Sv: Köpa häst med hosta?
Det går bra att äga en hosthäst men man får räkna med att man får saka enheldel saker man själv tycker är viktigt för hästens hälsa skull.
Jag har en häst som har hosta. Hon behöver ha endel saker som gör att jag får stå tillbaka med mina önskningar.
Min häst kan inte stå i ett vanligt stall utan måste stå i kallstall med mycket bra luft. Luften inne får inte vara sämre än utomhusluften. Hästen lider inte av detta men jag kan lova att jag tycker det är kallt på vintern. Att stallet är ett kallstall garanterar ingenting utan det krävs även att hästen står på torv (tål inte terpenerna i spånet) att de andra hästarna i stallet står på ammoniakfria bäddar, tyvärr slarvar många med mockningen och det luktar ammoniak i de flesta stall
. Efter mockning har jag som regel att hästen inte får komma in innan stallet stått minst 1 timme, kanske är det överdrivet men det blir mycket partiklar i luften vid mockning. Sopning av stallet är det samma regel på.
Förutom detta får hon inte äta hö utan måste få silage av mycket hög kvalitet all annan mat måste fuktas (problem med kallstallet då allt fryser). Vatten är ett ständigt problem vintertid, det fryser fort om tempen är -20. Det fungerar inte heller med höhantering i samma stall som hon står i. Just nu får den andra hästen i stallet hö. Det vägs upp i annat stall och förvaras i påsar inne i stallet som inte rörs då hästarna är inne förutom till morgonfodringen då en påse hälls in över boxdörren, änsålänge verkar det fungera men det kan bli problem tom med detta lilla.
Just nu är hon helt symptomfri men det betyder inte att hon inte har problemen fortfarande, hosta är kroniskt och kommer hon in i ett vanligt stall börjar hon hosta inom 1 dygn
.
Jag har provat carrageen till Novan mina erfarenheter är inte så goda. Visst blev hästen bättre men det var minimalt. Hon tyckte inte algerna var goda utan det var bara att hoppas att hon åt upp dom (gick bättre om de serverades varma), det är dessutom KLADDIGT och luktar äckligt då man kokar dem. Jag tröttnade på resultat, kladd och pris och började koka en blandning av timjan, anis och lakritsrot som hon fick 1 gång om dagen. Resultatet var slående, hästen älskade det, det luktar gott
och det är betydligt billigare.
Om ni bestämmer er för att köpa hästen var medveten om att det krävs endel av er som ägare och kolla så att ni får ett lägre pris än för motsvarande friska häst.
Jag ser att jag skrivit som om det är totalt misserabelt att äga en hosthäst så är det inte, men det kräver hänsyn och eftertanke.