

Jag vet, är jätte jobbigt när man kärat ner sig i en häst :crazy: som är lite osäker att köpa:confused: :smirk:

Jag har alltid funderat på alla dessa importer som sälj till sverige. Vi satt och diskuterade dessa hästar/ponnyn på en föreläsning med Barkevall..Många är helt okey...men alldeles för många sälj till sverige för de inte duger/är slut som tävlingshästar i sitt egna hemland på ett eller annat sett:(

Du kan ju försöka att ta med dig någon som är duktig som kan ge dig råd, innan köp:)

Lycka till med hästköpet!

Kram Rocki

I all välmening....

Jag skulle aldrig ens fundera på att köpa en sådan häst. Problem får man ändå, man behöver inte köpa dem.

Nu vet jag inte vad du vill ge för en häst men det finns många fina hästar för 35.000 tusen och runt där. Iaf om man vill lägga ner tid och pengar på dem.Visst kan man ha turen att hitta någon fin häst för under 35.000 (kolla bara på min Bengtsson ;)) men då ska man ha en himla massa tur.

Senast ändrad:

Ok...men det är ändå inget bra att köpa redan sjuka hästar.

Har sett det för många gånger. Det brukar bli väldiga veterinärkostnader för de hästarna.
Sen skulle jag heller aldrig köpa en skolhäst som massor av människor har ridit.
Men det är ju jag det. :)

Jag skulle personligen aldrig ens fundera på att köpa en sån häst. Men har du nu bestämt dig för att göra det hoppas jag det går bra och inte ger er några problem i framtiden!

Lycka till!:bump:

haha nä jag ska inte köpa honom, men det där med att köpa en häst många har ridit har jag inget emot, hade inte tvekat att köpa någon av de hästar som jag red under min tid på naturbruksgymnaiet :love:
har en annan fining på g nu, ingen stam men jag har itne tänkt avla ändå;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 624
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 167
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 504
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 844

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar