Köpa häst med hosta?

J

Jennie73

Har hittat en jättetrevlig ponny till min dotter, problemet är bara att den har hosta. Den hade en kraftig infektion för några månader sen (tror det var då) och behandlades med cortison. Efter det fick hon hosta. Hon hostar lite grand när man rider igång henne och värmer henne, sen lugnar det ner sig. De vattnar hennes hö och försöker ha henne ute så mycket som möjligt. jag och dottern fastnade verkligen för denna hästen men frågan är om man vågar köpa den. Vi har förresten 3 veckors öppet köp om det inte skulle funka. Hästen verkar inte lida av sin hosta och det är inget slem som kommer ut. Hon har inte heller nån feber utan bara torrhosta. Läste en del om Carageen och det verkar ju lovande. Ni som gett det till era hästar, hur lång tid tog det innan ni såg någon effekt?

ha det gott!!

Sv: Köpa häst med hosta?

Har hittat en jättetrevlig ponny till min dotter, problemet är bara att den har hosta. Den hade en kraftig infektion för några månader sen (tror det var då) och behandlades med cortison. Efter det fick hon hosta. Hon hostar lite grand när man rider igång henne och värmer henne, sen lugnar det ner sig. De vattnar hennes hö och försöker ha henne ute så mycket som möjligt. jag och dottern fastnade verkligen för denna hästen men frågan är om man vågar köpa den. Vi har förresten 3 veckors öppet köp om det inte skulle funka. Hästen verkar inte lida av sin hosta och det är inget slem som kommer ut. Hon har inte heller nån feber utan bara torrhosta. Läste en del om Carageen och det verkar ju lovande. Ni som gett det till era hästar, hur lång tid tog det innan ni såg någon effekt?

ha det gott!!

Hej,

Det kan vara jättejobbigt med hosthästar. Hur gammal är hästen? Vet du att den fick hostan först för några månader sen så att den inte haft den längre? Vet du att hästen fick hostan först efter cortisonbehandlingen? Cortison ges ju MOT hosta bl a., och då när det är ganska gravt.

Kolla verkligen upp med vet., för jag tycker det låter lite märkligt utifrån din lite ofullständiga info.

Ja, det är mycket att tänka på, är ni beredda på massor av extraarbete och extrautgifter mot att ni får en häst som VERKLIGEN motsvarar det ni vill ha så är det nog OK, men jag hade nog varit lite mer misstänksam och kollat bl a tidigare journalistik.

Vad gäller Carrageen har jag bra erfarenhet av det, det fungerar, men det är ganska dyrt. Mellan 500-1000 kronor/mån får man räkna med.

Mvh
QP

Hästen är 8 år och fick en ordentlig infektion. Efter det fick hon tydligen hosta.

Hästen vet bes innan jag köper den. Ägaren säger att det inte hörs nåt konstigt på lungorna. Ägaren verkar vara riktigt seriös så jag tror inte hon försöker att lura mig.
När det gäller Carragen ger man väl inte det för all framtid, endast tills hästen är symtomfri (även om det kan ta åtskilliga månader) En ponny som väger ca 350-400 kg ska väl bara ha omkring 7 dl x 2 om dan?
Ska höra lite mer med ägaren om hur hon fick hostan. Men det var en tjej som först köpte den och efter ca 6 veckor lämnade de tillbaka henne då hon börjat hosta. Även ägaren tyckte inte att det var schysst att betala så mycket pengar för en häst som fått hosta.
ha det gott!!

Varför ska ni köpa super dyra Carragreen när ni kan ge hösilage? Som är betydligt billigare?

Om hästen fått hosta under sommarhalvåret o den troligen varit ute mkt, hur tror du det går när den skall stallas in? Visst går det att fodra med diverse saker hit o dit men det kan oxå gå åt hel**te. jag hade inte vågat köpa utan att först kollat upp hästen i hals o svalg.

Det går bra att äga en hosthäst men man får räkna med att man får saka enheldel saker man själv tycker är viktigt för hästens hälsa skull.
Jag har en häst som har hosta. Hon behöver ha endel saker som gör att jag får stå tillbaka med mina önskningar.
Min häst kan inte stå i ett vanligt stall utan måste stå i kallstall med mycket bra luft. Luften inne får inte vara sämre än utomhusluften. Hästen lider inte av detta men jag kan lova att jag tycker det är kallt på vintern. Att stallet är ett kallstall garanterar ingenting utan det krävs även att hästen står på torv (tål inte terpenerna i spånet) att de andra hästarna i stallet står på ammoniakfria bäddar, tyvärr slarvar många med mockningen och det luktar ammoniak i de flesta stall :crazy:. Efter mockning har jag som regel att hästen inte får komma in innan stallet stått minst 1 timme, kanske är det överdrivet men det blir mycket partiklar i luften vid mockning. Sopning av stallet är det samma regel på.
Förutom detta får hon inte äta hö utan måste få silage av mycket hög kvalitet all annan mat måste fuktas (problem med kallstallet då allt fryser). Vatten är ett ständigt problem vintertid, det fryser fort om tempen är -20. Det fungerar inte heller med höhantering i samma stall som hon står i. Just nu får den andra hästen i stallet hö. Det vägs upp i annat stall och förvaras i påsar inne i stallet som inte rörs då hästarna är inne förutom till morgonfodringen då en påse hälls in över boxdörren, änsålänge verkar det fungera men det kan bli problem tom med detta lilla.
Just nu är hon helt symptomfri men det betyder inte att hon inte har problemen fortfarande, hosta är kroniskt och kommer hon in i ett vanligt stall börjar hon hosta inom 1 dygn :crazy:.
Jag har provat carrageen till Novan mina erfarenheter är inte så goda. Visst blev hästen bättre men det var minimalt. Hon tyckte inte algerna var goda utan det var bara att hoppas att hon åt upp dom (gick bättre om de serverades varma), det är dessutom KLADDIGT och luktar äckligt då man kokar dem. Jag tröttnade på resultat, kladd och pris och började koka en blandning av timjan, anis och lakritsrot som hon fick 1 gång om dagen. Resultatet var slående, hästen älskade det, det luktar gott :d och det är betydligt billigare.
Om ni bestämmer er för att köpa hästen var medveten om att det krävs endel av er som ägare och kolla så att ni får ett lägre pris än för motsvarande friska häst.
Jag ser att jag skrivit som om det är totalt misserabelt att äga en hosthäst så är det inte, men det kräver hänsyn och eftertanke.

Om hästen fått hosta under sommarhalvåret o den troligen varit ute mkt, hur tror du det går när den skall stallas in? Visst går det att fodra med diverse saker hit o dit men det kan oxå gå åt hel**te. jag hade inte vågat köpa utan att först kollat upp hästen i hals o svalg.

Kollar upp hästen i hals och svalg, det kan väl endast göras på hästklinik? Typ gastroskopi? Det är 14 år sen jag hade hästar själv så jag känner att jag har glömt en del. Hade aldrig problem med hosta, så jag är inte så hemma på området. Med en sådan undersökning, kan man avgöra om det är nåt kroniskt (är det ärrbildning då ) eller om det är nån infektion? Om det är kroniskt är det omöjligt att bota med alger och liknande?

Har pratat med ägaren igen och fått veta att hästen fick en rejäl infektion i våras, det behövdes ingen behandling hon blev pigg ändå. efter ett par månader såldes hästen, ganska omgående började hon hosta, flera undersökningar gjordes, bla lungsköljning som tydde på att det var kroniskt. Hästen fick luftrörsvidgande men det hjälpte inget, fick då penicillin men det hjälpte inte heller, så förra ägaren köpte tillbaka henne. Väl hemma igen fick hon cortison. Nu har hon varit utan cortison i 6 veckor och hon hostar bara ibland vid värmingen.

ja, ni som är lite mer kunniga på det här med hosthästar, tror ni att man kan få bra resultat med carrageen på kronisk hosta eller hjälper det bara på infektioner? Om vi köper henne har jag tänkt att ge henne hösilage samt prova med carrageen. och jag har ju 3 veckors öppet köp om det absolut inte funkar. Hon har inga reservationer i försäkringen.

Frågan är om du märker på 3 veckor hur hon kommer reagera på carageen och hösilage. Problemet kan ju komma senare i vinter när de stått inne ett tag.

Men innan ni köper kan ni ju göra ett nytt endoskopi på klinik och diskutera med veterinärern vad de säger.

Har en hosthäst nu och det är mycket jobb och mycket oro. Jag skulle inte köpa en häst som redan har det. Men samtidigt kan d fungera bra i många år till om man lyckas hålla dom symtomfria.

Hoppas verkligen det ordnar sig!!!
Lycka till!

Frågan är om du märker på 3 veckor hur hon kommer reagera på carageen och hösilage. Problemet kan ju komma senare i vinter när de stått inne ett tag.

Men innan ni köper kan ni ju göra ett nytt endoskopi på klinik och diskutera med veterinärern vad de säger.

Har en hosthäst nu och det är mycket jobb och mycket oro. Jag skulle inte köpa en häst som redan har det. Men samtidigt kan d fungera bra i många år till om man lyckas hålla dom symtomfria.

Hoppas verkligen det ordnar sig!!!
Lycka till!

Hörde talas om nåt som heter Equivent, är det nån som har nån erfarenhet av det. I hästaffären som säljer hade tydligen en av de anställdas häst blivit i stort sett symtomfri, och den har kronisk hosta.

Jag har två hosthästar som håller sig i princip hostfria bara man är noga med miljö och foder. Det bästa för en hosthäst är ju om den kan gå ute på lösdrift, jag har dock mina inne och det funkar bra, men vi vattnar alltid höet, sopar aldrig inne och försöker borsta hästarna ute om dom är leriga.
Det kan ju dock vara så att lungblåsorna är förstörda på en hosthäst och den kanske inte orkar lika mycket längre.

Okej, tack! Ja, man kan ju alltid testa, men det som funkar på vissa hästar funkar ju tyvärr inte på alla. :(
Frågan är också som jag tidigare skrev om ni hinner märka något på 3 veckor.

Jag har fått en andningsmask till min häst, man puffar i astmaspray 1 gång om dagen Det är kortison och luftrörsvidgande. Jag har dock inte behövt använda den än. Men det kan ju kanske vara en idé för er att ha i så fall. Men jag tycker ni ska åka till klinik innan ni bestämmer er och prata med veterinärerna där och göra nytt endoskopi.

Lycka till!

Ytterligare en sak att fundera på, är om hästen för att fungera, kräver en behandling som innebär att den inte får tävla. (Om det är så att ni ska ha hästen till tävling?)

Här kommer dessutom ytterligare ett alternativ på tillskott som eventuellt kan hjälpa: Ismovit. Köps från Tyskland, eller eventuellt gnm Helsingborgs djursjukhus. (De har i allafall haft det förut.) Vi har haft stor hjälp av det till en astmahäst.

Jag hade VERKLIGEN tänkt mig för innan jag köpte en häst med sådana problem. Det spelar ju ingen roll hur trevlig hästen är, om man inte kan använda den...

Sv: gäller försäkringen?

Jag tror att du får ut på försäkringen då om det inte finns med reservationer för hostan.
Det är vad jag tror. Borde vara så iafl. ;)

Jag skulle aldrig ens överväga att köpa en häst med hosta :crazy:

Det krävs mycket extra arbete att hålla en hosthäst symptomfri. Sen gäller det att verkligen hitta ett stall med bra stallmiljö där ALLA är överens om att man använder torv, inte sopar med hästar inne etc. Inte helt enkelt alla gånger;)

Medicin till en hosthäst är en ansenlig summa per månad. Ring till en veterinär och kolla.

Lycka till med hästköpet!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästvård Mitt sto var i somras på betäckning. Där fick hon en lättare förkylning med hosta, snor och lite feber ett par dagar. Kollad av vet som...
Svar
0
· Visningar
925
Senast: Novalisa
·
Hästvård Vi har en stor foderhäst (ca172cm) som vi funderar på att köpa efter sommaren. Han är 8år utländsk import, stor och snäll. Men han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 846
Senast: Lokkur
·
Hästmänniskan Ursäktar för långt och rörigt inlägg Precis som många andra drömmer jag om en egen häst, men jag undrar om det överhuvudtaget är...
2
Svar
24
· Visningar
3 498
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar